Kirjoittaja Aihe: Winen käyttö  (Luettu 3708 kertaa)

mro59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 75
    • Profiili
Winen käyttö
« : 02.09.07 - klo:10.45 »
Wine on asennettu. Sen teki asiantuntija, joten siinä ei liene ongelmia. Ongelma on: en saa wineä käynnistymään. Ymmärrän, että sille pitää antaa polku, jossa ao. windows- (dos) ohjelma luuraa. Mutta miten? Missä muodossa?

Kertokaa nyt hyvät veljet. Hiukset loppuvat kohta päästä ja kalju paistaa. Kynnet ovat lopussa ja veri lentää, eikä wine hievahdakkaan.

Jos windows- asema on nimeltään windows-C ja yritän käynnistää ohjelmaa freshftp.exe, joka sijaitsee osoitteessa windows-C/FreshFTP/Logs/freshftp.exe, niin miten winelle tuo polku pitää kertoa?

Eikä sitten mitään ylimielistä soopaa, pliis. Kaikki kun eivät ole linux- virtuooseja. Minä käytän ubuntua graafisesta käyttöliittymästä ja komentotulkin komentoja en edes yritä opetella.

JTap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 276
    • Profiili
Vs: Winen käyttö
« Vastaus #1 : 02.09.07 - klo:10.57 »
kokeile klikata sitä .exeä hiiren oikealla ja valitse 'avaa ohjelmalla: wine'

mro59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 75
    • Profiili
Vs: Winen käyttö
« Vastaus #2 : 02.09.07 - klo:11.04 »
kokeile klikata sitä .exeä hiiren oikealla ja valitse 'avaa ohjelmalla: wine'
Ei tapahdu mitään.  Tuo olisikin ollut liian helppoa.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Winen käyttö
« Vastaus #3 : 02.09.07 - klo:11.08 »
Puhutko winen Windows-"asemasta" vai aidosta windows-osiosta? Jos on kyse edellisestä niin en tiedä mihin sen olet mountannut.

Minä olen pari windows-peliä asentanut (odottavat kiltisti utta näytönohjaintani  :D).

Jos on kyseessä siis tuo ensimmäinen ja käytössä Ubuntu niin itse menettelisin näin. Tämän voi tehdä aika monella tavalla

Koodia: [Valitse]
sudo gedit /usr/bin/freshftp
kirjoittaisin tämän.

Koodia: [Valitse]
#!/bin/bash
cd ~/.wine/drive_c/FreshFTP/Logs/
wine freshftp.exe

Koodia: [Valitse]
sudo chmod a+x /usr/bin/freshftp
Sitten vaan komentele freshftp ja lisää vaikka valikkoon

Muoks

Jos se on omalla windows-osiolla niin vaihda tuon tilalle sen oikea osoite cd:n jälkeen vaikkapa
cd /media/jotain/FreshFTP/Logs/


Tietysti on mahdollista, että tuo ohjelma ei toimi winellä.

« Viimeksi muokattu: 02.09.07 - klo:11.15 kirjoittanut UbunTux »
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

mro59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 75
    • Profiili
Vs: Winen käyttö
« Vastaus #4 : 02.09.07 - klo:11.23 »
Puhutko winen Windows-"asemasta" vai aidosta windows-osiosta? Jos on kyse edellisestä niin en tiedä mihin sen olet mountannut.

Minä olen pari windows-peliä asentanut (odottavat kiltisti utta näytönohjaintani  :D).

Jos on kyseessä siis tuo ensimmäinen ja käytössä Ubuntu niin itse menettelisin näin. Tämän voi tehdä aika monella tavalla

Koodia: [Valitse]
sudo gedit /usr/bin/freshftp
kirjoittaisin tämän.

Koodia: [Valitse]
#!/bin/bash
cd ~/.wine/drive_c/FreshFTP/Logs/
wine freshftp.exe

Koodia: [Valitse]
sudo chmod a+x /usr/bin/freshftp
Sitten vaan komentele freshftp ja lisää vaikka valikkoon

Muoks

Jos se on omalla windows-osiolla niin vaihda tuon tilalle sen oikea osoite cd:n jälkeen vaikkapa
cd /media/jotain/FreshFTP/Logs/


Tietysti on mahdollista, että tuo ohjelma ei toimi winellä.



No. Tilanne on tämä. Minulla on kaksi konetta: toisessa linux ubuntu ja toisessa win2000. Win- koneen C- asema on mountattu (en tunne tekniikkaa) näkymään linuxiin. Saan siis tiedostoja haettua ja käynnistymään linuxilla win- koneelta.
Windowsissa asema on c: ja linuxissa se näkyy nimellä windows-C. En tosiaan tiedä, pitäisikökään tuon ohjelman käynnistyä winellä. Eipäs tullut mieleen. Ongelma on se, että varsinaiset win- ohjelmat sijaitsevat toissa asemassa (D:), jota ei taas ole monuntattu linuxille.

Kokeilin myös sellaista vaihtoehtoa, että siirryin tuohon ftp- ohjelman sisältämään hakemistoon, jolloin käsittääkseni polku täytyy olla oikein. Silloin sain aikaan päätteessä kehoitteen >.

Täytyypäs kokeilla jotain toista ohjelmaa.

Kiitos tähän asti.

mro59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 75
    • Profiili
Vs: Winen käyttö
« Vastaus #5 : 02.09.07 - klo:11.42 »
Luovutan. Kärsivällisyyteni ei riitä mokomaan sähläämiseen. Kiitos niille, jotka vastasivat.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Winen käyttö
« Vastaus #6 : 02.09.07 - klo:11.48 »
Tuota saat sen osoitteen selville ehkä seuraavasti
Ainakin tuossa kuvassa http://www.schule-hermrigen-merzligen.ch/new_gnome_sidepanel_small_gray.png
olisi osoite nähtävissä, jos painat tuota kynä-paperi-painiketta vasemmalla. Jeps vähän hankalaa kun ei itsellä ole Gnomea käytössä (aiheuttaa jo näin näppylöitä  :D).

Kannattaa varmaan käyttää Ubuntun omia FTP-ohjelmia. Joku muu osaa varmaan auttaa tässä asiassa.
« Viimeksi muokattu: 02.09.07 - klo:11.50 kirjoittanut UbunTux »
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla