Kirjoittaja Aihe: Sähköpostin lähettäminen komentoriviltä  (Luettu 9518 kertaa)

moonstone

  • Vieras
Sähköpostin lähettäminen komentoriviltä
« : 08.10.07 - klo:19.58 »
Moikka,

Minulla on ylläpitoskripti jonka haluaisin ilmoittavan minulle toimistaan. Haluaisin käyttää tähän viestintään sähköposti-ilmoitusta.
Skripti ajetaan kerran päivässä tiettynä ajankohtana ja nyt sen tuloste pitäisi saada ohjattua minun sähköpostiosoitteeseen, jotta ei aina tarvitsisi aukoa etäyhteyksiä toimintojen sujuvuuden tarkastamiseksi.

Onnistuuko posfix tai sendmaililla? Vai mitä kaikkea tulee asentaa / tehdä ennenkuin tälläinen onnistuisi?


Fa1r

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 221
  • Reply #1!
    • Profiili
Vs: Sähköpostin lähettäminen komentoriviltä
« Vastaus #1 : 08.10.07 - klo:20.32 »
...jotta ei aina tarvitsisi aukoa etäyhteyksiä toimintojen sujuvuuden tarkastamiseksi...
Ilmeisesti siis ylläpitoskriptisi on toisella tietokoneella. Tällaisessa tilanteessa voisi vaikkapa ~/.mailrc -tiedostoon tutustua ja sähköpostiasetukset sinne oikein asettaa.

Kun näin on tehty, toimii komento
Koodia: [Valitse]
echo "Kaikki toimii oikein" | mail -s "Yllapitokuulumisia" aleksi.ikaheimo@gmail.comErm, tietysti muuttaen osaset oikeiksi.

 Sisältänee virheitä ;E
« Viimeksi muokattu: 08.10.07 - klo:20.34 kirjoittanut Fa1r »
What you don't know can hurt you, only you won't know it.
--$(fortune)
Elastisen Linux-biisi

moonstone

  • Vieras
Vs: Sähköpostin lähettäminen komentoriviltä
« Vastaus #2 : 08.10.07 - klo:20.51 »
...jotta ei aina tarvitsisi aukoa etäyhteyksiä toimintojen sujuvuuden tarkastamiseksi...
Ilmeisesti siis ylläpitoskriptisi on toisella tietokoneella. Tällaisessa tilanteessa voisi vaikkapa ~/.mailrc -tiedostoon tutustua ja sähköpostiasetukset sinne oikein asettaa.

Kun näin on tehty, toimii komento
Koodia: [Valitse]
echo "Kaikki toimii oikein" | mail -s "Yllapitokuulumisia" aleksi.ikaheimo@gmail.comErm, tietysti muuttaen osaset oikeiksi.

Siis tuleeko minun asentaa ensin jotain mailia lähettävälle koneelle?
mail - komento ei näytä toimivan, ehdottaa paketteja mailx ja mailtools ja ilmeisesti tuo mailx vaatii postfixin?

Anteeksi, nämä asiat ovat kohdallani hiukan hakusessa... :-\

anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Vs: Sähköpostin lähettäminen komentoriviltä
« Vastaus #3 : 08.10.07 - klo:21.16 »
Tsekkaapa universestä löytyvä sendEmail, onko se mitä etsit. Kirjoitusasu on tosiaan juuri tuo. En ole vielä tutustunut siihen itsekään, mutta kerran tuollaisen löysin hakiessani vastaavaa ohjelmaa kuin sinä. SendEmailin hyvä puoli on ilmeisesti se, että ei tarvitse asentaa noita järeämpiä s-posti palvelinohjelmistoja.
 
Koodia: [Valitse]
Description: email-from-console sending tool
 SendEmail is a lightweight, completly command line based, SMTP email
 agent.
 It was designed to be used in bash scripts, Perl programs, and web
 sites, but it is also quite useful in many other contexts.
 SendEmail is written in Perl and is unique in that it
 requires no special modules. It has a straight forward interface,
 making it very easy to use.
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Sähköpostin lähettäminen komentoriviltä
« Vastaus #4 : 08.10.07 - klo:21.56 »
SendEmailin hyvä puoli on ilmeisesti se, että ei tarvitse asentaa noita järeämpiä s-posti palvelinohjelmistoja.

Näinä spammin täyttyminä aoikoina kannattaa olla aika tarkkana, ettei asenna postipalvelinta, jolla joutuu tai paremminkin oma isp, joutuu mustalle listalle - postipalvelin tulee konffata kunnolla ja sen tulisi olla konffattu oikeiden dns-asetusten mukaan. Itse olen aika paranoidi postipalvelinten suhteen, siksi en niitä asenna enkä käytä omissa virityksissäni.

Jokin bash/perl-skripti voisi olla todellakin paras ratkaisu.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.
« Viimeksi muokattu: 08.10.07 - klo:22.14 kirjoittanut Asmo Koskinen »

moonstone

  • Vieras
Vs: Sähköpostin lähettäminen komentoriviltä
« Vastaus #5 : 09.10.07 - klo:16.18 »
Näinä spammin täyttyminä aoikoina kannattaa olla aika tarkkana, ettei asenna postipalvelinta, jolla joutuu tai paremminkin oma isp, joutuu mustalle listalle - postipalvelin tulee konffata kunnolla ja sen tulisi olla konffattu oikeiden dns-asetusten mukaan. Itse olen aika paranoidi postipalvelinten suhteen, siksi en niitä asenna enkä käytä omissa virityksissäni.

Juuri tästä syystä kyselenkin täällä...

Jokin bash/perl-skripti voisi olla todellakin paras ratkaisu.

Tarkoittaako tämä sitä, että sendmail ei ole postipalvelin eikä se tarvitse sellaista?

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Sähköpostin lähettäminen komentoriviltä
« Vastaus #6 : 09.10.07 - klo:18.39 »
Tarkoittaako tämä sitä, että sendmail ei ole postipalvelin eikä se tarvitse sellaista?

Eikun sendmail on kaikkien postipalvelinten äiti, jonka virittämiseen tarvitaan isä - höh, höh...

http://www.sendmail.com/sm/wp/25_years/

Yksinkertaisimmillaan riittää yksi rivi (löydät näitä esimerkkejä Googella pitkin Nettiä).

mail -s "here's a file" someone@somewhere.com < some_info.txt

Ongelma on, että mail tarvitsee jonkun oikein viritetyn postipalvelimen alleen.

Katso kohta "Mikä on relay ja miksi SMTP:tä rajoitetaan?". Kirjoitus on vuodelta 2001, mutta tuosta ollaan menty aina vain pahempaan suuntaan.

http://www.heikniemi.net/kirj/net/postipalv.html

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

moonstone

  • Vieras
Vs: Sähköpostin lähettäminen komentoriviltä
« Vastaus #7 : 09.10.07 - klo:19.52 »
Tarkoittaako tämä sitä, että sendmail ei ole postipalvelin eikä se tarvitse sellaista?

Eikun sendmail on kaikkien postipalvelinten äiti, jonka virittämiseen tarvitaan isä - höh, höh...

http://www.sendmail.com/sm/wp/25_years/

Yksinkertaisimmillaan riittää yksi rivi (löydät näitä esimerkkejä Googella pitkin Nettiä).

mail -s "here's a file" someone@somewhere.com < some_info.txt

Ongelma on, että mail tarvitsee jonkun oikein viritetyn postipalvelimen alleen.

Katso kohta "Mikä on relay ja miksi SMTP:tä rajoitetaan?". Kirjoitus on vuodelta 2001, mutta tuosta ollaan menty aina vain pahempaan suuntaan.

http://www.heikniemi.net/kirj/net/postipalv.html

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

OK.

