Kirjoittaja Aihe: Mitä ihmettä tekee Ubuntulla  (Luettu 34818 kertaa)

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Mitä ihmettä tekee Ubuntulla
« Vastaus #60 : 02.09.06 - klo:15.14 »
selaa nettiä ja latailee jotain laitonta.Siinäpä taitaakin olla Ubuntun käyttö "tavallisella käyttäjällä".Jotkuthan näyttää saavan kiksit jostain komentotulkkin käskyistä.Ite tässä tulin siihen tulokseen että ei sen Avastin asentaminen oo niin kauheeta,joten takaisin Wintoosaan!Pääseepähän tekemään taas tota musiikkiakin.

 Tässä taitaa olla yksi, joka pitää huippu hienona Linux:n komentorivimahdollisuuksia.
Ei todellakaan ole. Hyvä että osaa update ja upgradea käyttää.
Taisipa tuo olla sarkastinen kommentti. ;)
alias vililikku

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Re: Mitä ihmettä tekee Ubuntulla
« Vastaus #61 : 02.09.06 - klo:15.34 »
Tai sitten hän tarkoitti itseään?
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

peran

  • Vieras
Re: Mitä ihmettä tekee Ubuntulla
« Vastaus #62 : 03.09.06 - klo:17.12 »
Tai sitten hän tarkoitti itseään?

 Osui ja upposi - tarkoitin itseäni. Automatisointi on melko helppo toteuttaa komentokehote-käskyillä, ja yksinkertaisilla Bash-Scripteillä. ;)

Stargazers

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 549
    • Profiili
Re: Mitä ihmettä tekee Ubuntulla
« Vastaus #63 : 29.12.06 - klo:12.36 »
Huh. Näitä ketjun alkupään viestejä lukiessa väkisinkin tuli mieleen omat alkuajat linuxin parissa.

Asenteenahan oli "Voi vi***u mikä pa**a kun ei toimi, voi **** *******!". Ja tietenkäänhän en voinut myöntää että en vain itse osaa. Ja mikä parasta, asenteena oli että minähän en komentoriviin koske. Kaikkien ohjelmien on oltava graafisia. Ja en käännä yhtään pakettia itse lähdekoodeista. Enkä ainakaan vaivaudu lukemaan manuaaleja ohjelmista, jos kerta ohjelma on niin vaikea käyttää että tarvitsee manuaalin, vika on ohjelmassa. Ja tietenkin, windows oli parempi koska oli helpompi.

Noh, käytäntö on vähitellen opettanut että (valitettavasti) monesti olisi saanut homman pelaamaan JOS olisi vaivautunut lukemaan ohjelman mukana olleen README:n tai FAQ:n. Sitten sitä säädettiin aina puolesta tunnista tuntiin (siis jotain ohjelmaa aina) ja itkettiin ja paruttiin miksi linux on pa**a :D.

Nyt kun on linuxia vuoden ehkä käytellyt, ehkä pidempäänkin, niin asenteet on muuttunut kummasti monestakin asiasta.

Ennen minua ärsytti tiedostot jotka oli nimetty talla_tavalla_ilman_skandeja.txt, sen piti olla aina avaruusnäppäimellä eroteltu (space-näppäin, toim. huom.). Nykyään taas ärsyttää jos tiedoston nimissä on välilyöntejä tai skandeja.

Samoin myöskin CLI-ohjelmat. Nykyään käytän moniakin ohjelmia nimenomaisesti CLI:nä jos mahdollista. Enää en käytä Konqueroria tiedostojen siirtoon, vaan olen korvannut senkin käytön lftp:llä. Pidän sitä paljon parempana. Musiikinsoitossa käytän XMMS2:ta, tietenkin komentoriviltä. "Mesettämiseen" käytän Irssiä, enkä enää Kopetea tai Gaimia tai vastaavia.

.tar.gz pakettien purkamiseen ja/tai pakkaamiseen käytän nykyään myös komentorivin työkaluja, en enää graafisia härpäkkeitä. Nopeampaa ja tehokkaampaa, vaikka välistä saakin tutkaillla parametrejä jotka meinaa välistä unohtua kun ei usein käytä.

