Jos kysytte vaimolta tai sisareltani niin vastaus on varma: "sinussa". Nyt olen kuitenkin epäillyt tätä yleispätevää totuutta. Canonical Limited kanaalinsaarelta lähetti ilmaiseksi 5 nättiä pikkukansiota, joissa on versio 5.10 install ja live CD:t. Olen ajatellut antaa neljä kansiota maalaiskunnan kirjastolle jakeluun varustettuna minun käyntikortillani (firmani nimi "tasamaapyöräily ja hiihto").
Olen alkanut epäillä tämän projektin järkevyyttää muun muassa seuraavista syistä:
1) Live CD käyttäytyy omituisesti. Antaa räplätä graafisilla työkaluilla nettiyhteyttä, mikä ei tietenkään onnistu. Kun senjälkeen yritän avata konsolin, ajan pyörä pyörii aikansa, mutta ikkuna ei avaudu. Ubuntu live pysyy graafisessa ympäristössä ilman terminaalia vaikka kuinka kiroilisi.
2) Install CD käyttytyy omituisesti. Antaa nätisti tehdä asennuksen kun suostuu siihen, että se saa koko 80 gigan jäljellä olevan kovalevytilan ext2:lle ja swapille. Virheilmoituksia ei tule asennuksen yhteydessä, ainoa mistä vaikertaa että ei saa kelloa synkronoida. Sekin on oma syy kun ei tee nettiyhteyttä. Sama ainokainen virheilmoitus tuli live CD:n kanssa. Ja sitten asennettu Ubuntu pihtaa avoimuudessa kuin live Ubuntukin. Tämä sentään laskee terminaaliin, mutta yritäpä avata paneelia System > Administration > Networking. Ajan pyörä pyörii pitkään ja sitten katoaa, mutta mitään ei ilmaannu työpöydälle, eikä alalaidan nauhaan.
Ehkä minulla on valtakunnan ainoa PC, missä WindowsXP toimii moitteettomasti, mutta kaikissa muissa ongelmia on vain Windowssissa. Entä jos syynä ovatkin mustavarikset, jotka maalaiskunnassani syövät perunat pellolta ja ääntelevät rumasti puhelinlangoilla. Näillä näkymin en uskalla viedä nättejä koteloita kirjastoon.
Joissakin distroissa kehoitetaan tarkistamaan CD, joissakin on jopa valmiina ohjelma tarkistussumman checkaamisexi. Miten tarkistus tehdään Ubuntussa?
Minulla on tiedossa pari PC:tä, joissa voin käydä kokeilemassa Ubuntu-liveä, kunhan kerkiän. Ongelmana on, että jos joku kataselee olkapääni yli, hän saa ruman kuvan linuksista ja Ubuntusta. Töpöytä on synkkä kuin Afrikan aamu hiekkamyrskyn puhaltaessa. Yleensä distroissa saa valita kunnon taustan. Ensivaikutelma on tärkeä, jos vapaata ohjelmaa haluaa levittää.