Kirjoittaja Aihe: Ubuntu jämähtää  (Luettu 8380 kertaa)

Vipe__75

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Ubuntu jämähtää
« : 18.09.07 - klo:17.23 »
Nii ongelmana on että ubuntuni jämähtää aina 10-15min käynnistyksestä. Ei auta muutaku reboottia kone.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Vs: Ubuntu jämähtää
« Vastaus #1 : 18.09.07 - klo:17.32 »
Nii ongelmana on että ubuntuni jämähtää aina 10-15min käynnistyksestä. Ei auta muutaku reboottia kone.
Mikä näytönohjain? Millainen kone on muuten (kannettava vai pöytäkone), koneen ikä, emolevyn tiedot jne. Jos kyseessä on merkkikone niin kerro merkki ja malli.
Aloittelijoiden alueen sticky viesteissä on ohjeet niistä tiedoista joita ongelmasi selvittämisessä mahdollisesti tarvitaan.
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=7612.0
« Viimeksi muokattu: 18.09.07 - klo:17.39 kirjoittanut Kannisto »
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Vipe__75

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Ubuntu jämähtää
« Vastaus #2 : 18.09.07 - klo:18.35 »
Pöytäkone, itse koottu.
emo: ASrock Alive sata2 glan
   1. Socket AM2 for AMD Athlon™ 64FX / 64X2 / 64 and Sempron Processors
   2. VIA® K8T890 CF

    * FSB 1000 MHz (2.0 GT/s), Hyper-Transport Technology and AMD Cool 'n' Quiet Technology
    * AMD LIVE!™ Ready
    * Untied Overclocking : During Overclocking, FSB enjoys better margin due to fixed PCIE/ PCI Buses
    * Supports Dual Channel DDRII800/667/533 , 4 x DIMM slots, with max. capacity up to 8GB
    * ASRock AM2 Boost: ASRock Patented Technology to boost memory performance up to 12.5%
    * Hybrid Booster - ASRock Safe Overclocking Technology
    * 1 x PCI Express x16 slot, 2 x PCI Express x1 slots
    * Supports PCIE Gigabit LAN 10/100/1000 Mb/s
    * 2 x Serial ATA 1.5 Gb/s, support RAID 0, 1, JBOD and "Hot Plug" functions
    * 2 x SATAII 3.0 Gb/s connectors by JMicron® JMB 363 (PCIE x1 interface), support RAID (RAID 0, RAID 1, JBOD), NCQ, AHCI and "Hot Plug" functions
    * HDMI_SPDIF header, providing SPDIF audio output to HDMI VGA card, allows the system to connect HDMI Digital TV/projector/LCD devices.
    * 7.1 CH Windows® Vista™ Premium Level HD Audio (ALC888 Audio Codec)
    * Windows® Vista™ Premium Logo Ready
    * Supports Windows® XP Media Center Edition
    * HD 8CH I/O: 4 ready-to-use USB ports, HD 7.1 channel audio jack

näyttis:Nvidia gforce 7300gs
mustiväylän leveys 64bit muistia 256mb

niin ja ubuntun versio 7.04
kone on koottu noin vuosi sitten

muusikko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 145
    • Profiili
Vs: Ubuntu jämähtää
« Vastaus #3 : 18.09.07 - klo:18.41 »
Jotkut Nvidian vanhemmat agp-kortit saattavat jumittaa koko koneen ellei /etc/X11/xorg.xonf tiedostoon ole lisätty:
Option "NvAGP" "0"

Vian näytönohjaimet taas jumiutuvat miten sattuu. Yleensä kyse on 3d-tilasta. Itselläni ainakin helpotti kun laittoi xorg.xonf -tiedostoon risuaidan glx-rivin eteen. Eli:
Section "Module"
#glx
EndSection

komennolla: sudo gedit /etc/X11/xorg.conf pääset muokkaamaan kyseistä tiedostoa. Mutta kerro tosiaan ensin se näytönohjaimen merkki.

muusikko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 145
    • Profiili
Vs: Ubuntu jämähtää
« Vastaus #4 : 18.09.07 - klo:18.44 »
Ehdit itse jo vastata..
eli ohjeistani ei ole apua. Onhan näytönohjaimen/prosessorin tuuletus kunnossa?

Vipe__75

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Ubuntu jämähtää
« Vastaus #5 : 18.09.07 - klo:19.06 »
Tuuletus on kunnossa asensin ubuntun tänään koulussa. ku toin koneen kotiin nii alkoi jämähtää.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Vs: Ubuntu jämähtää
« Vastaus #6 : 18.09.07 - klo:19.38 »
Tuuletus on kunnossa asensin ubuntun tänään koulussa. ku toin koneen kotiin nii alkoi jämähtää.

