Asensin äskettäin Feistyn läppäriini (Acer TravelMate 3300, 2 Gigan Intelin prosessori, giga muistia). Tykkään käyttöjärjestelmästä valtavasti, mutta yksi ongelma kiusaa pahasti minua ja ilmeisesti monia muitakin käyttäjiä: kone kuumenee julmetusti ja kaatuu. Tämä tapahtuu erityisesti flash-videoita netistä katsellessa, musiikkiohjelmia käytettäessä ja jopa asennettaessa ohjelmia terminaalissa. Rajoittaa siis melkoisesti aivan normaaleja toimintoja. Windows XP:llä kaatuilua kuumenemisen vuoksi ei esiintynyt käytännössä ollenkaan.
Olen etsiskellyt ratkaisua Ubuntun foorumeilta, mutta mitään toimivaa vinkkiä en ole kohdannut. Senkin käytännön tempun olen tehnyt, että nostin koneeni pöydältä pois ilmanvaihdon edistämiseksi. Kikka auttoi tuskin ollenkaan. Tärkeänä lisätietona pitänee mainita, että vaihdoin Ubuntuun melko pian realtime-kernelin, koska halusin tehdä äänityksiä mm. Rosegardenilla ja Ardourilla. Kerneli toimii tässä tarkoituksessa hyvin, mutta pahentaako se myös kuumenemisongelmaa?
Jotain luin sellaisista säädöistä, joilla prosessorin voi komentaa hidastumaan kun lämpötila alkaa hipomaan kriittisiä lukemia (trip points). Miten nämä viilataan kuntoon?
Kiitos etukäteen kaikesta avusta.