Kirjoittaja Aihe: Kysymyksiä desktop enviromenteista ja window managereista [ratkaistu]  (Luettu 2893 kertaa)

tetrafuran

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Pahoittelen kömpelöä otsikkoa. Erikoisterminologian kääntäminen on vaikeaa ja lopputulos usein varsin harhaanjohtava.
Olen tullut miettineeksi että voisi kokeilla jotain toista desktop envoronmenttia ja toista window manageria. Kullekkin löytyy netistä asennusohjeita helposti, joten siitä ei nyt ole kyse. Minulla on hieman toisenlaisia perustavaa laatua olevia kysymyksiäm, joiden tarkoitus on helpottaa tulevia kokeiluita.

1. Voiko sisäänkirjautuessa valita käynnistääkö gnomen, KDE:n vai Xfce:n, olettaen että nämä olisi asennettu. Meinasin sitä, että laittaisi näitä rinnakkain kokeiluun, ja jos joku ei miellytä, voi helposti palata tuttuun gnomeen.

2. Voiko testeissä karsiutuneet desktop environmetnit sitten poistaa ilman, että mitään katastrofaalista tapahtuu. Oletetaan että olen vaikka asentanut DE:t sympaticilla tai apt-getillä.

3. Mites sitten nämä window managerit. Sen verran olen näistä lukenut, että WM ja DE ovat jotenkin kaksi eri asiaa. Voiko niitä olla useita rinnakkain ja sitten tarpeen mukaan ottaa "hyllyltä" seuraavan window managerin kokeiluun ja jos ei miellytä niin palaa näppärästi edelliseen?

4. Tapahtuuko näidenkin vaihtaminen kirjautuessa vai miten?

5. Millä tavoin DE:t ja WM:t ovat vuorovaikutuksessa? Tarkoitan sitä, että jos vaikka asennetaan KDE ja IceWM, niin onko siinä enemmän säätöjä kuin gnome + IceWM:ssä. Eli siis säätämättömyys olisi gnomen taakkana tai menujen paljous periytyisi KDE:stä.Toivottavasti en ole pahasti hakoteillä tämän kanssa.

6. Kaveri kun näki normaalin ubuntun, johon olin laittanut violetin teeman, hän totesi: "miten toi sun windows on jotenkin oudon näköinen". Siitäpä tulikin mieleen, että voisikohan tämän muokata imitoimaan windowsin lookkia. Kaiketi joku window manager sopii tähän muita paremmin, vai kuinka?
« Viimeksi muokattu: 30.10.07 - klo:14.13 kirjoittanut tetrafuran »
And so at last the beast fell and the unbelievers rejoiced. But all was not lost, for from the ash rose a great bird. The bird gazed down upon the unbelievers and cast fire and thunder upon them. For the beast had been reborn with its strength renewed, and the followers of Mammon cowered in horror.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Kysymyksiä desktop enviromenteista ja window managereista
« Vastaus #1 : 31.08.07 - klo:17.23 »
Pahoittelen kömpelöä otsikkoa. Erikoisterminologian kääntäminen on vaikeaa ja lopputulos usein varsin harhaanjohtava.

Otsikkohan on kerrassaan kuvaava!


Olen tullut miettineeksi että voisi kokeilla jotain toista desktop envoronmenttia ja toista window manageria. Kullekkin löytyy netistä asennusohjeita helposti, joten siitä ei nyt ole kyse. Minulla on hieman toisenlaisia perustavaa laatua olevia kysymyksiäm, joiden tarkoitus on helpottaa tulevia kokeiluita.

1. Voiko sisäänkirjautuessa valita käynnistääkö gnomen, KDE:n vai Xfce:n, olettaen että nämä olisi asennettu. Meinasin sitä, että laittaisi näitä rinnakkain kokeiluun, ja jos joku ei miellytä, voi helposti palata tuttuun gnomeen.

Kyllä. Kirjautumisruudussa on kohta vaihtoehdot, jossa voi juuri valita Gnome/KDE/*.

2. Voiko testeissä karsiutuneet desktop environmetnit sitten poistaa ilman, että mitään katastrofaalista tapahtuu. Oletetaan että olen vaikka asentanut DE:t sympaticilla tai apt-getillä.