Käynnistitkö konetta koulussa kiintolevyltä vai ajoitko sitä vain live-cd:ltä (asennus). Jos käynnistit koneen koulussa kiintolevyltä ja se toimi siellä oikein niin kyseessä saattaa olla jonkin sortin maadoitusongelma, esim. kone kiinni maadottamattomassa rasiassa ja kone maadottaa tv-outin kautta. Jos taasen teit vain asennuksen, etkä testannut järjestelmän toimintaa kiintolevyltä, niin luultavasti levyohjaimen kanssa on jotain ongelmia. Koneessasi näyttäisi olevan pari kappaletta sarja-ata kiintolevyohjaimia, mitä laitteita niissä on kiinni ja mikä on missäkin? Jmicronin ohjaimen kanssa on joillain ollut muistini mukaan ongelmia.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Vipe__75

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Ubuntu jämähtää
« Vastaus #7 : 18.09.07 - klo:22.11 »
No tarina alkaa näin asensin kaverilta 64bit ubuntun. 3 kertaan 3 kerralla pelitti  sitten parin tunninpäästä, jämähti ekan kerran no hän sitte sano että kokeillaa 32:Sella se toimi ihan ok..kunnes toin koneen kotii. eli en jatkanut kokeilua live cd:llä. Äsken kone oli jumatamatta noin 2 tuntia mutta kun menin surffaamaan nettiin nii jummaa... sori sekalaisesta tekstistä. ;(

peran

  • Vieras
Vs: Ubuntu jämähtää
« Vastaus #8 : 18.09.07 - klo:22.38 »
Kokeileppas ajaa muistitesti yön läpi ?

Tuleepikos erroreita ?

Ennen Ubuntun käynnistystä siis painetaan grub-valikon kohdalla Esc-näppäintä ja valitaan memory-testi.

Cir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Ubuntu jämähtää
« Vastaus #9 : 20.09.07 - klo:11.36 »
Asiantuntija en ole, mutta olen itse vähän vastaavanlaista ongelmaa jo muutaman päivän yrittänyt selvitellä läppärillä (HP DV6544).

Minulla siis kone jumahtaa myös täysin (freeze), vaihtelevan käyttämisajan jälkeen. Usein ennen lopullista jumahtamista esiintyy yksi tai kaksi lyhyempää jumahdusta (1-2min). Olen jäljittänyt ongelman käyttämääni Logitechin USB-hiireen, joskaan en ole vielä saanut selville onko kyse itse hiirestä, vaiko USB-ajureista (molempien kanssa on useammilla Ubuntun käyttäjillä ilmeisesti ollut vastaavia ongelmia).

Eli tsekkaapa minkä valmistajan hiiri sinulla on ja mihin porttiin se on kytketty (ts. USB vai PS/2)

/Cir

gefa

  • Vieras
Vs: Ubuntu jämähtää
« Vastaus #10 : 20.09.07 - klo:12.19 »
Asrockit leipoo joskus itse emon/biosin kiinni selittämättömästä syystä.
Ja silloin alkaa se nikottelu, oli kyseessä sitten mikkisofta tai linux.

Eli otahan ensin käytä muistikammat irti, laita ne takaisin ja etsi emolta cmos clear jumpperi ja resetoi se emolevy, tietenkin ohjeiden mukaan, eli kaikki virtavehkeet irti koneesta.

Sen verran voin vielä kokemuksesta kertoa, että mulla tässä linux koneessa toinen takuuvaihdettu MSI emo menossa, ensimmäisessä oli reaaliaikakellosekoilua joka aiheutti sen, että mm. näytönsäästäjän käynnistyessä tai dvd katselu jumi koneen, mutta esim pelit tai muu raskas grafiikka ei.

Kannattaa myös katsoa sieltä biosista mitä kovoja siellä päällä, pelkät pata/sata levyt, vai sata+pata, ja jos sulla on vain niitä pata levyjä niin ota sata levyt pois käytöstä biosista.
Samaan syssyyn katso niiden kiintolevyohjaimien, mode onko ne raidina vai mitä ja  prioriteetti, sillä jos siellä sarja-ata väylät ensisijalla ja boottaat kuitenkin normaalilta ide levyltä, on katastrooffi valmis.

