Kirjoittaja Aihe: Ulkoiset kovalevyt  (Luettu 6825 kertaa)

Cute1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 38
    • Profiili
Ulkoiset kovalevyt
« : 18.09.07 - klo:19.17 »
Onko noissa ulkoisissa kovalevyissä jotain huomioimisen arvoisia eroja? Olis hankinnassa uus kun edellinen sanoi työsopimuksen irti. Mulla oli Maxtorin 320Gb erillisessä kotelossa ja eihän se vuotta kauempaa toiminut :-\ Paukahteleeko kaikki merkit yhtälailla vai onko mulla mahdollisuus ostaa levy joka kestää useat sammuttelut ja käynnistelyt? Saa suositella jos on tykästynyt johonkin tiettyyn levyyn tai todennut sen toimivan hyvin. Lacien levyjä ainakin saa edullisesti (500Gb n. 100e) mutta mites se laatupuoli?

peran

  • Vieras
Vs: Ulkoiset kovalevyt
« Vastaus #1 : 18.09.07 - klo:19.24 »
Maxtor taitaa olla pahin paukahtelemaan. Yleensä taitaa levyt toimia suoraan, enkä ole vielä törmännyt yksilöön, joka ei toimisi. Tosin ei minulla ole monestakaan kokemusta.

Edit - itse olen harkinnut Seagaten levyn ostamista, vaikkei minulla ko. yksilöstä olekaan kokemuksia.
« Viimeksi muokattu: 18.09.07 - klo:19.26 kirjoittanut peran »

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Vs: Ulkoiset kovalevyt
« Vastaus #2 : 18.09.07 - klo:20.50 »
Eikös nuo maxtorit ole nykyään seagaten levyjä? Itsellä on Lacie (tuo F.A Porschen design malli) 500gb versiona ja siinä on Samsungin levy sisällä.
Eikö tuossa muka ole enää takuu voimassa?

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

Cute1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 38
    • Profiili
Vs: Ulkoiset kovalevyt
« Vastaus #3 : 18.09.07 - klo:20.57 »
Ostin kyseisen levyn Singaporesta. Täytyy tarkistaa minkälainen se kansainvälinen takuu on tuolle laitteelle. Levyn rahallinen menetys ei niin paljoa harmita, mutta sen sijaan levyllä olleet valokuvat jäi harmittamaan. Jossain luki että kovon piirilevyä vaihtamalla ovat saaneet toimimaan rikki menneen. Mistähän mokomia sais?

peran

  • Vieras
Vs: Ulkoiset kovalevyt
« Vastaus #4 : 18.09.07 - klo:21.57 »
Eikös nuo maxtorit ole nykyään seagaten levyjä?

Ainakin ovat samaa konsernia, mutta tehtaistahan toi laatu roikkuu.

tomppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 165
  • Debian4.0
    • Profiili
Vs: Ulkoiset kovalevyt
« Vastaus #5 : 19.09.07 - klo:07.58 »
Itselläni on Buffalon 500gb:n malli toiminut viimeiset puoli vuotta aivan moitteetta. Edullinenkin oli vielä. Taitaa käyttää samsungin sata-levyä jos en aivan väärin muista.

vkkk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 326
    • Profiili
Vs: Ulkoiset kovalevyt
« Vastaus #6 : 19.09.07 - klo:17.21 »
Minulla on ainakin Lacie Brick (niitä lego-palikoita) toiminut Ubuntujen kanssa ilman mitään ongelmia ja säätämisiä.

