Kirjoittaja Aihe: Laitteiston lämpötila  (Luettu 8598 kertaa)

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Laitteiston lämpötila
« : 02.01.06 - klo:18.47 »
Joo, pitäisi pystyä tarkkailemaan laitteiston (suoritin, ym) lämpötiloja.

Kuitenkaan en ole löytänyt selkeää ohjetta siihen, miten moinen suoritetaan. Onko sellaista? Jos ei, olisiko mitenkään mahdollista saada hieman sanallista tukea tähän. :)

Esim. torsmon avulla olisi mukava tarkkailla noita lämpötiloja.

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Laitteiston lämpötila
« Vastaus #1 : 02.01.06 - klo:20.00 »
Tormon asetuksethan asetetaan .torsmorc tiedostoon. Niitä voi etsiä ihan googlella. Tuossa esim yksi torsmorc filu, jossa jotain lämpötila tietoja on kokeile vaikka sitä: http://vanda.devinity.de/vanda/dateien/home/torsmorc

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Laitteiston lämpötila
« Vastaus #2 : 02.01.06 - klo:20.33 »
Tormon asetuksethan asetetaan .torsmorc tiedostoon. Niitä voi etsiä ihan googlella. Tuossa esim yksi torsmorc filu, jossa jotain lämpötila tietoja on kokeile vaikka sitä: http://vanda.devinity.de/vanda/dateien/home/torsmorc

Siis kyllä mä torsmoa osaan konffata ton tiedoston kautta. :)

Ongelmana oli vaan se, missä muodossa noi pitäs laittaa noi lämpötilat. Kiitos linkistä, kokeilen sitä. :)

Niin, ja milläs mä saan selville mikä temp on mikä?
« Viimeksi muokattu: 02.01.06 - klo:20.35 kirjoittanut Ankka »

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Laitteiston lämpötila
« Vastaus #3 : 02.01.06 - klo:20.35 »
No kokeiles nyt ensin tuolla konffilla, että näkyykö sillä mitään?

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Laitteiston lämpötila
« Vastaus #4 : 02.01.06 - klo:20.38 »
Itse asiassa voisin saman tien valottaa ongelmaanikin:

uudessa acer - tietokoneessa on joku AMD 64 - bittinen suoritin. Kerneli on 386. Ubuntu Breezy.

Yllättäen on alkanut ilmetä sellaista, että koneen prossu piiputtaa täysissä, vaikkei mitään ole käynnissä. Tuuletin siis alkaa hurisemaan ärsyttävästi. Kuitenkaan käyttäjällä ei ole mitään suuria prosesseja käynnissä, joista tämä voisi aiheutua.

Millä komennolla saa selville nuo kaikki käynnissä olevat prosessit, myös rootin? Kun tuo gnome - system monitor näyttää vaan käyttäjän omat.

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Laitteiston lämpötila
« Vastaus #5 : 02.01.06 - klo:20.41 »
Millä komennolla saa selville nuo kaikki käynnissä olevat prosessit, myös rootin? Kun tuo gnome - system monitor näyttää vaan käyttäjän omat.

Konsolissa: top

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Laitteiston lämpötila
« Vastaus #6 : 02.01.06 - klo:20.45 »
Yllättäen on alkanut ilmetä sellaista, että koneen prossu piiputtaa täysissä, vaikkei mitään ole käynnissä. Tuuletin siis alkaa hurisemaan ärsyttävästi. Kuitenkaan käyttäjällä ei ole mitään suuria prosesseja käynnissä, joista tämä voisi aiheutua.

Itselläni oli samanlaisia ongelmia aikaisemmin. Tämä johtui liian vanhasta powernow-k8 ajurista. Asiasta lisää: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=603.msg4339#msg4339

Tuon powernow-k8 ajurin version näkee näin: dmesg | grep powernow

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Laitteiston lämpötila
« Vastaus #7 : 02.01.06 - klo:21.10 »
Yllättäen on alkanut ilmetä sellaista, että koneen prossu piiputtaa täysissä, vaikkei mitään ole käynnissä. Tuuletin siis alkaa hurisemaan ärsyttävästi. Kuitenkaan käyttäjällä ei ole mitään suuria prosesseja käynnissä, joista tämä voisi aiheutua.

Itselläni oli samanlaisia ongelmia aikaisemmin. Tämä johtui liian vanhasta powernow-k8 ajurista. Asiasta lisää: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=603.msg4339#msg4339

Tuon powernow-k8 ajurin version näkee näin: dmesg | grep powernow

Kuinkas uusi sen powernow:n pitäisi sitten olla? :)

Ainakin nyt tosin tämä kone hiljeni vähän. Windowssiinkin buutatessa hiljenee. Käynnistyksen jälkeen pitää vähän aikaa mekkalaa, ja joskus se ei lopu, joskus loppuu, kun käyttis aloittaa...

