Kirjoittaja Aihe: Näytönohjain hankinnassa. Ehdotelkaa sopivaa [Sopiva löytynyt]  (Luettu 5046 kertaa)

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Jeps eli meikäläisen uuden hankinnan integroitu näytönohjain (VIA) osoittautui toimimattomaksi muutenkuin vesalla (ajureita käännelty ja lähdekoodiakin ohjeiden mukaan sorkittu jne - ei vaan toimi). Eipä sillä niin väliä eihän tästä saakaan kuin VGA:n ulos ja muutenkin olin valmistautunut hankkimaan parempaa.
Eli PCI-e näytönohjain hinta noin 100 €. Antaa paukkua. Itse olen näissä asioissa vähän ulalla. Kaipa sitten kuitenkiin NVIDIAan pitäisi sijoittaa  :P
« Viimeksi muokattu: 02.09.07 - klo:20.00 kirjoittanut Petri Järvisalo »
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

larpa

  • Vieras
Vs: Näytönohjain hankinnassa. Ehdotelkaa sopivaa
« Vastaus #1 : 31.08.07 - klo:20.05 »
Mee kauppaan ja sano, että haluat satasella nvidialaisen  ;D ,niin ainakin ite tekisin. Sais sitte jonkun parinkympin romun :) .

Higgins

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: Näytönohjain hankinnassa. Ehdotelkaa sopivaa
« Vastaus #2 : 31.08.07 - klo:21.08 »
Joo minä ehdotan sitä sopivaa, eli Nvidiaa...

Hig

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Näytönohjain hankinnassa. Ehdotelkaa sopivaa
« Vastaus #3 : 01.09.07 - klo:17.11 »

Tässä aikani tappelin Matroxin Parhelia 128 kanssa. Vaihdoin pojalta jääneeseen ATI Radeon 7000:een ja pelaa kuin enkeli suoraan Feistyn asennuksesta. Myös kaipaamani 1152x864 resoluutio löytyi heti ja laitoinkin sen oletukseksi. Nyt aloituskuvakin on ehjä ja merkkitilaan meno Ctrl-alt-F2 toimii eikä ruutu sekoa täyteen viivoitusta.

Siis: suosittelen ATIa. Jos pelailet windowsissa samalla koneella, niin näkökulma voi olla eri. Tämä kone kun on vain hyötypuolella. Windowsissa pakko tehdä kuvankäsittely vielä, kun värinhallinta ja Photoshop eivät toimi täällä Linuxissa vielä...

eap

  • Vieras
Vs: Näytönohjain hankinnassa. Ehdotelkaa sopivaa
« Vastaus #4 : 01.09.07 - klo:17.16 »
MInulla ainakin pelittää ihan hyvin tuo Club 3D GeForge 6600 Gt (Nvidia) 128 MB. Feistyn kanssa. Kun en ole pelimiehiä niin en tiedä kuinka toimii räyhäkkäämpien pelien kanssa, mutta pasianssi ja Einstein ainakin pyörivät  ;D

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Näytönohjain hankinnassa. Ehdotelkaa sopivaa
« Vastaus #5 : 01.09.07 - klo:18.16 »
Tässä koneessa ei ole eikä tule olemaan Windowsia  8). 1440x900 resoluutio ( on tää niin hieno verrattuna edellisen 1024x768  ;D). Paria vuosikertapeliä voisi Winelläkin tässä pyöräyttää (jotain päälle pari-kolme vuotta vanhoja, mitkä vielä toimivat heikosti vanhassa kannettavassani). Niin ja tietysti jotain avoimen puolen pelejä voisi koittaa. Kaiken järjen mukaan ei pitäisi vaatia aivan mielettömiä summia eli ainakaan paljoa yli 100 €  ;).

