Kirjoittaja Aihe: Testaan, mutta samalla asiaakin  (Luettu 5146 kertaa)

DaerkMind

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Cycloneb
Testaan, mutta samalla asiaakin
« : 04.01.06 - klo:19.56 »
 ??? Ajattelen siis olen, ainakin jotain
Joten testialueelle ajattelin laittaa sarjan tyhmiä kysymyksiä sillä Linuxin käyttöni on aivan untuvikon tasoa tietämättä vielä mihin maailmaan on kuoriutunut *botiit*

Eli laitehallinta on tällä koneella seuraavanlainen:

Kone on Intel Celeron 333Mhz Fujitsu Ergo Pro e 128mt muistilla ja
näytönohjaimen muisti (ATI RAGE PRO) on jotakuinkin muistaakseni 4 mt
Monet ovat sanoneet että tälle GUI:lle (Gnome) tuo näytönohjaimen muisti on aivan liian vähän

Samaten iloisesti integroidun äänikortin kanssa on vielä joitain ongelmia
(Yamaha XG)
Mitä tulee laitehallintaan niin lähestulkoon kaikki komponentit/piirit/prosessori ovat tunnistukseltaan Unknown eli tuntematon

Olenko aivan metsässä luuloni kanssa että nuo pitää tällä kokoonanolla käsin konfata?

Tulee vähän samanlainen olo kuin (anteeksi kiroiluni) Windowsin rekisterin kanssa, tyhjää täynnä
Samaten ovat vielä hämärän peitossa esimerkiksi lataamani Skype paketin purku ynnä muu tuollainen, eli miten käytännössä toimii purkaminen ja millä, asennus, käyttöönotto

Jos on jakaa jotain hyviä osoitteita joista tämän opiskelun aloittaa niin otan niitä kiitollisena vastaan

Testi päättyy :D
"ei ku mäkii oon tää nyt välil, mun vuoro.."
Joo, ei näillä luottotiedoilla.

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
Re: Testaan, mutta samalla asiaakin
« Vastaus #1 : 04.01.06 - klo:20.08 »
Joten testialueelle ajattelin laittaa sarjan tyhmiä kysymyksiä sillä Linuxin käyttöni on aivan untuvikon tasoa tietämättä vielä mihin maailmaan on kuoriutunut *botiit*

jos postaisit asiaosioille, niin muutkin untuvikot löytävät vastukset samoihin kysymyksiin.

Eli laitehallinta on tällä koneella seuraavanlainen:

Kone on Intel Celeron 333Mhz Fujitsu Ergo Pro e 128mt muistilla ja
näytönohjaimen muisti (ATI RAGE PRO) on jotakuinkin muistaakseni 4 mt
Monet ovat sanoneet että tälle GUI:lle (Gnome) tuo näytönohjaimen muisti on aivan liian vähän

näytönohjaimen muisti ei ole rajoittava tekijä työpöytää valittaessa, enemmän vastaan tulee tuo keskusmuistin määrä. Gnome ja KDE ottavat mielellään vähintään 256Mt.

Samaten iloisesti integroidun äänikortin kanssa on vielä joitain ongelmia
(Yamaha XG)
Mitä tulee laitehallintaan niin lähestulkoon kaikki komponentit/piirit/prosessori ovat tunnistukseltaan Unknown eli tuntematon

jaa mihin laitehallintaan? veikkaan, että rauta on tunnistettu ja enimmäkseen tuettukin, mutta tuo kyseinen laitehallinta ei vaan osaa näyttää olennaisia tietoja.

Olenko aivan metsässä luuloni kanssa että nuo pitää tällä kokoonanolla käsin konfata?

luulisin, että olet. veikkaan, että asinamukaiset modulit on ladattu ja toiminnassa.

Samaten ovat vielä hämärän peitossa esimerkiksi lataamani Skype paketin purku ynnä muu tuollainen, eli miten käytännössä toimii purkaminen ja millä, asennus, käyttöönotto

linuxin kanssa, kannattaa ehdottomasti hoitaa softien asennus paketinhallinnan kautta. softien lataaminen netistä käsin on useinmiten turhaa, kyseinen skypekin löytyy PLF:n repositoryistä. tällä hetkellä suosittelen tällaista pakettilistaa:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=1033.msg6597#msg6597

Jos on jakaa jotain hyviä osoitteita joista tämän opiskelun aloittaa niin otan niitä kiitollisena vastaan

ubuntuguide on ihan hyvä, joskin kannattaa käyttää tuota em. listaa sen guidessa annetun sijaan:
http://ubuntuguide.squarecows.com/doku.php
Janne

simohell

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 04.01.06 - klo:21.14 »
Fujitsu Ergo tuolla kokoonpanolla tosiaan on hieman turhan hidas. Asensin itselleni vastaavan Ubuntu 5.10 kokoonpanon siksi aikaa kun varsinainen koneeni oli hajonnut ja odottelin uuden saapumista tukusta.