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Laitteiston lämpötila
« Vastaus #8 : 02.01.06 - klo:21.17 »
No kokeiles nyt ensin tuolla konffilla, että näkyykö sillä mitään?

Eipä näy..

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Laitteiston lämpötila
« Vastaus #9 : 02.01.06 - klo:21.18 »
Kuinkas uusi sen powernow:n pitäisi sitten olla? :)

Ainakin nyt tosin tämä kone hiljeni vähän. Windowssiinkin buutatessa hiljenee. Käynnistyksen jälkeen pitää vähän aikaa mekkalaa, ja joskus se ei lopu, joskus loppuu, kun käyttis aloittaa...

Eikös se tuolla lue. Itse laitoin version: 1.50.4 ja sillä rupesi pelaamaan.


No kokeiles nyt ensin tuolla konffilla, että näkyykö sillä mitään?
Eipä näy..

Sitten minä en tiedä miten tuon saa näkymään.

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Laitteiston lämpötila
« Vastaus #10 : 02.01.06 - klo:21.23 »
Kuinkas uusi sen powernow:n pitäisi sitten olla? :)

Ainakin nyt tosin tämä kone hiljeni vähän. Windowssiinkin buutatessa hiljenee. Käynnistyksen jälkeen pitää vähän aikaa mekkalaa, ja joskus se ei lopu, joskus loppuu, kun käyttis aloittaa...

Eikös se tuolla lue. Itse laitoin version: 1.50.4 ja sillä rupesi pelaamaan.


Hups, no niinpäs olikin.



EDITTIÄ: Mä oon hieman tumpelo.

Koodia: [Valitse]
make -C /lib/modules/2.6.12-10-386/build SUBDIRS=/home/ankka/Desktop/powernow-k8 modules
make: *** /lib/modules/2.6.12-10-386/build: Tiedostoa tai hakemistoa ei ole.  Stop.
make: *** [all] Error 2

Tommosta se puskee -  miksi?
« Viimeksi muokattu: 02.01.06 - klo:21.26 kirjoittanut Ankka »

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Laitteiston lämpötila
« Vastaus #11 : 02.01.06 - klo:21.27 »
En tiedä vaikuttaako juuri tähän ongelmaan, mutta uudemmilla AMD:n prossuilla kannattaisi kokeilla perus-386-kernelin sijasta vaikkapa AMD:n K7-versiota. Siinä on ainakin paremmat optimoinnit suorittimen ominaisuuksille ja luultavasti tällöin päästään pienemmillä kellotaajuuksilla samoihin tuloksiin.
Varmaan muitakin uudempia ominaisuuksia tuetaan paremmin.

Mikko

Mikko Saarinen

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Laitteiston lämpötila
« Vastaus #12 : 02.01.06 - klo:21.28 »
En tiedä vaikuttaako juuri tähän ongelmaan, mutta uudemmilla AMD:n prossuilla kannattaisi kokeilla perus-386-kernelin sijasta vaikkapa AMD:n K7-versiota. Siinä on ainakin paremmat optimoinnit suorittimen ominaisuuksille ja luultavasti tällöin päästään pienemmillä kellotaajuuksilla samoihin tuloksiin.
Varmaan muitakin uudempia ominaisuuksia tuetaan paremmin.

Mikko

Hohoo... milläs mä saan kerneliä vaihdettua? Löytyykö niitäkin ihan repoista?

Anteeksi tyhmä kysymys.

Kokeilenpa tuota K7 - versiota. Jos kone hajoaa, syytän sua. :)

EDITTIÄ: kannattaako asentaa linux-k7 vai linux-image-k7? Onko niissä jotain perustavanlaatuista eroa?
« Viimeksi muokattu: 02.01.06 - klo:21.32 kirjoittanut Ankka »

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Laitteiston lämpötila
« Vastaus #13 : 02.01.06 - klo:21.37 »
EDITTIÄ: Mä oon hieman tumpelo.

Koodia: [Valitse]
make -C /lib/modules/2.6.12-10-386/build SUBDIRS=/home/ankka/Desktop/powernow-k8 modules
make: *** /lib/modules/2.6.12-10-386/build: Tiedostoa tai hakemistoa ei ole.  Stop.
make: *** [all] Error 2

Tommosta se puskee -  miksi?

Koska linux-headers-`uname -r` pakettia ei ole asennettu. Se unohtui tuosta asennus ohjeesta.


EDITTIÄ: kannattaako asentaa linux-k7 vai linux-image-k7? Onko niissä jotain perustavanlaatuista eroa?

Asenna vaikka tuo linux-k7 se näkyy asentavan samalla myös linux-image-k7 paketin.


Lainaus
Kokeilenpa tuota K7 - versiota. Jos kone hajoaa, syytän sua. :)

Eipä siinä mitään hajoa, kun tuo kerneli tulee vaan grubin listaan ja voit siitä valita millä kernelillä buuttaat.