Kyllä tässä tällä vesallakin pärjäillään vielä jonkin aikaa. Suostui jo pyöräyttämään  1080p traileria kunnes kaatui  :P

Vähän olen tutkaillut tilannetta niin 7600GS tuntuisi hyvältä. Onko kellään kokemuksia?
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

mobyduck

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Vs: Näytönohjain hankinnassa. Ehdotelkaa sopivaa
« Vastaus #6 : 01.09.07 - klo:20.02 »
Olen itse hankkimassa uutta konetta ja olen hiljaa mielessäni yrittänyt hahmotella siihen sopivia komponentteja.  Näytönohjaimeksi olen ajatellut Nvidia 8600GT:tä.  Nvidiaa koska jotkut väittävät että se toimisi Linuxin kanssa paremmin kuin Ati.  Tosin nykyisessä koneessa on Atin ohjain ja toimiihan sekin, tiedä sitten eikö olisi ikinä ollut mitään ongelmia jos olisi ollut nvidia.  Mutta noitten seiskalla ja kasilla alkavien ohjainsarjojen eroja en oikein hahmota.  8000-sarjassa on kait DirectX 10 -tuki.  Lieneekö kuinka oleellinen?  Vai olisiko tulevaisuutta ajatellen kuitenkin hyvä olla?  Käyttö on sekä Ubuntua (htpc + kaikki muut paitsi pelaaminen) ja Windows (pelaaminen).

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Vs: Näytönohjain hankinnassa. Ehdotelkaa sopivaa
« Vastaus #7 : 01.09.07 - klo:22.44 »
Itsellä viime keväänä hankittu nvidia 6600 gs, joka maksoi ~100 €. Näyttis on ihan hyvä, mutta valitsin tietämättömänä tuulettimella varustetun mallin. Nyt kun ostin uuden hiljaisen prossutuulettimen, huomasinkin, että suurin ääni tuleekin näytönohjaimen tuulettimesta, eikä intelin vakio prosessorituulettimesta.

Eli kannattaa sijoittaa muutama kymppi enemmän passiivijäähdytettyyn malliin, jos hiljaisuus on tärkeää.
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Näytönohjain hankinnassa. Ehdotelkaa sopivaa
« Vastaus #8 : 01.09.07 - klo:23.16 »
Eli kannattaa sijoittaa muutama kymppi enemmän passiivijäähdytettyyn malliin, jos hiljaisuus on tärkeää.
Hyvä huomio, sillä tämän systeemin on tarkoitus palvella tulevaisuudessa myös telkkarina. Tuossa olisi silent malli ja sillä on sopivasti hintaakin
http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.aspx/39834
Nyt sitten herääkin uusi kysymys siitä viilataanko tässä kuluttajaa linssiin sillä tuolla on tarjolla lähes samaan hintaan 512 Mt ja 256 Mt malleja. Eli onko tuo 256 Mt lisä turha tai jopa suorituskykyä heikentävä?
http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.aspx/27869
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Vs: Näytönohjain hankinnassa. Ehdotelkaa sopivaa
« Vastaus #9 : 01.09.07 - klo:23.30 »
Nuo on ihan naurettavia nuo näytönohjainten mallimerkinnät. Ei niistä tajua yhtään mitään.

esimerkkinä:
MSI GeForce 7600 GS 512 Mt PCI-E             111 €
Inno3D GeForce 7900 GS 256 Mt PCI-E       112 €
PNY Verto GeForce 7600 GT 256 Mt PCI-E  113 €

Mikä noista nyt sitten on nopein, eihän sitä voi tietää nvidian suunnittelijakaan.

gt on parempi kuin gs, 7900 on parempi kuin 7600 ja 512 on parempi kuin 256.
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

peran

  • Vieras
Vs: Näytönohjain hankinnassa. Ehdotelkaa sopivaa
« Vastaus #10 : 01.09.07 - klo:23.47 »
Eli kannattaa sijoittaa muutama kymppi enemmän passiivijäähdytettyyn malliin, jos hiljaisuus on tärkeää.
Hyvä huomio, sillä tämän systeemin on tarkoitus palvella tulevaisuudessa myös telkkarina. Tuossa olisi silent malli ja sillä on sopivasti hintaakin
http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.aspx/39834
Nyt sitten herääkin uusi kysymys siitä viilataanko tässä kuluttajaa linssiin sillä tuolla on tarjolla lähes samaan hintaan 512 Mt ja 256 Mt malleja. Eli onko tuo 256 Mt lisä turha tai jopa suorituskykyä heikentävä?
http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.aspx/27869


Heh, Tosiaan, jos joutuu postimaksutkin maksamaan, niin 256 Mt:n mallin saa halvimmillaan euron halvemmalla kuin 512 Mt:n mallin.  :P

Määkään en tosin tiedä mallimerkinnöistä mitään. Muistiväylän ja muistin nopeus lieneen tärkeämpi kuin muistin määrä. Tosin kun muisti loppuu, niin sitten se tosiaan loppuu l. ainakin häviää yksityiskohtia. Mistähän näitä speksejä/vertailuja löytää. Vertailut ilmeisesti helpommin tulkittavissa.

