Kirjoittaja Aihe: virtuaalikäyttikset  (Luettu 2681 kertaa)

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
virtuaalikäyttikset
« : 11.09.07 - klo:19.31 »
Monet täälläkin kokeilevat mieluusti eri jakeluita asentamalla niitä eri kiintolevyosioille. Itse asensin juuri NetBSD:n pyörimään qemu-emulaattorin kautta. Homma toimii seuraavasti

Luodaan gigatavun kokoinen virtuaalinen kovalevy:

qemu-img create -f qcow netbsd.img 1G

Käynnistetään iso-kuvalta imagelta boottaus (ei siis ole tarpeen polttaa asennusromppua):

qemu -cdrom i386cd-3.1.iso hda netbsd.img -m 256 -boot d

Virtuaalikäyttis käynnistyy jatkossa seuraavalla loitsulla:
qemu netbsd.img

Tällä hetkellä kokeilussa openSUSE:n uusimman betan asentaminen qemuun. Asennus näyttää pyörivän ihan mukavasti tuossa omassa ikkunassaan.

Tämä on helppo tapa tutustua uusiin käyttiksiin, kokeilla vaikkapa minixiä tai jotain BSD:tä. Kemut pystyyn!




muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: virtuaalikäyttikset
« Vastaus #1 : 11.09.07 - klo:21.04 »
Käynnistetään iso-kuvalta imagelta boottaus (ei siis ole tarpeen polttaa asennusromppua):

qemu -cdrom i386cd-3.1.iso hda netbsd.img -m 256 -boot d

Eikö tuossa pitäisi olla viiva ennen hda:ta, siis -hda, ei pelkkä hda?

Itse tuossa joku aika sitten testailin kans, mm. FreeDOSia, Minixia ReactOS:a ja muutamaa Linux -jakelua. X tuossa ilman mitään KVM- tai vastaavaa kiihdytystä toimi erittäin hitaasti, mutta kevyemmät käyttikset pyörähtivät oikein nätisti.

Luodaan gigatavun kokoinen virtuaalinen kovalevy:

qemu-img create -f qcow netbsd.img 1G

Tätä komentoa en ihan alkuun huomannut käyttää, mutta levykuvana voi käyttää mitä tahansa tiedostoa. Itse taisin alkuun ottaa kopion esim, jonkun distron asennuslevykuvasta, jota sitten käytin kiintolevynä :)

Myöhemmin sitten tein dd:llä tyhjiä tiedostoja. Ja jossain vaiheessa opin jopa tuon Qemun oman tavan.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Vs: virtuaalikäyttikset
« Vastaus #2 : 11.09.07 - klo:21.45 »

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: virtuaalikäyttikset
« Vastaus #3 : 13.09.07 - klo:11.04 »
Toi virtualbox on ihan kätevä kanssa juu..vatipäätki(allekirjoittanut) osaa sitä käyttää :)