[offtopic]Tähän liittyy semmoinen mielenkiintoinen juttu kun vielä käytin osittain windowsia, että päätimpä kerran tuhota tuon levyn osioinnin (poistaa kaikki osiot). Tämä siksi, että haluasin tehdä sinne FAT32n rinnalle ext3 osion.
Kun aloin windowsilla luomaan FAT32 osiota sitten uudelleen, niin huomasin windowsissa olevan rajoituksen "yli 50Gt:n FAT32 osiot eivät ole mahdollisia". Ajattelin, että eivät ne nyt fyysisesti voi mahdottomia olla kun kerta alunperin koko 250 gigaa oli fattia. Koitin sitten levyn osiointia linuxilla ja mikäs siinä, ei ongelmaa.
Pekka Peruskäyttäjä olisi luultavasti joutunut viemään levyn huoltoon, koska winukalla ei voinut tehdä asialle mitään.
[/offtopic]
« Viimeksi muokattu: 19.09.07 - klo:17.23 kirjoittanut vkkk »
Ihmisiä on 10 eri tyyppiä, niitä jotka ymmärtävät binääriä ja niitä jotka eivät.

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Ulkoiset kovalevyt
« Vastaus #7 : 20.09.07 - klo:08.35 »
LaCie toiminut hyvin, valmiiksi FAT-32 -alustettukin.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Vs: Ulkoiset kovalevyt
« Vastaus #8 : 20.09.07 - klo:10.08 »
Minulla on koneessa Western Digitalin ulkoinen My Book kiintolevy. Koko on 250 GB ja ihan hyvin on toiminut. Melko hiljainen, tosin välillä hidas käynnistymään. Voi silti olla että kaikki ulkoiset ovat hitaita.
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

Nakkis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Vs: Ulkoiset kovalevyt
« Vastaus #9 : 20.09.07 - klo:13.39 »
Ostin juuri LaCien Porsche 500GB levyn. Oli valmiiksi FAT32-alustettu, mutta formatoin sen ext3-muotoon. Suorituskyky näyttää ihan hyvälle, varmuuskopiointi rsyncillä näyttää toimivan noin 20MB/s keskimäärin.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ulkoiset kovalevyt
« Vastaus #10 : 20.09.07 - klo:13.58 »
Eikös fatin maksimifilun koko ole 4GB ? Vai onko sekin vain M$:n tuotteita kokseva rajoitus ? Elokuvan tallentajia ja videoeditoijia k.o raja saattaa häiritä.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Nakkis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Vs: Ulkoiset kovalevyt
« Vastaus #11 : 20.09.07 - klo:14.23 »
Eikös fatin maksimifilun koko ole 4GB ?
Kyllä.

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Ulkoiset kovalevyt
« Vastaus #12 : 21.09.07 - klo:08.16 »
Eikös fatin maksimifilun koko ole 4GB ? Vai onko sekin vain M$:n tuotteita kokseva rajoitus ?
No, itse siirtelin toisinaan DVD -levyjen ISO -tiedostoja ulkoiselle FAT32 -alustetulle  kovolle linux -puolella, ei ongelmia, Windowsin puolella tulee aina joko "muisti ei riitä" tai "levytila ei riitä", riippumatta muistin määrästä, Linuxin puolella onnistuin siirtämään kaksikerroksisen DVD -levyn levykuvan ulkoiselle ongelmitta, muistia 1Gt + 4,7 Gt Swap, Wintoosassa ei saa edes 2Gt ISO -vedosta siirrettyä, ei edes 4Gt muistilla.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

Urmas

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 253
    • Profiili
Vs: Ulkoiset kovalevyt
« Vastaus #13 : 21.09.07 - klo:08.32 »
Kyllä se raja tulee sieltä vastaan. Laitoin VirtualBoxin .vdi tiedostoja ulkoiselle fat-formatoidulle kovalevylle, ja kun virtuaalikoneen koko kasvoi neljään gigaan, leikki loppui kuin seinään. Tulipahan koitettua.

Registered Linux User # 423160 ... Registered Insane Linux User # 003 ... Registered Ubuntu User # 4219

Stone5

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Ulkoiset kovalevyt
« Vastaus #14 : 02.11.07 - klo:16.05 »
Aloittelija kun olen, niin varmistaisin, että ymmärsinkö oikein, että Linuxin (Ubuntu) voi asentaa FAT32-_ulkoiselle_ kiintolevylle (Lacie 160GB)?