Ehkä linuxin etäkäyttömahdollisuudet vaikuttivat siihen että on tullut CLI-käyttöä opeteltua. Tai ehkä vain se, että CLI:n kautta monet asiat saa tehtyä nopeammin ja tehokkaammin paljon kevyimmillä ohjelmilla :)

Näin ne asenteet muuttuvat osaamisen karttuessa. Muistan vielä ajan jolloin tein periaatepäätöksen että en KOSKAAN koske YHTEENKÄÄN linuxiin... :--)

yannara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: Mitä ihmettä tekee Ubuntulla
« Vastaus #64 : 05.02.07 - klo:17.48 »
Mä tässä rupesin miettimään, että kuinka moni muu, kuin minä, laittaa aivot narikkaan ja näiden keskustelupalstojen ohjeiden avulla asentelee Ubuntuun kaikkea kivaa, tajuamatta, mitä taustalla tapahtuu?  ;D

Itse siis sain sekä Ubuntusta, että aikoinaan Fedorasta sellaiset systeemit, että netissä pystyi surffata, musaa ja videoita katsoa subien kanssa, ja DC++ toimi... piti siis vain asentaa kodekit, soittimet ja ntfs tuki ja that's it. Minkälaisessa käytössä teillä Ubuntu on ylipäätänsä? Itse olen jättänyt kaiken laisen pelaamisen väliin linuxilla, kaikki muu toimii.
En mie linuksista mitään tajua, kunhan kopipestaan koodia konsoliin, niin joskus se toimii ja joskus ei :P

peran

  • Vieras
Vs: Mitä ihmettä tekee Ubuntulla
« Vastaus #65 : 05.02.07 - klo:18.16 »
Mä tässä rupesin miettimään, että kuinka moni muu, kuin minä, laittaa aivot narikkaan ja näiden keskustelupalstojen ohjeiden avulla asentelee Ubuntuun kaikkea kivaa, tajuamatta, mitä taustalla tapahtuu?  ;D

Itse siis sain sekä Ubuntusta, että aikoinaan Fedorasta sellaiset systeemit, että netissä pystyi surffata, musaa ja videoita katsoa subien kanssa, ja DC++ toimi... piti siis vain asentaa kodekit, soittimet ja ntfs tuki ja that's it. Minkälaisessa käytössä teillä Ubuntu on ylipäätänsä? Itse olen jättänyt kaiken laisen pelaamisen väliin linuxilla, kaikki muu toimii.

Tästä nyt ehkä olisi kannattanut tehdä oma säie, mutta vastataan...

1. Normaali tietokoneen käyttö: Selain + sähköposti + toimistotarpeet
2. äänitteet on myös koneessa.
3. Ohjelmointia harrastan sekä tietokoneen että mikrokonttrollerin
4. kuvani sijaitsee myös koneessa. Lisäksi editoin Gimp:llä kuvia
5. Vähän pelaan Linux-pelejä ja pieniä nettipelejä, jotka sattuvat toimimaan.

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Vs: Mitä ihmettä tekee Ubuntulla
« Vastaus #66 : 05.02.07 - klo:18.18 »
Minkälaisessa käytössä teillä Ubuntu on ylipäätänsä?
Testikäytössä.

CP

  • Vieras
Vs: Mitä ihmettä tekee Ubuntulla
« Vastaus #67 : 05.02.07 - klo:20.39 »
Minkälaisessa käytössä teillä Ubuntu on ylipäätänsä? Itse olen jättänyt kaiken laisen pelaamisen väliin linuxilla, kaikki muu toimii.

Olen korvannut tällä Windowsin täysin, myös pelikäytössä. Ohjelmisto- ja pelitarjonta on parantunut viime vuosina merkittävästi ja kehittyy myös vastaisuudessa.

yannara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: Mitä ihmettä tekee Ubuntulla
« Vastaus #68 : 05.02.07 - klo:20.46 »
Mikä on se yleisin tapa pyörittää Windows pelejä Ubuntussa? Winella?
En mie linuksista mitään tajua, kunhan kopipestaan koodia konsoliin, niin joskus se toimii ja joskus ei :P

peran

  • Vieras
Vs: Mitä ihmettä tekee Ubuntulla
« Vastaus #69 : 05.02.07 - klo:21.06 »
Mikä on se yleisin tapa pyörittää Windows pelejä Ubuntussa? Winella?

Veikkaisin, että wine:llä, mutta miten Windows-koneilla pelataan Linux-pelejä ?  :P

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Vs: Mitä ihmettä tekee Ubuntulla
« Vastaus #70 : 05.02.07 - klo:21.14 »
Mikä on se yleisin tapa pyörittää Windows pelejä Ubuntussa? Winella?

