Kirjoittaja Aihe: Ubuntun seuraava versio (6.04)  (Luettu 58661 kertaa)

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Ubuntun seuraava versio (6.04)
« Vastaus #140 : 29.03.06 - klo:18.50 »
No, olen itse käyttänyt sitä sen yhden ainoan kerran, kun dapperiin päivitys epäonnistui, tarvittavat tiedot löytyy kyllä man chroot, on siinä tosin jotain muitakin kommervenkkejä, esim. nettiasetukset pitää olla samat chrootattavalla osiolla ja muuta, mutta tosiaan hyvin lahjakkaasti hajoitetun systeeminkin saa kyllä pystyyn. Itselläni jäi dapperista päivittämättä mm. kerneli, kun en jaksanut lukea apt-getin tulosteita vaan katselin terminaattoria. Sillä saa tehtyä tosi monipuolisiakin juttuja (köyhän miehen virtuaalikone :) ), mitä en oo itse ikinä kokeillut, eikä siksi jaksaisi tehdä kahden rivin howtoa.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Ubuntun seuraava versio (6.04)
« Vastaus #141 : 29.03.06 - klo:21.25 »
No, olen itse käyttänyt sitä sen yhden ainoan kerran, kun dapperiin päivitys epäonnistui,
Tässä myös yksi syy miksi päivitys arveluttaa.

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Ubuntun seuraava versio (6.04)
« Vastaus #142 : 29.03.06 - klo:21.38 »
Siinä olis HOWTOn paikka :)

AMEN. KANNATETAAN. Joo. Mäkin haluun osata ton. Dapperissa kun ei juuri tuo verkko toimi, ja joudun aina laittamaan puhtaan asennuksen.

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Ubuntun seuraava versio (6.04)
« Vastaus #143 : 29.03.06 - klo:21.46 »
Dapperissa kun ei juuri tuo verkko toimi, ja joudun aina laittamaan puhtaan asennuksen.
Seuraava syy olla päivittämättä ;D

moonstone

  • Vieras
Re: Ubuntun seuraava versio (6.04)
« Vastaus #144 : 29.03.06 - klo:22.01 »
nopea chroot ohje

käynnistä kone live-cd:llä

mounttaa korjattava kovalevysi

mount /dev/hda1 /media/hda1

chroottaa sinne

chroot /media/hda1

anna salasana

Nonniin. Nytten olet sisällä hda1 levyn järjestelmässä... tee tuhosi, tai paranna :) hommat voi lopetella kun kirjoittelee exit pari kertaa

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Re: Ubuntun seuraava versio (6.04)
« Vastaus #145 : 30.03.06 - klo:23.58 »
PÖrp >:(. Toimiikos teillä korputin asema dapperissa, itsellä ei edes löydä sitä(ei sillä ettäkö tarvitsisin sitä ;D) Piti ihan wintoosa käynnistää ja tarkistaa onko mokoma edes elossa ja kyllähän sillä vielä henki pihisi.

Koodia: [Valitse]
tuke@tuke:~$ dmesg | grep floppy
[4294701.769000] ide-floppy driver 0.99.newide

Hmm mikähän tossa nyt bugaa.
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Ubuntun seuraava versio (6.04)
« Vastaus #146 : 31.03.06 - klo:07.55 »
Menin kuitenkin päivittämään, nyt xserver ei pelitä. Kivaa...

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Ubuntun seuraava versio (6.04)
« Vastaus #147 : 31.03.06 - klo:08.43 »
Noniin, nyt systeemi pelittää. Ei ollut paha. Nvidian ajurit uudelleen ja verkon aktivointi ja homma pelaa. Seurataan :D

HammerPower

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 122
    • Profiili
Re: Ubuntun seuraava versio (6.04)
« Vastaus #148 : 31.03.06 - klo:13.28 »
Asentelinpa Breezyn rinnalle tämänkin Dapperin pari päivää sitten. Alku vaikutti oikein hyvältä, mutta jotain pieniä kysymyksiä herättäviä asioita kuitenkin on.

