Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 7.04 asennus,,  (Luettu 2354 kertaa)

LinuxManne

• Vieras
Ubuntu 7.04 asennus,,
« : 29.09.07 - klo:11.42 »
Moro!

minä olen asentamassa ntfs levylle ubuntu 7.04,
olen aikaisemminkin asentanut tälle samalle levylle ubuntun ja levy on toiminut ilman virheitä xpssä,

teen kaiken samalla tavalla kuin aikaisemminkin, mutta nyt,
ubuntu valittaa että minulla pitäisi olla osioinnissa sekä 256mt swap että vähintäänkin 2gt root asema,

kysymys on että mitenkä minä teen nämä levyt ja minkä ihmeen takia ubuntu ei osaa niitä osioida automaattisena ??

en aikaisemmilla asennuksilla ole joutunut tekemään vastaavia partitointeja kaikki on ollut automaattista ??

eli, en pääse eteenpäin asennuksessa kun valikoin partition guided - use entire disk ??

mitenkä saan tämän automaattisen osiointi toiminnon päälle,
pitääkö kovalevy formatoida xpssä vaikka fatiksi ja tämän jälkeen ubuntu taas osaa tehdä osioinnin automaattisena ??

-----

kiitos,,

Kari Argillander

• Käyttäjä
  • Kubuntu - Hardy
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.04 asennus,,
« Vastaus #1 : 29.09.07 - klo:11.54 »
Olet varmaan valinnut, että osio itse ohje löytyy sivulta http://wiki.ubuntu-fi.org/Wiki/Osiointi toivottavasti auttaa.
Kaikkea täällä sanomaani saa käyttää public domain lisenssillä. Lainauksia ei saa käyttää ellei lainauksen lähde sitä salli. Tiedostoja ei saa käyttää ellei sitä erikseen sallita.

audi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 29.09.07 - klo:11.56 »
Xp:ssä eheytä levy, tee siellä ubuntulle sopiva tila, ei tarvitse alustaa esim. fat32. Live-levy: osioi itse. Mielestäni varmin ja helpoin tapa, miksi pitäisi olla automaattinen?

Swap olisi hyvä olla 2x ram-muisti, itselläni on kuitenkin 1 Gt, joka siis sama kuin 1 Gt ram. En tiedä tarkasti, mutta normaaliin ubuntun asennukseen 2 Gt on liian vähän > 5 Gt ainakin?. Laita myös erillinen home-osio, jossa henkilökohtaiset tiedostosi ja asetuksesi ovat.
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #3 : 29.09.07 - klo:12.26 »
15 Gt juuriosiolle on varmaan ihan tarpeeksi (minulla 30 Gt enkä ole käyttänyt puolikaan)... ;D
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

vkkk

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 29.09.07 - klo:12.28 »
Laita myös erillinen home-osio, jossa henkilökohtaiset tiedostosi ja asetuksesi ovat.
Makuasia, mutta ei ehkä kannata sekottaa päätään tuolla.
Saa sen toki tehdä, mutta mielestäni sen neuvominen vain sekoittaa aloittelijoita.

Mutta ihan miten haluat. Ei väitellä tästä, jookos.

15 Gt juuriosiolle on varmaan ihan tarpeeksi
Totta, hyvin riittää. Paitsi jos et tee erillistä /home:a niin silloin juuriosiosta tottakai isompi.
Homeen menevät siis kaikki omat tiedostosi ja jos homea ei ole, niin silloin ovat samalla levyosiolla kuin muukin käyttis.
« Viimeksi muokattu: 29.09.07 - klo:12.29 kirjoittanut vkkk »
Ihmisiä on 10 eri tyyppiä, niitä jotka ymmärtävät binääriä ja niitä jotka eivät.

LinuxManne

• Vieras
« Vastaus #5 : 29.09.07 - klo:18.32 »
Laitoin koko 250gt levyn unallocated tilaan ja sen jälkeen ubuntu taas teki osioinnit oikein..

----

kiitos,,

Tuplanolla

• Käyttäjä
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
« Vastaus #6 : 30.09.07 - klo:20.04 »
Swap olisi hyvä olla 2x ram-muisti, itselläni on kuitenkin 1 Gt, joka siis sama kuin 1 Gt ram.
No, jos käyttäjällä on paljon rammia (esim. 2gt), mä en laittaisi swappia kuitenkaan neljää gigaa ;)
Mä laittaisin ehkä jonkun gigan tahi puolikkaan.

Nyt ei ole swappia mun Gutsyllä ollenkaan, ja ihan hyvin se silti pelaa. Mulla siis giga muistia.
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!