Veikkaisin, että wine:llä, mutta miten Windows-koneilla pelataan Linux-pelejä ?  :P
Winellä luultavasti, kun koetan suorittaa win-binääriä kone vastaa vain seuraavaa:
Koodia: [Valitse]
run-detectors: unable to find an interpreter for ./evil_malware.exe Cygwiniä kai siihen linux-emulointiin Windows ympäristöissä käyttävät. Kokeilin joskus vuosia sitten, ihan kelpo peli, jos jostain syystä ei ole mahdollisuutta siihen aitoon asiaan.
« Viimeksi muokattu: 05.02.07 - klo:21.16 kirjoittanut Kannisto »
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

saltomortale

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: Mitä ihmettä tekee Ubuntulla
« Vastaus #71 : 05.07.07 - klo:12.30 »
Ha, Ha !

Joo tosiaankin kannataa hieman lukasta vaikka muutamaa thrediä täältä ennen ku rupee hirveesti avautumaan sellaisesta asiasta josta ei oikeasti tiedä, tai viitsi ottaa selvää.

Tuohon peli hommeliin totean sen verran et nykyään lähes kaikki uudet pelit saa toimimaan linukalla ja ne pyörii samalla tavalla kuin winkkarissakin. itse olen kokeilumielessä asennellut koneeseen pelejä niin winellä kuin Cedegallakin ja molemmat pelttää hienosti. Cedegan sivuilta löytyy jopa julmettu lista peleistä joiden luvataan toimivan sillä. >>> http://games.cedega.com/gamesdb/   uskoisin tulta löytyvä jopa HC gamettajalle se oma peli !  :o

Tuntematon Käyttäjä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 113
    • Profiili
Vs: Mitä ihmettä tekee Ubuntulla
« Vastaus #72 : 05.07.07 - klo:13.29 »
Aika paljon noissa peleissä on ongelmia, ja tulee myös aina olemaan. Esimerkiksi tietyt grafiikka-asetukset saattavat kaataa pelin, mutta ei se oikeastaan haittaa, jos Linuxilla voi pelata noin montaa Windows -peliä.
« Viimeksi muokattu: 05.07.07 - klo:15.01 kirjoittanut Tuntematon Käyttäjä »
Debian 7.2

gefa

  • Vieras
Vs: Mitä ihmettä tekee Ubuntulla
« Vastaus #73 : 05.07.07 - klo:17.01 »
Tekeehän sitä Linuxilla, mutta esimerkikisi nyt on pakko kirjoitella wintoosa kannettavalla, tähän kun ei linux uppoa.

Joku fiksu on saanut jossain Hp-Compaq nimisessä yhtiössä päähänsä, että laitetaan bios, Vistaa varten okein tehty,joka toimii vain XP/Vista winkulalla.

Linuxit saa hepulin kun tähän yrittää asennella,pari päivää tuli tapeltua ja sitten piti luovuttaa...

Tosin osasyynä tähän on ianikuinen linuxkikkailu vanhentuneen raudan kanssa ja jos haluat uuden kohtuu nopean kannettavan, on hyvin epätodennnäköistä, että sitä saa kunnolla toimimaan Linuxilla.

No, kyllä tähänkin Linux menee, se on aivan varmaa, se taas milloin jää nähtäväksi.V*t*ttaa vaan ajella tällä mikkisoftalla,kaikki mikä on Linuxeissa vakiona ja toimii, pitää aina ladata tai maksaa ja ei toimi kuitenkaan.

Että kyllä sillä Ubuntulla sitä käyttöä on,nyt pitää vain odotella seuraavaa versiota tai yrittää kaivella jostakin semmoinen Distro jonka saa toimimaan ja tähän pataan se on tuskaa se...

Pörzi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 99
    • Profiili
    • http://fugufish.dy.fi/
Vs: Mitä ihmettä tekee Ubuntulla
« Vastaus #74 : 05.07.07 - klo:17.40 »
Tekeehän sitä Linuxilla, mutta esimerkikisi nyt on pakko kirjoitella wintoosa kannettavalla, tähän kun ei linux uppoa.

Joku fiksu on saanut jossain Hp-Compaq nimisessä yhtiössä päähänsä, että laitetaan bios, Vistaa varten okein tehty,joka toimii vain XP/Vista winkulalla.