Ensiksikin, miksi näyttö menee tummaksi, kun jokin ohjelma esim. synaptic kysyy salasanaa? Tarkoitus tuolla on varmaan olla vain hieno efekti, mutta sekin on kyseenalaista koska tummennus ja kirkastus tapahtuu töksähtelevästi. Tuo nyt vain makuasia..

Toinen häiritsevä tekijä synapticin käynnistyksessä on, että se ei avaudu aktiiviseksi ikkunaksi, vaan jää muiden ohjelmien ikkunoiden alle. Juuri avaamansa ohjelman joutuu siis erikseen ottamaan esille alapalkista ohjelmakuvaketta napsauttamalla.

Englannin kieliseltä Ubuntu foorumilta olin lukevinani, että jotkut ovat asentaneet Dapperiin mplayerin synapticin kautta. Liekkö tarkoittaneet sitten kmplayeria, kun ei taida muita mplayerin versioita löytyä repoista? Vai pitääkö repoihin lisätä joku ihan uusi pakettilähde? Olen jo ottanut käyttöön kaikki sources.listissä olevat pakettilähteet sekä plf:n.


Mainittakoon vielä semmoinen harmittava asia, että xine-ui kaataa koneen ja virtanappula on ainut keino saada kone taas eloon.

Noh, nyt on enimmät tuskat purettu tänne foorumille niin jatkanpa googletusta. Vastauksia varmastikin löytyy...
« Viimeksi muokattu: 31.03.06 - klo:13.29 kirjoittanut HammerPower »

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Ubuntun seuraava versio (6.04)
« Vastaus #149 : 31.03.06 - klo:14.29 »
Luultavasti sun täytyy vaihtaa xinen käyttämä video.driver johonkin muuhun, löytyy etsimällä .xine/config tiedostosta video.driver merkkijonoa itselläni sen kommentoidun auton tilalla video.driver:xshm mutta tuo on siinä vain sen takia ettei rautakiihdytetty video toimi yksiin Aiglx:n kanssa. Itselläni dapperissa mplayer, muttei mitään hajua mistä se on löytynyt, luulisin kumminkin että löytyy ihan uni/multiversestä, apt-cache search mplayer.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

HammerPower

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 122
    • Profiili
Re: Ubuntun seuraava versio (6.04)
« Vastaus #150 : 31.03.06 - klo:14.52 »
Luultavasti sun täytyy vaihtaa xinen käyttämä video.driver johonkin muuhun, löytyy etsimällä .xine/config tiedostosta video.driver merkkijonoa itselläni sen kommentoidun auton tilalla video.driver:xshm mutta tuo on siinä vain sen takia ettei rautakiihdytetty video toimi yksiin Aiglx:n kanssa. Itselläni dapperissa mplayer, muttei mitään hajua mistä se on löytynyt, luulisin kumminkin että löytyy ihan uni/multiversestä, apt-cache search mplayer.

Kiitti vinkeistä. Mplayerin löysinkin. Piti lisätä sources.listiin multiverse pakettilähde

deb http://fi.archive.ubuntu.com/ubuntu dapper universe multiverse

Pitää vielä koettaa tuota xineä säätää. Mplayer on muuten erinomainen softa, mutta saako siinä tekstitykset näkymään ruudun alareunassa, kun siinä on useimmiten musta raita johtuen filmin kuvasuhteesta? Tekstitykset harmillisesti peittää osan jo muutenkin "matalasta" kuvasta.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Ubuntun seuraava versio (6.04)
« Vastaus #151 : 31.03.06 - klo:15.05 »
man mplayer, sieltähän niitä optioita löytyy tekstityksillekin enemmän kuin tarpeeksi.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Ubuntun seuraava versio (6.04)
« Vastaus #152 : 31.03.06 - klo:16.41 »
Vai toimii hyvin. Firefox kaatuu vähän väliä, paneelit lakkas reagoimasta mihinkään, vaimo lens kesken istunnon yhtäkkiä kirjautumisruutuun yms. Hyvin pelaa! :D Millä mä saan esim paneelit takas?
« Viimeksi muokattu: 31.03.06 - klo:16.58 kirjoittanut Osku »

HammerPower

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 122
    • Profiili
Re: Ubuntun seuraava versio (6.04)
« Vastaus #153 : 31.03.06 - klo:17.34 »
Vai toimii hyvin. Firefox kaatuu vähän väliä, paneelit lakkas reagoimasta mihinkään, vaimo lens kesken istunnon yhtäkkiä kirjautumisruutuun yms. Hyvin pelaa! :D Millä mä saan esim paneelit takas?