Tuo ei tullut selväksi, mikä prossu ?
Meinaan jos sulla siinä Sempron, niin se sitten 32bittisellä ubuntulla ja koska siinä näytää kuitenkin olevan GF 7300 PCI Express x16 väylällä, niin siinä ei taida olla syynä vanhempien AGP väyläisten ongelmat...
« Viimeksi muokattu: 20.09.07 - klo:12.25 kirjoittanut gefa »

Vipe__75

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Ubuntu jämähtää
« Vastaus #11 : 20.09.07 - klo:17.27 »
Asiantuntija en ole, mutta olen itse vähän vastaavanlaista ongelmaa jo muutaman päivän yrittänyt selvitellä läppärillä (HP DV6544).

Minulla siis kone jumahtaa myös täysin (freeze), vaihtelevan käyttämisajan jälkeen. Usein ennen lopullista jumahtamista esiintyy yksi tai kaksi lyhyempää jumahdusta (1-2min). Olen jäljittänyt ongelman käyttämääni Logitechin USB-hiireen, joskaan en ole vielä saanut selville onko kyse itse hiirestä, vaiko USB-ajureista (molempien kanssa on useammilla Ubuntun käyttäjillä ilmeisesti ollut vastaavia ongelmia).

Eli tsekkaapa minkä valmistajan hiiri sinulla on ja mihin porttiin se on kytketty (ts. USB vai PS/2)

/Cir
logitechin hiiri ubs portissa

Vipe__75

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Ubuntu jämähtää
« Vastaus #12 : 20.09.07 - klo:17.30 »
Asrockit leipoo joskus itse emon/biosin kiinni selittämättömästä syystä.
Ja silloin alkaa se nikottelu, oli kyseessä sitten mikkisofta tai linux.

Eli otahan ensin käytä muistikammat irti, laita ne takaisin ja etsi emolta cmos clear jumpperi ja resetoi se emolevy, tietenkin ohjeiden mukaan, eli kaikki virtavehkeet irti koneesta.

Sen verran voin vielä kokemuksesta kertoa, että mulla tässä linux koneessa toinen takuuvaihdettu MSI emo menossa, ensimmäisessä oli reaaliaikakellosekoilua joka aiheutti sen, että mm. näytönsäästäjän käynnistyessä tai dvd katselu jumi koneen, mutta esim pelit tai muu raskas grafiikka ei.

Kannattaa myös katsoa sieltä biosista mitä kovoja siellä päällä, pelkät pata/sata levyt, vai sata+pata, ja jos sulla on vain niitä pata levyjä niin ota sata levyt pois käytöstä biosista.
Samaan syssyyn katso niiden kiintolevyohjaimien, mode onko ne raidina vai mitä ja  prioriteetti, sillä jos siellä sarja-ata väylät ensisijalla ja boottaat kuitenkin normaalilta ide levyltä, on katastrooffi valmis.

Tuo ei tullut selväksi, mikä prossu ?
Meinaan jos sulla siinä Sempron, niin se sitten 32bittisellä ubuntulla ja koska siinä näytää kuitenkin olevan GF 7300 PCI Express x16 väylällä, niin siinä ei taida olla syynä vanhempien AGP väyläisten ongelmat...
mulla on yksi 160gt sata kovo ei muita..Kokeilen noita.
ja nii prossu amd athlon 64 3500+ 2.2ghz

Vipe__75

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Ubuntu jämähtää
« Vastaus #13 : 20.09.07 - klo:17.30 »
Kokeileppas ajaa muistitesti yön läpi ?

Tuleepikos erroreita ?

Ennen Ubuntun käynnistystä siis painetaan grub-valikon kohdalla Esc-näppäintä ja valitaan memory-testi.
yön aikana ajoi 35 kertaa muisti testin 0 erroria

gefa

  • Vieras
Vs: Ubuntu jämähtää
« Vastaus #14 : 20.09.07 - klo:20.39 »
Lainaus
prossu amd athlon 64 3500+ 2.2ghz
Eli silloin voi olla kuitenkin varmenpaa sillä 64 bit ubuntulla.Pistä sinne Live CD pyörimaan vaikka muutamiksi tunneiksi ja katso routiiko sillä ja jos näin on, niin silloin vika on varmasti rautapohjainen tai joku komponentti on epäsopiva ubuntun kanssa, mutta ainakin silloin huomaat onko vika asennuksessa vai jossakin muussa...

Mulla muuten kaatuili satunnaisesti vanha läppäri Edgyn kanssa, kunnes keksin, että siitä oli kovo hajoamassa.

