Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 7.04 ei käynnisty  (Luettu 1801 kertaa)

Mellian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Ubuntu 7.04 ei käynnisty
« : 02.09.07 - klo:08.52 »
Pitkän tauon jälkeen ajattelin kokeilla uutta Ubuntua 7.04. Asensin sen 2 (slave) kovalevylle ja osioin siitä itse osan Ubuntun käyttöön.
Tein prosessin ohjeitten mukaan; 1 osio U:n asennukselle ext3, 1 swappi, ja yks ext3 viel lisäks (valitsin alustukset kyseisille osioille).
Loput jätin varastoksi windows puolell, jonka Win XP tunnistaa (on nyt NTFS muodossa). Asennus meni hyvin, mutta kun käynnistin koneen niin Ubuntu
ei lataudu. Se ilmoittaa seuraavan virheen: error 17 : cannot mount selected partition press any key to continue. Kun painan palauttaa se minut aina
takas käyttis valikkoon (tekee saman myös recovery vaihtoehdossa).

Mikähän mahtaisi olla syynä moiseen ja miten voisin nyt sitten korjata kyseisen ongelman, eli saada ubuntun käynnistymään?

kokoonpannoni on: ASRock 4CoreDual-VSTA, Intel C2D 6420, Nvidia GF 7800GS 256MT AGP, 2G DDR2 667, Seagate 320 ja 250 ide kovot


Kiitokset neuvoista jo etukäteen :)

petri0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 247
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.04 ei käynnisty
« Vastaus #1 : 02.09.07 - klo:13.40 »
Harmittavaa kun ei pääse uuteen systeemiin sisälle.

Seuraavan niksin avulla sinun pitäisi päässä Ubuntuun:
1. Kun Grub käynnistyy niin valitse Ubuntu (se taitaa kyllä olla jo valittu) ja paina e-näppäintä.
2. Seuraavassa valikossa on  root    (hd0,4) valittuna (sinulla voi olla toiset numerot) paina jälleen kerran e-näppäintä.
3. Pyyhi neljä viimeisintä merkkiä kunnes vain root    (hd näkyy.
4. Sen jälkeen Tab-näppäintä ja koska sinulla on vain yksi Linux asennettuna niin root    (hd muuttuu
root    (hd1,(minä vain arvaan numeron)
5. Paina jälleen kerran Tab-näppäintä ja valitse ensimmäinen partitio jonka "Filesystem type is ext2fs..."
6. Sulut kiinni jolloin sinun root on ehkä tämän näköinen root    (hd1,2) (minä vain arvaan numerot). Paina Enteriä kerran
7. Viimeiseksi painat näppäintä "b"  jonka pitäisi bootata se Ubuntu.

Jos ei toimi niin Live CD:n avulla otat selvää päätteen avulla mitä seuraava komento kertoo
sudo fdisk -l sekä etsit sen asennetun Ubuntu boot-kansion ja sieltä menu.lst jotka molemmat liität mukaan.

Mellian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.04 ei käynnisty
« Vastaus #2 : 02.09.07 - klo:14.38 »
Kiitos neuvostasi.
Sen verran tossa ehdin kuiteski ite soveltaa et päätin asentaa ubuntun uudelleen ja jo aiemmin luodut osiot alustin uudelleen. Asennuksen jälkeisen uudelleenkäynnistyksen jälkeen korjasi asennus jotain vikoja ubuntun asennusosiolta ja nyt pelittää mainiosti :). Olin tehnyt ennen Ubuntun asennusta 2 kovolle täydellisen tarkistuksen eikä virheitä löytynyt joten en tiedä mikä meni ekalla kerralla vikaan, mutta pääasia et nyt pelaa.