Voi, mitään traagista ei tapahdu. Selaa foorumia, mutta käsittääkseni aptituden käyttäminen asennukseen auttaa kaiken KDE:n mukana tulleen poistamisessa myöhemmin (olettaen, että kokeilet KDE:tä, mutta päätät "palata" Gnomen käyttäjäksi). Poisto ei ole välttämätöntä, mutta säästää levytilaa ja päivitysten kokoja.

3. Mites sitten nämä window managerit. Sen verran olen näistä lukenut, että WM ja DE ovat jotenkin kaksi eri asiaa. Voiko niitä olla useita rinnakkain ja sitten tarpeen mukaan ottaa "hyllyltä" seuraavan window managerin kokeiluun ja jos ei miellytä niin palaa näppärästi edelliseen?

Kyllä. Itsellä esimerkiksi metacity (Gnomen oletusikkunamageri) ja Compiz (3D-turhake) käytössä

4. Tapahtuuko näidenkin vaihtaminen kirjautuessa vai miten?

Ikkunamageria voi vaihtaa kirjautumatta ulos. Jos metacity on käynnissä, ottaa esim. komento

Koodia: [Valitse]
compiz-fusion --replace
käyttöön uuden (Gutsyssä) Compiz-managerin.


5. Millä tavoin DE:t ja WM:t ovat vuorovaikutuksessa? Tarkoitan sitä, että jos vaikka asennetaan KDE ja IceWM, niin onko siinä enemmän säätöjä kuin gnome + IceWM:ssä. Eli siis säätämättömyys olisi gnomen taakkana tai menujen paljous periytyisi KDE:stä.Toivottavasti en ole pahasti hakoteillä tämän kanssa.

KDE:llä ja Gnomella on omat valikkonsa ja säätönsä, ikkunamanagereilla omansa, riippumatta siitä kumman "alla" niitä ajetaan. Näin ainakin itse olen käsittänyt... (KDE-kokemukset ovat lähinnä kokeiluja.)

6. Kaveri kun näki normaalin ubuntun, johon olin laittanut violetin teeman, hän totesi: "miten toi sun windows on jotenkin oudon näköinen". Siitäpä tulikin mieleen, että voisikohan tämän muokata imitoimaan windowsin lookkia. Kaiketi joku window manager sopii tähän muita paremmin, vai kuinka?

Foorumilla oli tästä(kin) keskustelua joskus... Joku tahtoi isovanhemmilleen Windowsin näköisen Ubuntun tms. Kokeile hakua.

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Vs: Kysymyksiä desktop enviromenteista ja window managereista
« Vastaus #2 : 31.08.07 - klo:17.37 »
6. Kaveri kun näki normaalin ubuntun, johon olin laittanut violetin teeman, hän totesi: "miten toi sun windows on jotenkin oudon näköinen". Siitäpä tulikin mieleen, että voisikohan tämän muokata imitoimaan windowsin lookkia. Kaiketi joku window manager sopii tähän muita paremmin, vai kuinka?

http://www.gnome-look.org ja hakusanoiksi vista, aero, xp... niin löytyy ikonit ja teemat.

Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

tetrafuran

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: Kysymyksiä desktop enviromenteista ja window managereista
« Vastaus #3 : 01.09.07 - klo:22.13 »
Kiitos. Eiköhän tästä sitten lähdetä rohkeasti vain kokeilemaan ja asiaa tutkimaan. Sadepäivien ratoksi luulisi olevan tekemistä, kun näitä suosittuja ja hyväksi havaittuja WM:tä on pikkuisen runsaasti (E17, IceWM, fluxbox, flwm, rox ja niin edelleen). Perus juttu linux maailmassa, että joka juttuun on olemassa n+1 vaihtoehtoista ohjelmaa ja menetelmää. Sinällään hyvä juttu, mutta sekin voi alussa tuntua ahdistavalta.

Taidan kuitenkin ensiksi asentaa xfce:n ja kokeilla miten se istuu. Sen päälle voisi koettaa asettaa vaikka E17 tai fluxbox, kerran niin paljon kehuja ovat saaneet. Toisaalta nämä beryl taikka compiz eye candy kaloripommit houkuttavat myös, mutta jos näiden kanssa leikkiminen on niin näppärää, niin mikäs siinä.

