Kirjoittaja Aihe: Gnome jätti rannalle ruikuttamaan [ratkaistu]  (Luettu 3717 kertaa)

Grandi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
    • Profiili
    • Mun kotisivut englanniksi
Gnome jätti rannalle ruikuttamaan [ratkaistu]
« : 31.08.07 - klo:15.24 »
Eilen kirjauduin sisään Gnomella, kuten joka päivä. Kirjautuminen onnistui, ja pääsin katselemaan työpöytääni noin viisi sekunttia. - Kunnes järjestelmä kirjautui ulos automaattisesti  :o, ilman minkään virheilmoituksen tulemista. Kokeilin toistamiseen muutaman kerran, mutta sama ongelma. KDE sen sijaan toimii, mutta haluaisin käyttää Gnomea. Eli onkos tämä yleistä, ja voiko tämän korjata jotenkin?
« Viimeksi muokattu: 08.09.07 - klo:00.31 kirjoittanut Petri Järvisalo »

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Vs: Gnome jätti rannalle ruikuttamaan
« Vastaus #1 : 31.08.07 - klo:16.23 »
Eilen kirjauduin sisään Gnomella, kuten joka päivä. Kirjautuminen onnistui, ja pääsin katselemaan työpöytääni noin viisi sekunttia. - Kunnes järjestelmä kirjautui ulos automaattisesti  :o, ilman minkään virheilmoituksen tulemista. Kokeilin toistamiseen muutaman kerran, mutta sama ongelma. KDE sen sijaan toimii, mutta haluaisin käyttää Gnomea. Eli onkos tämä yleistä, ja voiko tämän korjata jotenkin?

no enpä ole vastaavaan törmännyt, mutta tälläinen purkka ratkaisu voisi olla että poista Gnomen piilokansiot omasta kotihakemistosta, jolloin se palaa vakio asetuksille..

Grandi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
    • Profiili
    • Mun kotisivut englanniksi
Vs: Gnome jätti rannalle ruikuttamaan
« Vastaus #2 : 31.08.07 - klo:17.23 »
Eilen kirjauduin sisään Gnomella, kuten joka päivä. Kirjautuminen onnistui, ja pääsin katselemaan työpöytääni noin viisi sekunttia. - Kunnes järjestelmä kirjautui ulos automaattisesti  :o, ilman minkään virheilmoituksen tulemista. Kokeilin toistamiseen muutaman kerran, mutta sama ongelma. KDE sen sijaan toimii, mutta haluaisin käyttää Gnomea. Eli onkos tämä yleistä, ja voiko tämän korjata jotenkin?

no enpä ole vastaavaan törmännyt, mutta tälläinen purkka ratkaisu voisi olla että poista Gnomen piilokansiot omasta kotihakemistosta, jolloin se palaa vakio asetuksille..
Miten?  :o

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Gnome jätti rannalle ruikuttamaan
« Vastaus #3 : 31.08.07 - klo:17.31 »

Kun kone on käynnissä, paina Ctrl + Alt + F1. Tekstipohjainen ruutu aukeaa. Kirjaudu omalla tunnuksellasi. Kirjoita

Koodia: [Valitse]
mv .gnome .gnome.backup
mv .gnome2 .gnome2.backup
mv .gnome2_private .gnome2_private.backup

Em. kansiot alkavat pisteellä, koska ovat piilossa ja mv on komento jolla tiedostoja tms. siirretään. Ylläoleva siis muuttaa gnomen asetuskansioiden nimeä, jolloin gnome aukeaa oikein seuraavalla kerralla. Kun asetuskansiot puuttuvat, luo gnome uudet, toivottavasti toimivat.

Paina sitten Ctrl + Alt + F7. (Palaat graafiseen kirjautumisruutuun.) Ja kirjaudu sisään...

Grandi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
    • Profiili
    • Mun kotisivut englanniksi
Vs: Gnome jätti rannalle ruikuttamaan
« Vastaus #4 : 31.08.07 - klo:18.48 »

Kun kone on käynnissä, paina Ctrl + Alt + F1. Tekstipohjainen ruutu aukeaa. Kirjaudu omalla tunnuksellasi. Kirjoita

Koodia: [Valitse]
mv .gnome .gnome.backup
mv .gnome2 .gnome2.backup
mv .gnome2_private .gnome2_private.backup

Em. kansiot alkavat pisteellä, koska ovat piilossa ja mv on komento jolla tiedostoja tms. siirretään. Ylläoleva siis muuttaa gnomen asetuskansioiden nimeä, jolloin gnome aukeaa oikein seuraavalla kerralla. Kun asetuskansiot puuttuvat, luo gnome uudet, toivottavasti toimivat.

