Huh. Näitä ketjun alkupään viestejä lukiessa väkisinkin tuli mieleen omat alkuajat linuxin parissa.
Asenteenahan oli "Voi vi***u mikä pa**a kun ei toimi, voi **** *******!". Ja tietenkäänhän en voinut myöntää että en vain itse osaa. Ja mikä parasta, asenteena oli että minähän en komentoriviin koske. Kaikkien ohjelmien on oltava graafisia. Ja en käännä yhtään pakettia itse lähdekoodeista. Enkä ainakaan vaivaudu lukemaan manuaaleja ohjelmista, jos kerta ohjelma on niin vaikea käyttää että tarvitsee manuaalin, vika on ohjelmassa. Ja tietenkin, windows oli parempi koska oli helpompi.
Noh, käytäntö on vähitellen opettanut että (valitettavasti) monesti olisi saanut homman pelaamaan JOS olisi vaivautunut lukemaan ohjelman mukana olleen README:n tai FAQ:n. Sitten sitä säädettiin aina puolesta tunnista tuntiin (siis jotain ohjelmaa aina) ja itkettiin ja paruttiin miksi linux on pa**a
.
Nyt kun on linuxia vuoden ehkä käytellyt, ehkä pidempäänkin, niin asenteet on muuttunut kummasti monestakin asiasta.
Ennen minua ärsytti tiedostot jotka oli nimetty talla_tavalla_ilman_skandeja.txt, sen piti olla aina avaruusnäppäimellä eroteltu (space-näppäin, toim. huom.). Nykyään taas ärsyttää jos tiedoston nimissä on välilyöntejä tai skandeja.
Samoin myöskin CLI-ohjelmat. Nykyään käytän moniakin ohjelmia nimenomaisesti CLI:nä jos mahdollista. Enää en käytä Konqueroria tiedostojen siirtoon, vaan olen korvannut senkin käytön lftp:llä. Pidän sitä paljon parempana. Musiikinsoitossa käytän XMMS2:ta, tietenkin komentoriviltä. "Mesettämiseen" käytän Irssiä, enkä enää Kopetea tai Gaimia tai vastaavia.
.tar.gz pakettien purkamiseen ja/tai pakkaamiseen käytän nykyään myös komentorivin työkaluja, en enää graafisia härpäkkeitä. Nopeampaa ja tehokkaampaa, vaikka välistä saakin tutkaillla parametrejä jotka meinaa välistä unohtua kun ei usein käytä.
Ehkä linuxin etäkäyttömahdollisuudet vaikuttivat siihen että on tullut CLI-käyttöä opeteltua. Tai ehkä vain se, että CLI:n kautta monet asiat saa tehtyä nopeammin ja tehokkaammin paljon kevyimmillä ohjelmilla
Näin ne asenteet muuttuvat osaamisen karttuessa. Muistan vielä ajan jolloin tein periaatepäätöksen että en KOSKAAN koske YHTEENKÄÄN linuxiin... :--)