Itsellä tosin on näihin peleihin verrattuna vain (tosi) vanhoja romuja.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Näytönohjain hankinnassa. Ehdotelkaa sopivaa
« Vastaus #11 : 01.09.07 - klo:23.51 »
Sitten saman mallin välillä näyttäisi olevan taas eri muistityyppejä. Ääh!!!!!!!!!!!!! Aika viidakko. Vaihtoehtoja vaihtoehtoja. Linuxkin niitä tarjoaa ja hyvä niin, mutta tuo rautapuoli menee yli hilseen.
No turha kai sitä väkisin alkaa vertailemaan, koska ei tule varsinaisesti vaativaan pelikäyttöön
« Viimeksi muokattu: 01.09.07 - klo:23.54 kirjoittanut UbunTux »
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

peran

  • Vieras
Vs: Näytönohjain hankinnassa. Ehdotelkaa sopivaa
« Vastaus #12 : 02.09.07 - klo:00.22 »
Sitten saman mallin välillä näyttäisi olevan taas eri muistityyppejä. Ääh!!!!!!!!!!!!! Aika viidakko. Vaihtoehtoja vaihtoehtoja. Linuxkin niitä tarjoaa ja hyvä niin, mutta tuo rautapuoli menee yli hilseen.
No turha kai sitä väkisin alkaa vertailemaan, koska ei tule varsinaisesti vaativaan pelikäyttöön

Jos noin on, niin saattaisin käyttää käänteistä logiikkaa. Halpa 512:nen tuskin on nopeampi kuin kallis 256:nen, mutta en tiedä olenko oikeassa.

Näissä näytönohjaimissa on vielä vaikeampi selvittää todellisia nopeuseroja kuin prosessoreissa, ja nekin taitavat olla liian hankalia minulle.

Edit - muistin taajuudessa olikin ero, joten 512:nen lieneen merkittävästi hitaampi.  ;)

Speksit, jotka löysin: http://fi.asus.com/products.aspx?l1=2&l2=6&l3=271&l4=0&model=1090&modelmenu=2

Tämä on kyllä varsin törkeetä asiakkaan huijaamista.  >:(

No, sentään speksit löytyivät valmistajan sivuilta.  :)
« Viimeksi muokattu: 02.09.07 - klo:00.48 kirjoittanut peran »

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Näytönohjain hankinnassa. Ehdotelkaa sopivaa
« Vastaus #13 : 02.09.07 - klo:01.02 »

Itselläni on  GeForce 7600 GS 256 Mt PCI-E  ( 800 GDDR 3;lla ) hyvin on toiminut.

Mutta mikä tahansa noista ( ellei ole pelimaanikko ) riittää linuxissa aivan hyvin, ja vastaavat.

esimerkkinä:
MSI GeForce 7600 GS 512 Mt PCI-E             111 €
Inno3D GeForce 7900 GS 256 Mt PCI-E       112 €
PNY Verto GeForce 7600 GT 256 Mt PCI-E  113 €

MBnetin hintaseurannassa on alle 100€;n näytönohjaimissakin ihan hyviä.  GF 6200 256 ja siitä eteenpäin riittää ihan hyvin mikäli ei tosiaan ole vannoutunut 3D pelien pelaaja. Mutta muistia itse näytönohjaimella saa olla tuo 256 ja nopeus mieluimmin sama kuin emon väylällä ( mutta voi olla hitaampikin ) kerkiäävät silti kun eivät käytä emon prosessori ym, tehoja.



Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

peran

  • Vieras
Vs: Näytönohjain hankinnassa. Ehdotelkaa sopivaa
« Vastaus #14 : 02.09.07 - klo:01.08 »
Sitten saman mallin välillä näyttäisi olevan taas eri muistityyppejä. Ääh!!!!!!!!!!!!! Aika viidakko. Vaihtoehtoja vaihtoehtoja. Linuxkin niitä tarjoaa ja hyvä niin, mutta tuo rautapuoli menee yli hilseen.
No turha kai sitä väkisin alkaa vertailemaan, koska ei tule varsinaisesti vaativaan pelikäyttöön

Heh, sinuna ottaisin järkevän asiakkaan Asuksen 256Mt:n Silent mallin, kun veikkaan ton 512 Mt mallin olevan tyhmille asiakkaille suunnattu. Muistin nopeus on kuitenkin käsittääkseni ratkaisevin pullonkaula (yli 64Mt:n) näytönohjaimissa. Älä hirtä, jos olen väärässä, mutta veikkaisin keskimäärin toi 256Mt:n mallin olevan n. 25% nopeampi kuin toi 512 Mt:n mallin 3D-käytössä.
« Viimeksi muokattu: 02.09.07 - klo:01.10 kirjoittanut peran »

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Näytönohjain hankinnassa. Ehdotelkaa sopivaa
« Vastaus #15 : 02.09.07 - klo:01.43 »
Sitten saman mallin välillä näyttäisi olevan taas eri muistityyppejä. Ääh!!!!!!!!!!!!! Aika viidakko. Vaihtoehtoja vaihtoehtoja. Linuxkin niitä tarjoaa ja hyvä niin, mutta tuo rautapuoli menee yli hilseen.
No turha kai sitä väkisin alkaa vertailemaan, koska ei tule varsinaisesti vaativaan pelikäyttöön

Heh, sinuna ottaisin järkevän asiakkaan Asuksen 256Mt:n Silent mallin, kun veikkaan ton 512 Mt mallin olevan tyhmille asiakkaille suunnattu. Muistin nopeus on kuitenkin käsittääkseni ratkaisevin pullonkaula (yli 64Mt:n) näytönohjaimissa. Älä hirtä, jos olen väärässä, mutta veikkaisin keskimäärin toi 256Mt:n mallin olevan n. 25% nopeampi kuin toi 512 Mt:n mallin 3D-käytössä.

Olet peran ihan oikeilla jäljillä, lisäksi kokemukseni mukan ko,merkin emot,näyttikset ym. Ovat kovin hyvin linux yhteensopivia ne mitkä ovat Intelin & Nvidian piireillä.

Jos minä olisin nyt hankkimassa se olisi juuri tuo, ( 512mt on tehty niille jotka ovat valmiit maksamaan, eli rahat pois. ) He jonkunhan pitää aina maksaa ns, kehityksestä.    ;D
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

peran

  • Vieras
Vs: Näytönohjain hankinnassa. Ehdotelkaa sopivaa
« Vastaus #16 : 02.09.07 - klo:02.03 »
Sitten saman mallin välillä näyttäisi olevan taas eri muistityyppejä. Ääh!!!!!!!!!!!!! Aika viidakko. Vaihtoehtoja vaihtoehtoja. Linuxkin niitä tarjoaa ja hyvä niin, mutta tuo rautapuoli menee yli hilseen.
No turha kai sitä väkisin alkaa vertailemaan, koska ei tule varsinaisesti vaativaan pelikäyttöön

Heh, sinuna ottaisin järkevän asiakkaan Asuksen 256Mt:n Silent mallin, kun veikkaan ton 512 Mt mallin olevan tyhmille asiakkaille suunnattu. Muistin nopeus on kuitenkin käsittääkseni ratkaisevin pullonkaula (yli 64Mt:n) näytönohjaimissa. Älä hirtä, jos olen väärässä, mutta veikkaisin keskimäärin toi 256Mt:n mallin olevan n. 25% nopeampi kuin toi 512 Mt:n mallin 3D-käytössä.

Olet peran ihan oikeilla jäljillä, lisäksi kokemukseni mukan ko,merkin emot,näyttikset ym. Ovat kovin hyvin linux yhteensopivia ne mitkä ovat Intelin & Nvidian piireillä.