Linuxit saa hepulin kun tähän yrittää asennella,pari päivää tuli tapeltua ja sitten piti luovuttaa...

Tosin osasyynä tähän on ianikuinen linuxkikkailu vanhentuneen raudan kanssa ja jos haluat uuden kohtuu nopean kannettavan, on hyvin epätodennnäköistä, että sitä saa kunnolla toimimaan Linuxilla.

No, kyllä tähänkin Linux menee, se on aivan varmaa, se taas milloin jää nähtäväksi.V*t*ttaa vaan ajella tällä mikkisoftalla,kaikki mikä on Linuxeissa vakiona ja toimii, pitää aina ladata tai maksaa ja ei toimi kuitenkaan.

Että kyllä sillä Ubuntulla sitä käyttöä on,nyt pitää vain odotella seuraavaa versiota tai yrittää kaivella jostakin semmoinen Distro jonka saa toimimaan ja tähän pataan se on tuskaa se...
Tuli tästä vaan mieleen, että törmäsin tällaseen: http://linuxbios.org/index.php/Main_Page

gefa

  • Vieras
Vs: Mitä ihmettä tekee Ubuntulla
« Vastaus #75 : 06.07.07 - klo:10.28 »
No joo,edelleenkin pääosin sitä vanhan raudan kanssa räpeltelyä tuollakin ja sen tuen on löydyttävä ensisijaisesti Os puolelta...
Muutenkaan en ala ajelemaan uuteen kannettavaan jotain biosta, joka ei ole laitevalmistajalta lähtöisin, tai sitten kokeilen kun voitan lotossa ;D

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Re: Mitä ihmettä tekee Ubuntulla
« Vastaus #76 : 07.07.07 - klo:15.57 »
Enää en käytä Konqueroria tiedostojen siirtoon, vaan olen korvannut senkin käytön lftp:llä. Pidän sitä paljon parempana. Musiikinsoitossa käytän XMMS2:ta, tietenkin komentoriviltä. "Mesettämiseen" käytän Irssiä, enkä enää Kopetea tai Gaimia tai vastaavia.

Vinkkejä kokeiltavaksi:
- tiedostonsiirtoon wget (osaa jatkaa katkennutta latausta, hakea rekursiivisesti, voit rajoittaa latauskaistaa pienemmäksi, kopioida vaikka koko webbisivuston jne)
- musiikinsoittoon: music123 (tai mpg123 tai ogg123)

mp





MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Mitä ihmettä tekee Ubuntulla
« Vastaus #77 : 07.07.07 - klo:16.01 »
Tuohon peli hommeliin totean sen verran et nykyään lähes kaikki uudet pelit saa toimimaan linukalla ja ne pyörii samalla tavalla kuin winkkarissakin.

Ainoa kokeilemani (PokerStars) ei toimi kunnolla. Eli 100 prosenttisesti olen epäonnistunut :-)
No, on se pelattavissa kuitenkin.

Fa1r

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 221
  • Reply #1!
    • Profiili
Vs: Mitä ihmettä tekee Ubuntulla
« Vastaus #78 : 07.07.07 - klo:23.40 »
Sitten kun Käynnistä-painikkeen vihreä väri alkaa ärsyttää, käynnistän Ubuntun.

Peruskäyttäjä ei pidä Käynnistä-painikkeen väriä oleellisena asiana, ehkä ei edes huomaa että se on vihreä. En ole Windows-puolella asiaan syvällisesti perehtynyt, mutta jos linux-puolella käynnistyspainike sattuisikin olemaan vihreä, ei sen muuttamiseen tarvittaisi koko kuoren (shell, windowsissa Explorer) muuttamista toiseen (xoblite, BB4Win, jne) eikä kolmansien osapuolien (shareware) ohjelmia (WindowBlinds, AshtonShell, jne). Linux-puolella tarvitaan lähinnä avara mieli ja toimivat sormet (ja tietysti vim-editori 8))

~~~
What you don't know can hurt you, only you won't know it.
--$(fortune)
Elastisen Linux-biisi

jurkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 48
    • Profiili
Vs: Mitä ihmettä tekee Ubuntulla
« Vastaus #79 : 08.07.07 - klo:09.27 »
(ja tietysti vim-editori 8))

Kerettiläinen!
Emacs voittaa!
 :P