Sitten olen huomannut sellaisen seikan, että joskus kannattaa käyttää se satakaapeli kovosta ja emosta irti ja laittaa takaisin, jos kone ei suostu toimimaan oikein, syytä moiseen en tiedä, mutta usein on auttanut sekä omissa, että asiakkaiden koneissa boottivaivoihin, villinä veikkauksen voisin arvella, että kaapeli on irronnut osittain, esim. pikku kolhaisusta.

Myös kannattaa katsoa, ettei satakaapelissa ole jyrkkiä kulmia, se saattaa vaikuttaa tiedonsiirtoon, esimerkikisi yli 90 asteen kulma on yleensä satakaapelille liikaa, mitä loivemilla mutkilla kaapeli kotelossa kulkee, sen parempi.
« Viimeksi muokattu: 20.09.07 - klo:20.47 kirjoittanut gefa »

Frank

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 76
    • Profiili
    • Atk-Kurssit.fi
Vs: Ubuntu jämähtää
« Vastaus #15 : 25.09.07 - klo:12.26 »
Nii ongelmana on että ubuntuni jämähtää aina 10-15min käynnistyksestä. Ei auta muutaku reboottia kone.

Sama vika Rahikaisella, mutta jämähtää melkein paikassa kuin paikassa. Aikaisemmin *se kirosana, jota ei saa sanoa täällä* jämähti yhä useammin, mutta nyt kun siirryin Ubuntuun, alkaa sama jämähtäminen. Tosin "muistaakseni" olen aina ollut netissä, kun tämä jämähtäminen tapahtuu.

Koneeni on öbaut 2 kk vanha ja Verkkokauppa.comin surullisen kuuluisa Acerin Linpus kone ja kaverilta meni koko päivä sen toimintaan saattamiseen ja meinasin jo heittää koneen ikkunasta ulos, mutta kun asun ensimmäisessä kerroksessa, niin siitä ei olisi ollut hirveesti iloa. Olisi edes nähnyt sen murskaantuvan asfalttiin. ;-)

Ei ole mitään iloa toiminnosta "Pakota väärin toimiva sovellus sulkeutumaan". Kone ei ymmärrä aiheesta mitään ja tämä CTRL+Alt+Del toiminto ei taida muutenkaan toimia Ubuntussa.

Pahin juttu oli se, kun oli tullut uusi päivitys ja olin imuttamassa sitä, niin kone meni jumiin.

Olisiko hyviä vinkkejä, vai skipataanko Stadionin tornista ja hankitaan *se kirosana, jota ei saa sanoa täällä*?

gefa

  • Vieras
Vs: Ubuntu jämähtää
« Vastaus #16 : 25.09.07 - klo:13.47 »
Nii ongelmana on että ubuntuni jämähtää aina 10-15min käynnistyksestä. Ei auta muutaku reboottia kone.

Sama vika Rahikaisella, mutta jämähtää melkein paikassa kuin paikassa. Aikaisemmin *se kirosana, jota ei saa sanoa täällä* jämähti yhä useammin, mutta nyt kun siirryin Ubuntuun, alkaa sama jämähtäminen. Tosin "muistaakseni" olen aina ollut netissä, kun tämä jämähtäminen tapahtuu.

Koneeni on öbaut 2 kk vanha ja Verkkokauppa.comin surullisen kuuluisa Acerin Linpus kone ja kaverilta meni koko päivä sen toimintaan saattamiseen ja meinasin jo heittää koneen ikkunasta ulos, mutta kun asun ensimmäisessä kerroksessa, niin siitä ei olisi ollut hirveesti iloa. Olisi edes nähnyt sen murskaantuvan asfalttiin. ;-)

Ei ole mitään iloa toiminnosta "Pakota väärin toimiva sovellus sulkeutumaan". Kone ei ymmärrä aiheesta mitään ja tämä CTRL+Alt+Del toiminto ei taida muutenkaan toimia Ubuntussa.

Pahin juttu oli se, kun oli tullut uusi päivitys ja olin imuttamassa sitä, niin kone meni jumiin.

Olisiko hyviä vinkkejä, vai skipataanko Stadionin tornista ja hankitaan *se kirosana, jota ei saa sanoa täällä*?

Jospa biosipäivitys toisi muutosta asiaan?

Frank

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 76
    • Profiili
    • Atk-Kurssit.fi
Vs: Ubuntu jämähtää
« Vastaus #17 : 26.09.07 - klo:22.59 »
Nii ongelmana on että ubuntuni jämähtää aina 10-15min käynnistyksestä. Ei auta muutaku reboottia kone.

Sama vika Rahikaisella, mutta jämähtää melkein paikassa kuin paikassa. Aikaisemmin *se kirosana, jota ei saa sanoa täällä* jämähti yhä useammin, mutta nyt kun siirryin Ubuntuun, alkaa sama jämähtäminen. Tosin "muistaakseni" olen aina ollut netissä, kun tämä jämähtäminen tapahtuu.

Koneeni on öbaut 2 kk vanha ja Verkkokauppa.comin surullisen kuuluisa Acerin Linpus kone ja kaverilta meni koko päivä sen toimintaan saattamiseen ja meinasin jo heittää koneen ikkunasta ulos, mutta kun asun ensimmäisessä kerroksessa, niin siitä ei olisi ollut hirveesti iloa. Olisi edes nähnyt sen murskaantuvan asfalttiin. ;-)

Ei ole mitään iloa toiminnosta "Pakota väärin toimiva sovellus sulkeutumaan". Kone ei ymmärrä aiheesta mitään ja tämä CTRL+Alt+Del toiminto ei taida muutenkaan toimia Ubuntussa.

Pahin juttu oli se, kun oli tullut uusi päivitys ja olin imuttamassa sitä, niin kone meni jumiin.

Olisiko hyviä vinkkejä, vai skipataanko Stadionin tornista ja hankitaan *se kirosana, jota ei saa sanoa täällä*?

Jospa biosipäivitys toisi muutosta asiaan?

Voihan Wintoosa sentään. (Anteeksi kiroiluni). Kone on kyllä ihan uusi ja eräs Linux-asiantuntijani kertoili monen vuoden kokemuksella, että Linux jymähtelee ja usein, mutta olisi kiva tietää, että löytyisikö sille jokin vastine "kolmisormitervehdykselle", jolla saisi koneen tottelemaan?

Hyviä vinkkejä?

Cir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Ubuntu jämähtää
« Vastaus #18 : 27.09.07 - klo:07.55 »
Asiantuntija en ole, mutta olen itse vähän vastaavanlaista ongelmaa jo muutaman päivän yrittänyt selvitellä läppärillä (HP DV6544).

Minulla siis kone jumahtaa myös täysin (freeze), vaihtelevan käyttämisajan jälkeen. Usein ennen lopullista jumahtamista esiintyy yksi tai kaksi lyhyempää jumahdusta (1-2min). Olen jäljittänyt ongelman käyttämääni Logitechin USB-hiireen, joskaan en ole vielä saanut selville onko kyse itse hiirestä, vaiko USB-ajureista (molempien kanssa on useammilla Ubuntun käyttäjillä ilmeisesti ollut vastaavia ongelmia).

Eli tsekkaapa minkä valmistajan hiiri sinulla on ja mihin porttiin se on kytketty (ts. USB vai PS/2)

/Cir
logitechin hiiri ubs portissa

Minulla ratkesi lopulta nämä USB+hiiren-aiheuttamat jymähdykset sillä, että lisäsin käynnistysoptioihin NOAPIC-flagin.  Voithan tuota vaikka grubista kokeilla josko auttaisi (ellet ole jo muiden yritysten lomassa tuota kokeillut).

/Cir

Frank

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 76
    • Profiili
    • Atk-Kurssit.fi
Vs: Ubuntu jämähtää
« Vastaus #19 : 27.09.07 - klo:09.40 »
Asiantuntija en ole, mutta olen itse vähän vastaavanlaista ongelmaa jo muutaman päivän yrittänyt selvitellä läppärillä (HP DV6544).

Minulla siis kone jumahtaa myös täysin (freeze), vaihtelevan käyttämisajan jälkeen. Usein ennen lopullista jumahtamista esiintyy yksi tai kaksi lyhyempää jumahdusta (1-2min). Olen jäljittänyt ongelman käyttämääni Logitechin USB-hiireen, joskaan en ole vielä saanut selville onko kyse itse hiirestä, vaiko USB-ajureista (molempien kanssa on useammilla Ubuntun käyttäjillä ilmeisesti ollut vastaavia ongelmia).

Eli tsekkaapa minkä valmistajan hiiri sinulla on ja mihin porttiin se on kytketty (ts. USB vai PS/2)

/Cir
logitechin hiiri ubs portissa

Minulla ratkesi lopulta nämä USB+hiiren-aiheuttamat jymähdykset sillä, että lisäsin käynnistysoptioihin NOAPIC-flagin.  Voithan tuota vaikka grubista kokeilla josko auttaisi (ellet ole jo muiden yritysten lomassa tuota kokeillut).

/Cir


Minulla taas on Acerin näppis ja hiiri. Pitääpä mainita kaverille, kun tulee käymään. Kiitos tästä vinkistä.