Heh, jotain pientä.. Kyllähän tuon käytössä huomaa, että ei ole vielä ihan valmis jakelu, mutta viralliseen julkaisuunhan on vielä aikaa.

Äsken meni jumiin, kun nautiluksessa klikkasin jotakin tiedostoa vasemmalla napilla ja yritin katsoa tiedoston ominaisuuksia. Siitä sitten hermostuin ja käynnistin Breezyn.

Dapperin automaattinen sisäänkirjautuminen väittää, että käyttäjä Linux kirjautuu sisään, vaikka minähän sinne omalla nimelläni olen kirjautumassa. Mystistä.

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Ubuntun seuraava versio (6.04)
« Vastaus #154 : 31.03.06 - klo:17.46 »
Paneeliongelma ratkes buutilla. Tossa lisää http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=2669.0

Juha127

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 132
    • Profiili
    • Gimp Suomi
Re: Ubuntun seuraava versio (6.04)
« Vastaus #155 : 31.03.06 - klo:20.16 »
Tänään menin tuon dapperin asentamaan, formatoin koko levyn missä breezy oli, kun oli niin buginen.

Dapper no ei nopeudessa paljoa eroa, mutta ulkoasu on kouniimpi, tätä pystyy sen ansiosta käyttämäänkin. Breezy oli karu, jopa win95 oli kauniimpi(omasta mielestäni). Usb toimii paremmin, usb kuulokkeeni se tunnisti n. 0.5s aikana, kun win xp miettii ainakin 5s, mutta volume taso vain oli turhan korkea. Päivityksiä kyllä oli tarpeeksi asti 372. Toivottavasti tulee jotain parannuksia vielä.

whector

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 127
    • Profiili
Re: Ubuntun seuraava versio (6.04)
« Vastaus #156 : 10.04.06 - klo:09.03 »
erve! pitihä tätä dapperiakkkkkk kkkk kokeilla, mut kute näätte, out bugi:
näppäimistö bugittaa, ja myös hiiri. Napittt jää oudosti pohjaaaan, ja gnomessa hiirri bugittaa syntisestiiii. mitä vois tehä?

JPK1990

  • Vieras
Re: Ubuntun seuraava versio (6.04)
« Vastaus #157 : 10.04.06 - klo:16.35 »
odota päivityksiä

Juha127

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 132
    • Profiili
    • Gimp Suomi
Re: Ubuntun seuraava versio (6.04)
« Vastaus #158 : 10.04.06 - klo:19.22 »
Juuh itsellänikään ei näppäimistö pelitä aina java sovelluksissa. No breezyssä taas ei toiminut s-näppäin, no ei liikaa makeaa kerralla ;D

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntun seuraava versio (6.04)
« Vastaus #159 : 10.04.06 - klo:20.50 »
kun täällä näitä dapperin käyttäjiä näkyy olevan, niin viitsisikö joku asentaan softan nimeltä gringotts, luoda sillä tiedoston jollain salasanalla, sulkea sovelluksen, käynnistää sen uudelleen ja koettaa avata tuota kyseistä tiedostoa uudestaan?

minulla homma ei nimittäin toiminut, mutta säädin sen toimimaan. nyt haluaisin tietää oliko kyse rikkinäisestä paketista (eli tarvitaanko bugiraporttia) vai oliko minulla vain ko. paketti paskana päivityksen jäljiltä.

kyseinen sovellushan on arkaluontoisen datan kryptaamiseen tarkoitettu softa. itse säilyttelen sillä kryptatussa tiedsotossa se tuhannen eri nettisivun vaatimia tunnuksia ja salasanoja ja softa on aika kovassa käytössä. tästä syystä olisi ikävää jos se olisi oletussetissä paskana.
Janne