Googlasin ulkoiseen kiintolevyyn ja Linuxiin liittyviä asioita ja huomasin monella keskustelupalstalla puhuttavan jostain grubista, jonka käsitän olevan kännistykseen liittyvä ohjelma/koodi yms.
Ongelma on siinä, että jos asennan Ubuntun Lacielleni, voinko käynnistää Windowsin (Vista), vaikka ulkoinen kiintolevy ei olisi kytketty? Saako koneen käynnistyessä valittua, haluako käyttää Linuxia vai Windowsia? Haluaisin Wistan olevan oletus.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Ulkoiset kovalevyt
« Vastaus #15 : 02.11.07 - klo:22.20 »
Ubuntu käyttää oletuksena ext3 tiedostojärjestelmää mutta ehkä sen saa fat32 asennettua. (En ole varma)

saa kyllä, mutta siinä ei ole mitään järkeä. fat32 ei tue oikeuksienhallintaa eikä ole pätkääkään luotettava tiedostojärjestelmä. en suosittele sitä windows-osioillekaan.
Janne

Stone5

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Ulkoiset kovalevyt
« Vastaus #16 : 03.11.07 - klo:10.31 »
Eli sisäinen levy irroitetaan 3. vaiheessa, varmistamaan näin, että Grub tulee ulkoiselle levylle. Käynnistyy vistan omalla käynnistimellä jos ulkoinen on irti ja jos bootataan ulkoiselta käynnistyy Ubuntu.
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=12114.0


Mutta mutta... ;)
Saako koneen käynnistykseen semmoisen "käyttöjärjestelmänvalitsimen", että nuolinäppäimillä pitää valita, haluaako käynnistää Vistan vai Ubuntun, vaikka Lacie olisi/ei olisi kiinni koneessa? Nimittäin en aio omistaa koko ulkoista kiintolevyäni Ubuntulle, vain osan siitä.

Eikö ole muuta vaihtoehtoa kuin irroittaa sisäinen levy? En viitsisi mennä kannettavaa availemaan ja piuhoja irroittelemaan...
Eikö Ubuntun asennusohjelmasta saa valittua, mille levylle Grubi menee? Jos sisäinen levy on pakko irrottaa, voiko sen tehdä ennen CD:ltä buuttausta biosista disabloimalla sisäisen levyn?(asentaessa).

P.S. Anteeksi, jos lysyttävää oli liikaa :)

Stone5

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Ulkoiset kovalevyt
« Vastaus #17 : 04.11.07 - klo:18.23 »
Tämä on varmaan tyhmä kysymys, mutta onko Grubia pakko asentaa ollenkaan?
Meinaan siis sitä, että jos vain painaa koneen virtanappia ja antaa käynnistyä, kone käynnistää itse Vistan, ja jos "sopivalla hetkellä" painaa f12-nappia niin voi valita, buutataanko mieluummin ulkoiselta kovalevyltä, jolloin käynnistyy Ubuntu...

Onnistuisikohan tuo?

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Ulkoiset kovalevyt
« Vastaus #18 : 04.11.07 - klo:19.56 »
Pitää asentaa Grub. Mutta vaikka sen asentaa, onnistuu tuo F12 napin painaminen ja sitten käynnistyy Ubuntu.
alias vililikku

Stone5

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Ulkoiset kovalevyt
« Vastaus #19 : 06.11.07 - klo:15.36 »
Pitää asentaa Grub. Mutta vaikka sen asentaa, onnistuu tuo F12 napin painaminen ja sitten käynnistyy Ubuntu.

Mutta entäs se Vista? ::)
Jos olen asentanut Grubin ulkoiselle levylle, oletan, että minun pitää Grubin asetuksista (menu.lst) säätää Vista oletukseksi, mutta, mutta, mitä sitten tapahtuu koneen käynnistyessä? Tuleeko esiin Grub tai joku muu, josta voi valita käynnistettävän käyttöjärjestelmän, käynnistyykö Vista vai Linux? Tämän keskustelun Grub-jutut varmaan toimivat myös muilla Linuxeilla, jotka käyttävät Grubia?

Noitten Windowsien kanssa tulee niin uunoksi, ettei osaa enää mitään asentaa ;)