Toistaiseksi jätän nuo maili-ilmoitukset tekemättä. Eipähän tule uutta spämmipurkkia nettiin ;)

T.M

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 172
    • Profiili
Vs: Sähköpostin lähettäminen komentoriviltä
« Vastaus #8 : 10.10.07 - klo:13.49 »
Voit myös käyttää isp:n smtp:tä komentoriviltä jos vehkeestä löytyy perl-palikat.( Tod.näköisesti löytyy.) Näin ei tarvitse omaa palvelinta pyörittää.

EDIT:Hups tähän viitattiin jo tuolla aiemmin ja tosiaan sendmail ja sendEmail on ihan eri asiat.


http://caspian.dotconf.net/menu/Software/SendEmail/
Sitä sitten kutsutaan komentoriviltä tyyliin
/usr/bin/sendEmail -f kukalähetti@osoite.com -t kenellelähetetään@osoite.com -u Otsikon teksti -m Viestiteksti tulee tähän  -s smtp.palvelin.fi:25

Näin ei tarvitse pyörittää smtp-palvelua.



« Viimeksi muokattu: 10.10.07 - klo:13.52 kirjoittanut T.M »

moonstone

  • Vieras
Vs: Sähköpostin lähettäminen komentoriviltä
« Vastaus #9 : 10.10.07 - klo:15.30 »
Voit myös käyttää isp:n smtp:tä komentoriviltä jos vehkeestä löytyy perl-palikat.( Tod.näköisesti löytyy.) Näin ei tarvitse omaa palvelinta pyörittää.

EDIT:Hups tähän viitattiin jo tuolla aiemmin ja tosiaan sendmail ja sendEmail on ihan eri asiat.


http://caspian.dotconf.net/menu/Software/SendEmail/
Sitä sitten kutsutaan komentoriviltä tyyliin
/usr/bin/sendEmail -f kukalähetti@osoite.com -t kenellelähetetään@osoite.com -u Otsikon teksti -m Viestiteksti tulee tähän  -s smtp.palvelin.fi:25

Näin ei tarvitse pyörittää smtp-palvelua.

Väännetään rautalangasta eli kun minulla on gmail osoite
/usr/bin/sendEmail -f minun.osoite@tossa.on -t vastaan.ottaja@tossa.on -u moikkelis -m testiposti -s smtp.gmail.com:25 ??




T.M

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 172
    • Profiili
Vs: Sähköpostin lähettäminen komentoriviltä
« Vastaus #10 : 10.10.07 - klo:15.49 »
gmail ei tarjoa smtp-palvelua ulospäin tai ei ainakaan tuosta mainitsemastasi osoitteesta. Sinun pitää käyttää internet-tarjoajasi smtp-palvelinta esim. elisalla smtp.kolumbus.fi yms.



Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Vs: Sähköpostin lähettäminen komentoriviltä
« Vastaus #11 : 10.10.07 - klo:15.55 »
Väännetään rautalangasta eli kun minulla on gmail osoite
/usr/bin/sendEmail -f minun.osoite@tossa.on -t vastaan.ottaja@tossa.on -u moikkelis -m testiposti -s smtp.gmail.com:25 ??
Gmail käyttää salausta joten portti  on 445 muistaakseni.
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Vs: Sähköpostin lähettäminen komentoriviltä
« Vastaus #12 : 10.10.07 - klo:15.56 »
gmail ei tarjoa smtp-palvelua ulospäin tai ei ainakaan tuosta mainitsemastasi osoitteesta. Sinun pitää käyttää internet-tarjoajasi smtp-palvelinta esim. elisalla smtp.kolumbus.fi yms.
Kyllä ainakin minulla tuo on lähtevän palvelimen osoitteena.
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Sähköpostin lähettäminen komentoriviltä
« Vastaus #13 : 10.10.07 - klo:16.01 »

Mun kokeiluja

"Ohjesivu" löytyi: http://mail.google.com/support/bin/answer.py?hl=en&answer=13287. En vain saa "portattua" niitä sendEmail:iin...

Mm.

Lainaus
Please note that if your client does not support SMTP authentication, you won't be able to send mail through your client using your Gmail address.

