Kirjoittaja Aihe: Asennus ulkoiselle kiintolevylle toiseksi>väärän asennuksen korjaus?[RATKAISTU]  (Luettu 3137 kertaa)

timka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Hei!

Mulla tahto tulla aika iso ongelma nimittäin asensin epähuomiossa Ubuntun ulkoiselle kiintolevylle, käyttäen asetusta "ohjattu - käytä koko levyä", vaikka minulla on windows toisella kiintolevyllä. Nyt kone ei käynnisty enää muussa kuin Ubuntussa, ja vain silloin kun kiintolevy on kiinni. Jos kiintolevy ei ole kiinni, tulee virheilmoitus "GRUB error 21"?

Ja kuten varmaan jo tajusitte, olen ensimmäistä kertaa näiden asioiden, kuten linuxinkin parissa... joten aloittelijatason ohjeita kiitos  ;)

Tarvitsisin apua kiireen vilkkaa jos mahdollista  :-\
« Viimeksi muokattu: 13.12.07 - klo:17.07 kirjoittanut timka »

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1517
    • Profiili
GRUBiin pitäisi lisätä Windows yhdeksi käynnistysvaihtoehdoista, itse en tätä ole koskaan tehnyt, joten enempää en osaa auttaa.
Ubuntu 24.04.01 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
2x480 GB SSD

LinuxManne

  • Vieras
Grub on aika huonosti toteutettu,
mulla hajosi slave kovalevy, se jolla linux oli,
grub oli masterilla kuten windowssikin,
lopputulos oli että grub antoi virhe ilmoituksen että ei enää löydä Linuxia,
eikä enää suostunut antamaan lupaa käyttää edes windowssia, eli,
menetin windowssin ja linuxin molemmat vaikka vain linux kovalevy hajosi,
grub on todella huono..

juyli

  • Vieras
grub on todella huono..
Grubin vahvuus on siinä, että sitä voi komentaa komentoriviltä ja editoida käynnistystä "lennossa". Tosin pitää tietää, miten systeemit saa käynnistymään. Pelastuslevyt (LiveCD:t tms.) ovat tarpeen, jos systeemit ovat täysin solmussa.

timka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Noh, ei noista niin hirveästi "apua" ollut, mutta kiitos kommenteista kumminkin  ;D
Juuri tuo vahvuushan siinä kuulemani mukaan sitten on että sitä voi muuttaa lennossa, mutta kun en tuota taida osata, niin varmaan auttaa että korjaa windowsin asennuksen vaikka kokonaan (pitäisi muutenkin tehdä), ja sitten alustaa sen ulkoisen kiintolevyn, ja asentaa Linuxin uudestaan oikeilla asetuksilla?
Kuulostaa helpolta mutta toivottavasti myös olisi sitä?
Mitä luulette lähtisikö tuolla tavalla toimimaan, vai onko jotain kriittistä huomioitavaa tms.?

peran

  • Vieras
Erittäin todennäköisesti lähtee. Minä tekisin juuri samalla tavalla, mikäli haluaisin molemmat järjestelmät.

Revi asentaessasi järjestelmää ulkoinen kovo pois, ettei grub laita lattaajiaan myös osoittamaan ulkoista kovoa.

timka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
No nyt helepotti  ;D kiitos paljon, paitsi että emminä sitten noita komentoja päässytkään käyttämään kun linux ei käynnistynyt enää ollenkaa  :-\
Mutta korjasin sen windowsin asennuksen, ja hyvin lähti, kiitos.
Mutta jos viellä tämmöstä vois kysästä että mitenkä tuo grub nyt kun asennan linuxin uudelleen, niin mitenkä se asennetaan sille ulkoselle kovolle, niin että se käynnistyy ainoastaan silloin jos se kovalevy on boottauksen aikana kiinni ja BIOSista asetettu Usb-käynnistys`?
En nimittäin välittäisi enää windowsia häiritä...

timka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
kiitos noista on varmasti apua viellä tulevaisuudessa  ;D  mutta Noh  :-\ kerkesinpäs sitte jos sen windows asennuksen korjata... ja lähtihän se toimimaan, mutta nyt tuo linuxin asennus, muuten meni kaikki hyvin mutta lopussa sano ettei voi grubbia asentaa sille asemalle minkä sille laitoin? Laitoin että (sdb), mutta pitäisikö se sitten olla (sd1) vai kannattaisiko tehdä erillinen /boot osio ja sitten laittaa siihen viimeiseen advanced lisäkohtaan että /boot ?
Mietin nimittäin että jos sitä ei ole viellä asennettu niin mistä sen näkee millaisena Grub sen näkee? Meneekö se loogisesti niin, että sda = sd0 ja sdb = sd1?

EDIT: Okei, ja nyt viellä tämmöinen "pikku" probleema ilmaantui, elikkä... Kun jälleen aloitin että jos noilla ylemmillä asetuksilla olisi lähtenyt toimimaan, niin tällä kertaa osioiden valmistelussa se alkoi valittamaan että minulla on niinku tossa 429499 MB kelvottomana????? eli ~~400 GB...?
Aikaisemmin tänään alustin koko levyn FAT32 - alustuksella, ohjelmalla mitä en tietenkää nyt muista (suositeltii foorumeilla)... Ja nyt sitten vaan mietin että mitenkä tuo voi olla kelvoton ja mitä sille voisi nyt tehdä että siitä voisi saada kelvollisen..?
Ja ihan tällainen perus aloittelijan kysymys että eikai kovalevyä voi TÄYSIN sotkea niin että siitä tulisi KIRJAIMELLISESTI kelvoton?
« Viimeksi muokattu: 23.09.07 - klo:00.44 kirjoittanut timka »

jniiranen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 127
    • Profiili
Ei kovalevyä voi sotkea niin että siitä tulisi kirjaimellisesti käyttökelvoton.  :)

Mitä tulostaa "sudo fdisk -l"?

Windows käyttää fat32 alustusta. Linuxissa käytetään yleensä ext2 tai ext3:sta.

Sulla on ilmeisesti useampi kovalevy? Jos irrottaa kovalevyn jossa grub majailee niin siitä tulee luonnollisestikin tuo grub error..

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Aikaisemmin tänään alustin koko levyn FAT32 alustuksella.

Kun teet ubuntu-asennusta, poista vanhat osiot, ja annat ubuntun osioida levyt automaattisesti.

Tai jos haluat osioida itse, kannattaa tehdä 3 erillistä osiota.
1. ~15 G ext3-osio joka liitetään hakemiston juureksi ( / )
2. 2*koneen keskusmuistin kokoinen osio, (maksimissaan 1 G) josta tehdään linux-swap tyyppinen ja liitetään myöskin linux-swapiksi asennusohjelmassa.
3. kiintolevyn jäljelle jääneestä tilasta tehdään myös ext3-osio, joka liitetään kotihakemistoksi ( /home )

Kun /home-osio on erillään, sen tietoja ei tarvitse tyhjentää, vaikka järjestelmän joutuisikin asentaa uudestaan.
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!