Sillä voi käyttää selainta ja OpenOffice.org2:ta jos on kärsivällinen ja huolellinen ettei klikkaile turhia. Muistin hankkiminen ei ole kovin kallista. Helsingistä 128MB kamman saa kympillä ja 256MB kahdella ainakin käytettyjä koneita myyvästä cimos.fi -kaupasta.

Äänikortti ei toiminut minullakaan, mutta en ole ajatellut asiaa, sillä minulle kyseessä oli väliaikainen ratkaisu joka tapauksessa.
"Freedom fighters, speak with your tongues,
sing with the might of the wind in your lungs!"
--Donovan Leitch

Ilona

• Vieras
« Vastaus #3 : 16.01.06 - klo:16.59 »
Saako noin huonolle koneelle ubuntua? mulla on vähän nopeempi kone mutta vähemmän muisteja.  ;D

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 16.01.06 - klo:17.21 »
Saako noin huonolle koneelle ubuntua? mulla on vähän nopeempi kone mutta vähemmän muisteja.  ;D

täpärästi. tosin vähemmällä muistimäärällä ei ole kyllä toivoakaan Gnomen tai KDE:n sulavasta käytöstä (eikä oikein kyllä tuollakaan).

ubuntu itsesään kyllä pyörii jos ei asenna raskasta työpöytää, vaan menee enemmän tämän ohjeen mukaan:
http://www.binonabiso.com/en/Ubuntu-miniRAM-HOWTO.html

tosin ehkä se openoffice on syytä jättää myös asentamatta.
Janne

Ilona

• Vieras
« Vastaus #5 : 16.01.06 - klo:17.41 »

täpärästi. tosin vähemmällä muistimäärällä ei ole kyllä toivoakaan Gnomen tai KDE:n sulavasta käytöstä (eikä oikein kyllä tuollakaan).

ubuntu itsesään kyllä pyörii jos ei asenna raskasta työpöytää, vaan menee enemmän tämän ohjeen mukaan:
http://www.binonabiso.com/en/Ubuntu-miniRAM-HOWTO.html

tosin ehkä se openoffice on syytä jättää myös asentamatta.
No mulla on RAM muistia: 96 kt. Ei varmana mee kumpikaan? Näyttömuistia 2 mt.

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 16.01.06 - klo:17.51 »

kyllä tuo riittää tuo antamani linkin ohjeen noudattamiseen. mitään vauhtihirmua tosin on turha odottaa, varsinkaan vähääkään raskaammilla softilla.

itse ajoin pari vuotta sitten 166MHz pentiumilla ja 96Mt keskusmuistilla (oletan, että sinullakin on megoja eikä kiloja) fluxbox työpöytää ongelmitta. mozilla tuntui hitusen raskaalta, mutta kyllä sekin toimi.
Janne

Ilona

• Vieras
« Vastaus #7 : 16.01.06 - klo:17.54 »

kyllä tuo riittää tuo antamani linkin ohjeen noudattamiseen. mitään vauhtihirmua tosin on turha odottaa, varsinkaan vähääkään raskaammilla softilla.

itse ajoin pari vuotta sitten 166MHz pentiumilla ja 96Mt keskusmuistilla (oletan, että sinullakin on megoja eikä kiloja) fluxbox työpöytää ongelmitta. mozilla tuntui hitusen raskaalta, mutta kyllä sekin toimi.
Paljonkos ubuntu vie sitten tilaa? 6 gigan kovo löytyy.. :D 
Katsos englanti on sitä luokkaa, että..

Ilona

• Vieras
« Vastaus #8 : 16.01.06 - klo:17.59 »
eiku, joo..  :D tajusin noi ohjeet vihdoinkin.

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 16.01.06 - klo:18.05 »
eiku, joo..  :D tajusin noi ohjeet vihdoinkin.

näköjään nuo ohjeet ovat tosiaan sen verran vanhat, että siinä asennuksessa se vaihtoehto on server ja paketin xserver-xfree86 sijasta tulee asentaa paketti xserver-xorg .
Janne

Ilona

• Vieras
« Vastaus #10 : 16.01.06 - klo:18.13 »
Okei, kiitos