Alla kokeiluja:

Itse kokeilin ensin:

Koodia: [Valitse]
/usr/bin/sendEmail -f mä@gmail.com -t toinenmä@toinenosoite.fi -u moikkelis -m testiposti -s smtp.gmail.com:25
ja sain:

Koodia: [Valitse]
Oct 10 15:42:10 localhost sendEmail[17361]: ERROR => Connection attempt to smtp.gmail.com:25 failed: IO::Socket::INET: connect: No route to host

Sitten Googlasin  ;)  ja löysin sivun http://mail.google.com/support/bin/answer.py?hl=en&answer=13287, jossa sanotaan portteja, joita käyttää.

Eli kokeilin:

Koodia: [Valitse]
/usr/bin/sendEmail -f mä@gmail.com -t toinenmä@toinenosoite.fi -u moikkelis -m testiposti -s smtp.gmail.com:465
Ja sain:

Koodia: [Valitse]
Segmentation fault (core dumped)
No kokeilin toista porttia:

Koodia: [Valitse]
/usr/bin/sendEmail -f mä@gmail.com -t toinenmä@toinenosoite.fi -u moikkelis -m testiposti -s smtp.gmail.com:587
Ja nyt sain:

Koodia: [Valitse]
Oct 10 15:46:10 localhost sendEmail[17539]: ERROR => Received:  530 5.7.0 Must issue a STARTTLS command first o11sm1262009fkf
Viimeinen, jossa on jo jotain järkes (man sendEmail auttoi):

Koodia: [Valitse]
/usr/bin/sendEmail -f mä@gmail.com -t toinenmä@toinenosoite.fi -u moikkelis -m testiposti -s smtp.gmail.com:587 -xu mä@gmail.com -xp mungmailsalasana
Ja taas virhe:

Koodia: [Valitse]
Oct 10 15:53:53 localhost sendEmail[17565]: NOTICE => Authentication not supported by the remote SMTP server!
Oct 10 15:53:53 localhost sendEmail[17565]: ERROR => Received:  530 5.7.0 Must issue a STARTTLS command first j12sm1294603fkf

Samaa kokeiltu porttiin 465. Silloin antoi tuon Segmentation fault... -virheen

Emmätajuu. Eikä nyt ehdi kokeilla lisää.

Mutta oman palveluntarjoajan smtp kai kelpaisi yhtä hyvin?

mykkman

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Vs: Sähköpostin lähettäminen komentoriviltä
« Vastaus #14 : 13.10.07 - klo:00.05 »
Minä olen lähettänyt postia näin...

Koodia: [Valitse]
sendEmail -f oma.osoite@kolumbus.fi -s smtp.kolumbus.fi -xu käyttäjätunnus -xp salasana -t mihin.lähetetään@kolumbus.fi -u viestin otsikko -m itse viesti kirjoitetaan tähän
-a /hakemisto/mistä/liitetään/liite.txt
« Viimeksi muokattu: 13.10.07 - klo:00.08 kirjoittanut mykkman »

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Sähköpostin lähettäminen komentoriviltä
« Vastaus #15 : 14.10.07 - klo:09.29 »
"Ohjesivu" löytyi: http://mail.google.com/support/bin/answer.py?hl=en&answer=13287. En vain saa "portattua" niitä sendEmail:iin...

Koodia: [Valitse]
Oct 10 15:53:53 localhost sendEmail[17565]: NOTICE => Authentication not supported by the remote SMTP server!
Oct 10 15:53:53 localhost sendEmail[17565]: ERROR => Received:  530 5.7.0 Must issue a STARTTLS command first j12sm1294603fkf

Kuten tuolla ohjesivulla ja gmail-palvelimen lähettämässä virheilmoituksessa sanotaan niin asiakasohjelman tulee tukea TLS-protokollaa. Pikaisesti katsottuna tuo sendEmail ei näyttäisi tukevan sitä.

Lainaus
Mutta oman palveluntarjoajan smtp kai kelpaisi yhtä hyvin?

Onnistuisi todennäköisesti helpommin koska oma palveluntarjoaja ei yleensä vaadi asiakkaan tunnistusta.