Semmoinen juttu vielä, että monta kertaa näkee xubuntulle, kubuntulle ja ubuntulle toisistaan poikkeavia ohjeita. Tarkoittaako tämä sitä, että esim. romppeiden asenteminen ja muut vippaskonstit täytyy opetella uudellaan kun vaihdan xfce:hen? Eipä sekään mikään kynnyskysymys ole, mutta pikkuisen rasittavaa. Vähän sama kuin photoshopista GIMP:iin siirtyessä.
And so at last the beast fell and the unbelievers rejoiced. But all was not lost, for from the ash rose a great bird. The bird gazed down upon the unbelievers and cast fire and thunder upon them. For the beast had been reborn with its strength renewed, and the followers of Mammon cowered in horror.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Kysymyksiä desktop enviromenteista ja window managereista
« Vastaus #4 : 01.09.07 - klo:22.39 »
Yleisesti ottaen ei tarvitse välttämättä opetella kaikkea uudestaan, koska sovelluksia voi käyttää ristiin. Tai no tietysti työpöytäympäristössä kannattaa sen hallintaan käyttää sen omia ohjelmia esim. valikkomuokkaimet (lähinnä pakko tai vaihtoehtona on sitten tekstieditorit  :P) tai tiedostonhallinta. Minä en ole itse mieltynyt adeptin asennusohjelmaan ja käytän KDE:ssä enimmäkseen Synapticia ja hyvin toimii.
Ikkunamanagereja käytettäessä homma tietysti paljon vapaampaa ja saa rakennella palapeliä itse.

E17 saattaa olla melkoisen epävakaa säädettävänä ja tietyt teemat voivat saada työpöydän solmuun ja sitten asetukset pitää ainakin osittain nollata  ;)

Ubuntussa on näitä ikkunamanagereja aika häkellyttävä määrä. Esimerkiksi on saatavissa hämmästyttävästi win95 näköinen ikkunamanageri minkä nimeä nyt muista. Lisäksi kannattaa kokeilla ion3, mikä on todella poikkeuksellinen. Sitten on vielä olemassa FVVM, josta jotkin ovat saanet oletuksena tosi rumasta hämmästyttävän hienon. Valinnan varaa riittää, mutta KDE on minulla aina vetänyt pitemmän korren vaikka kaikkia en ole vielä kokeillut :D.
« Viimeksi muokattu: 01.09.07 - klo:22.47 kirjoittanut UbunTux »
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

tetrafuran

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: Kysymyksiä desktop enviromenteista ja window managereista
« Vastaus #5 : 02.09.07 - klo:13.22 »
Kiitos.
Eilen illalla asensin xfcen, mutta us keyboard map ei suostunut vaihtumaan. Sekunti sitten tuli vastaan sivu, jossa kerrotaan kuinka se vaihdetaan modaamalla xorg.conf tiedostoa. noh. kokeillaanpa tuota sitten seuraavaksi. Illalla puljasin oman aikani asetusten kanssa ja taitaapi olla niin ettei gnomeen ole paluuta, ei edes lyhyeksi aikaa, jotta kirjoittaisin foorumiin kommentin skandimerkkien kanssa. (Arvatkaa joutuuko  pohtimaan sanavalintoja kun kaksi kirjainta puuttuu). Joka tapauksessa olen tehnyt sopivan valinnan asentaessani jotain gnomen tilalle. Ei tuosta turhaan puhuta niin paljoa. Tarpeellisia ominaisuuksia on gnomesta karsittu aika riskein ottein.
« Viimeksi muokattu: 02.09.07 - klo:23.51 kirjoittanut tetrafuran »
And so at last the beast fell and the unbelievers rejoiced. But all was not lost, for from the ash rose a great bird. The bird gazed down upon the unbelievers and cast fire and thunder upon them. For the beast had been reborn with its strength renewed, and the followers of Mammon cowered in horror.

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Kysymyksiä desktop enviromenteista ja window managereista
« Vastaus #6 : 17.10.07 - klo:09.51 »
Jos kysymyksiin ovat vastaukset löytyneet ja ongelma tuntuu ratkenneen, voisiko ketjun aloittaja muokata ensimmäistä viestiä (viestin ylänurkasta löytyy 'muokkaa viestiä' -linkki) ja lisätä sen otsikkoon [ratkaistu] tms, kuten esimerkiksi täällä on tehty: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=13147.0

Näin mm. hakutuloksista ja listauksista selviää jo vilkaisemalla, mistä löytyy ongelmaan ratkaisu ja missä vielä apua tarvitaan.

Kiitos!
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-