Jos minä olisin nyt hankkimassa se olisi juuri tuo, ( 512mt on tehty niille jotka ovat valmiit maksamaan, eli rahat pois. ) He jonkunhan pitää aina maksaa ns, kehityksestä.    ;D

Mutta homman juju ei olekaan siinä, että 512Mt:n malli on euron kalliimpi, vaan siinä, että 256 Mt:n mallissa on huomattavasti nopeampaa muistia kuin 512 Mt:n mallissa. Asiakasta hämääkseen, Asus on tehnyt mallit samalle koodille vain Megatavuissa näyttäisi olevan eroa, mutta onkin myös muistin nopeudessa.

Edit - Pienen hinnaneron takia haistoin 'palaneen käryä', jonka Ubuntux löysikin, ja etsin myös itse ko. laitteiden speksit.
« Viimeksi muokattu: 02.09.07 - klo:02.05 kirjoittanut peran »

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Näytönohjain hankinnassa. Ehdotelkaa sopivaa
« Vastaus #17 : 02.09.07 - klo:02.49 »
Sitten saman mallin välillä näyttäisi olevan taas eri muistityyppejä. Ääh!!!!!!!!!!!!! Aika viidakko. Vaihtoehtoja vaihtoehtoja. Linuxkin niitä tarjoaa ja hyvä niin, mutta tuo rautapuoli menee yli hilseen.
No turha kai sitä väkisin alkaa vertailemaan, koska ei tule varsinaisesti vaativaan pelikäyttöön

Heh, sinuna ottaisin järkevän asiakkaan Asuksen 256Mt:n Silent mallin, kun veikkaan ton 512 Mt mallin olevan tyhmille asiakkaille suunnattu. Muistin nopeus on kuitenkin käsittääkseni ratkaisevin pullonkaula (yli 64Mt:n) näytönohjaimissa. Älä hirtä, jos olen väärässä, mutta veikkaisin keskimäärin toi 256Mt:n mallin olevan n. 25% nopeampi kuin toi 512 Mt:n mallin 3D-käytössä.

Olet peran ihan oikeilla jäljillä, lisäksi kokemukseni mukan ko,merkin emot,näyttikset ym. Ovat kovin hyvin linux yhteensopivia ne mitkä ovat Intelin & Nvidian piireillä.

Jos minä olisin nyt hankkimassa se olisi juuri tuo, ( 512mt on tehty niille jotka ovat valmiit maksamaan, eli rahat pois. ) He jonkunhan pitää aina maksaa ns, kehityksestä.    ;D

Mutta homman juju ei olekaan siinä, että 512Mt:n malli on euron kalliimpi, vaan siinä, että 256 Mt:n mallissa on huomattavasti nopeampaa muistia kuin 512 Mt:n mallissa. Asiakasta hämääkseen, Asus on tehnyt mallit samalle koodille vain Megatavuissa näyttäisi olevan eroa, mutta onkin myös muistin nopeudessa.

Edit - Pienen hinnaneron takia haistoin 'palaneen käryä', jonka Ubuntux löysikin, ja etsin myös itse ko. laitteiden speksit.

Niillä kait ollut isoja määriä vähän hitampaa muistia ym, no käyhän se rahat pois noinkin halvemmat kustannukset isompi tuotto.     ;D 
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Näytönohjain hankinnassa. Ehdotelkaa sopivaa
« Vastaus #18 : 02.09.07 - klo:03.02 »
Jes. Joo laitetaan 256Mt 7600 GS tilaukseen. Mukavaa, kun kohtuu hintaan saa melko hyvän ja luultavasti hiljaisen näytönohjaimen.

Kiitän

Ohi aiheesta vähäsen:
Mukavaa, kun ei tarvitse tuota Vistaa ostaa. Sehän maksaa jo enemmän kuin tuo näytönohjain. Lisäksi olisi pitänyt ostaa lisää RAMmia nykyisen 1 Gt (tämähän riittää Kubuntulla komeasti) lisäksi ja sitten se olisi siihen päälle luultavasti vienyt enemmän kiintolevytilaa. Kuten tuossa näytönohjaimessakin vähemmällä saanee enemmän  :D Ja tietysti siihen päälle se, että avoimella järjestelmällä saanee paljon enemmän hyötyä irti 64 bittisyydestä. Ja sitten ei tarvitse huolehtia digitv-korttien huonoista Windows ohjelmista, kunhan sen sitten ostan. Ja joku luuli, että pelaisin Windowsilla   :)
Ja sitten nukkumaan  :D

KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla