Kirjoittaja Aihe: Nettiyhteyden teko: HomePNA, USB-sovittimella MITEN ??  (Luettu 1891 kertaa)

Pate

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
hei

Olen käyttänyt Linuxia noin 9 kk ja hyvin toimi Ubuntussa verkkoyhteydet erään talouden lähiverkolla. Nyt muutin toiseen talouteen jonne tosin tulee ADSL mutta muuntuu HomePNA systeemiksi ja tulee sellaisena huoneeseeni. Joten siihen kämppikseni neuvoivat ostamaan ulkoisen sovittimen läppäriäni varten, joko halvan HomePNA sovittimen USB:hen liittyväksi taikka HomePNA sovittimen jonka saa liitettyä johdolla suoraan verkkokortille(se olis varmasti toiminut). Se kalliimpi versio oli jotain 50 e ja halvempi 10 e. Ajattelin että toimiihan toi halvempikin, mutta en vielä ole saanut toimimaan.

Jollain keskustelupalstalla tällainen onnistuttiin asentamaan vanhaan Ubuntuun kun kirjoitetiin joku interface-tiedosto uudelleen ja näin tehtiin joku moduuli jolla se siten toimi, mutta miten se asennetaan Ubuntu 7:ssa. Kokeilin jo niitä vanhemman version ohjeita, kai niitä vois uudelleenkin kokeilla jos niis olikin jotain kirjoitus virheitä mulla.

Neuvokaa minua!

Kirini

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 160
    • Profiili
Vs: Nettiyhteyden teko: HomePNA, USB-sovittimella MITEN ??
« Vastaus #1 : 20.09.07 - klo:00.16 »
tjaa no koitan neuvo kun meidän taloyhtiössä on juuri samanlainen systeemi ADLS talojakamoon ja sieltä homepna asuntoon.

pöytäkoneeseen on siis saatavilla PCI kortteja jotka pelaa windows puolella lennosta ja kannettaviin on olemassa USB-homepna sovitin(en tiedä tarkemmin) lisäksi on olemassa ethernet sovitin(itselläni on sellainen) joka muuttaa rj11(puhelin/modeemi kaapeli)=>rj45(tavallinen verkkokaapeli) jolloin sovittimen ja koneen väliin saa tavallisen verkkopiuhan.

aloitaisin ensimmäisenä vilkaisemalla löytyykö laitetta USB puolelta
ilmeisesti lsusb komennolla

lisäksi dmesg kertoo bootttauksen yhteydessä tapahtuvat systeemit

ifconfig kertoo verkko yhteyksien tiedot jos sieltä löytyy eth0 tai eth1 tai muuta sellaistaja sillä on  "inet addr:..." ja siinä on ip osoite, niin silloin jonkin sortin verkko yhteys sinulla on johonkin.

sen parempaa en osaa sanoa, itselläni tuo ethernet sovitin pelaa mainiosti eikä ole ollut tarvetta säätää.
Kubuntu 6.10, P4,512mb(sdram),60gb+20gb,gforce fx5200,twinhanDVT alpha(usb)...

Pate

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
Vs: Nettiyhteyden teko: HomePNA, USB-sovittimella MITEN ??
« Vastaus #2 : 05.10.07 - klo:19.37 »
Sain ratkaistua ongelmani ilmaiseksi!

Sillä älysin neuvotella vuokraisäntäni kanssa itselleni ilmaiseksi ulkoisen HomePNA-sovittimen niin, että se on mulla häneltä lainssa vuokran ajan. Neuvottelun jälkeen isäntäni osti sovitimen ja antoi mulle lainaksi. Neuvottelkaa tekin isäntienne kanssa jos pystytte, jotka tarvitsette tuota sovitinta, joka on erittäin kallis 90-50 euroa. SuomiCommunications liikkeessä Leppävaarasta löysin halvimman ulkoisen sovittimen 49euroa.

Jee. Tämä keskustelu on minun mielestäni loppuun käsitelty.