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Laitteiston lämpötila
« Vastaus #14 : 02.01.06 - klo:21.41 »
EDITTIÄ: Mä oon hieman tumpelo.

Koodia: [Valitse]
make -C /lib/modules/2.6.12-10-386/build SUBDIRS=/home/ankka/Desktop/powernow-k8 modules
make: *** /lib/modules/2.6.12-10-386/build: Tiedostoa tai hakemistoa ei ole. Stop.
make: *** [all] Error 2

Tommosta se puskee - miksi?

Koska linux-headers-`uname -r` pakettia ei ole asennettu. Se unohtui tuosta asennus ohjeesta.

Jaa, no kerrankin vika ei suoraan ollut minussa. :)


EDITTIÄ: kannattaako asentaa linux-k7 vai linux-image-k7? Onko niissä jotain perustavanlaatuista eroa?

Asenna vaikka tuo linux-k7 se näkyy asentavan samalla myös linux-image-k7 paketin.

Siis mitä eroa sillä on jos asentaa kokonaan sen kernelin vai vaan imagen?


Lainaus
Kokeilenpa tuota K7 - versiota. Jos kone hajoaa, syytän sua. :)

Eipä siinä mitään hajoa, kun tuo kerneli tulee vaan grubin listaan ja voit siitä valita millä kernelillä buuttaat.

Ai niinhän se tekeekin. Taas tajusin lisää tämän toiminnasta. :)

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Laitteiston lämpötila
« Vastaus #15 : 02.01.06 - klo:21.45 »
Siis mitä eroa sillä on jos asentaa kokonaan sen kernelin vai vaan imagen?

Tuo asentaa samalla nuo restricted modulit ja, kun asennat tuon kernelin tuosta paketista, etkä vain linux-image-2.6.12-10-k7 pakettia kerneli päivittyy samalla, kun päivität muutakin järjestelmää.

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Laitteiston lämpötila
« Vastaus #16 : 02.01.06 - klo:21.48 »
Siis mitä eroa sillä on jos asentaa kokonaan sen kernelin vai vaan imagen?

Tuo asentaa samalla nuo restricted modulit ja, kun asennat tuon kernelin tuosta paketista, etkä vain linux-image-2.6.12-10-k7 pakettia kerneli päivittyy samalla, kun päivität muutakin järjestelmää.


Ahaa. Hyvä tietää. :)

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Laitteiston lämpötila
« Vastaus #17 : 02.01.06 - klo:21.51 »
EDITTIÄ: Mä oon hieman tumpelo.

Koodia: [Valitse]
make -C /lib/modules/2.6.12-10-386/build SUBDIRS=/home/ankka/Desktop/powernow-k8 modules
make: *** /lib/modules/2.6.12-10-386/build: Tiedostoa tai hakemistoa ei ole. Stop.
make: *** [all] Error 2

Tommosta se puskee - miksi?

Koska linux-headers-`uname -r` pakettia ei ole asennettu. Se unohtui tuosta asennus ohjeesta.

Jaa, no kerrankin vika ei suoraan ollut minussa. :)

No nyt tuokin vika on korjattu. Eli ohjeessa on nyt kerrottu myös kääntämisen vaatimukset.

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Laitteiston lämpötila
« Vastaus #18 : 02.01.06 - klo:22.10 »
EDITTIÄ: Mä oon hieman tumpelo.

Koodia: [Valitse]
make -C /lib/modules/2.6.12-10-386/build SUBDIRS=/home/ankka/Desktop/powernow-k8 modules
make: *** /lib/modules/2.6.12-10-386/build: Tiedostoa tai hakemistoa ei ole. Stop.
make: *** [all] Error 2

Tommosta se puskee - miksi?

Koska linux-headers-`uname -r` pakettia ei ole asennettu. Se unohtui tuosta asennus ohjeesta.

Jaa, no kerrankin vika ei suoraan ollut minussa. :)

No nyt tuokin vika on korjattu. Eli ohjeessa on nyt kerrottu myös kääntämisen vaatimukset.

Teinpäs taas viisaasti - asensin uuden kernelin, buuttasin siihen , totesin että toimii, mutten edes tarkistanut mikä versio tuosta powernow:sta siinä oli, vaan sammutin ja lähdin omalle koneelle ja nukkumaan... Ei järki päätä taas paljoa pakota.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Laitteiston lämpötila
« Vastaus #19 : 02.01.06 - klo:22.41 »
Millä komennolla saa selville nuo kaikki käynnissä olevat prosessit, myös rootin? Kun tuo gnome - system monitor näyttää vaan käyttäjän omat.

tämä onkin jo vähän vanha ja kai hitusen nykyisen keskustelun kulun sivusta, mutta...
gnome-system-monitor näyttää oletuksena vain käyttäjän omat prosessit, mutta jos valitsee View -> All Processes, niin kyllä sekin osaa kaikki näyttää.
Janne