Paina sitten Ctrl + Alt + F7. (Palaat graafiseen kirjautumisruutuun.) Ja kirjaudu sisään...

CTRL + Alt + F1 ei avannut kuin mustan ruudun, mihin ei voinut kirjoittaa. Päätin sitten kirjautua virhe-sietoiseen päätteeseen, ja kirjoitin nuo koodit sinne. Tämänjälkeen mennessäni sisään, Gnome ei kirjautunut enää ulos automaattisesti, vaan jumittui  :-\. Hiiri liikkuu, mutta mitään ei voi klikata eikä valita, ja ainoastaan palkit jäävät latautumatta. Kirjautuessani KDE:lle, internetyhteyttä ei saanut millään päälle. Piti Windowsista käsin korjata (Huh, hyvä että jätin Winukan tähän koneelle  :o). Että tässä Gnomessa taitaa nyt olla jotain suurempaa vikaa, ja ne tuntuvat johtuvan noista palkeista, joiden lataukseen kone jumittuu. Lisää apua kaipaillaan...

EDIT: Nyt tein niin, että poistin ne Gnomen piilotiedostot (Älysin viimein miten se tehdään graaffisesti, en ole hyvä tällaisissä), mutta nyt se kirjautuu automaattisesti ulos, ja jo kuvakkeita ladattaessa.
« Viimeksi muokattu: 31.08.07 - klo:19.01 kirjoittanut Grandi »

Grandi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
    • Profiili
    • Mun kotisivut englanniksi
Vs: Gnome jätti rannalle ruikuttamaan
« Vastaus #5 : 31.08.07 - klo:19.19 »


Voithan myös kokeilla  Vikasietoista Gnomea, jonka löytää kirjautumisikkunan valinnoista.

Ja kde:een kautta voit tarkastella logeja, löytyy valikoista tai /var/log. Sieltä löytyy varmaan jotain tietoa ongelmista.
 
Windowsista tuskin pystyy vaikuttamaan Ubuntun verkkoyhteyksiin, uudelleen käynnistys varmaankin korjasi asian.

Testasin vikasietoista Gnomea, mutta ei auttanut.

Taidan tarkistaa nuo logit, mutta tuskinpa niistä mitään ymmärrän, kun olen viellä noob.
EDIT: En ymmärtänyt  :(

Tarkoitin internetyhteyden korjaamisella sitä, että koska ubuntu ei tunne Acer aspiressa tehtyjä verkkokortin muutoksia, niin jos se menee pois päältä, niin pitää Windowsista käsin (Joka tukee) ottaa taas käyttöön. Tästä johtuen buuttaaminen ei auta asiaan mitään. Olen huono selittämään. Tämän vian voisi korjata yhdellä netistä löytyvällä ohjeella, mutta en osannut tehdä sitä, kun jo virheitä tuli.
Lisätietoja kyseisestä asiasta: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=11894.0

KDE:täkään ei enää voi käyttää!
« Viimeksi muokattu: 03.09.07 - klo:16.53 kirjoittanut Grandi »

Grandi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
    • Profiili
    • Mun kotisivut englanniksi
Vs: Gnome jätti rannalle ruikuttamaan
« Vastaus #6 : 06.09.07 - klo:19.00 »
Päätän nostaa ylös, koska tämä oli valahtanut jo toiselle sivulle, ja ongelmani on erittäin paha!  :(

elias_a

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Vs: Gnome jätti rannalle ruikuttamaan
« Vastaus #7 : 06.09.07 - klo:21.47 »
Voisiko kyse olla siitä, että kiintolevyn juuriosio on aivan tupaten täynnä? Olen muutamaankin otteeseen onnistunut asentamaan erilaisia Linuxeja koneisiin, joissa on niin pienet kiintolevyt, että levy täyttyy huomaamatta esim. päivitysten kasautuessa apt-getin väliaikaishakemistoon.

Oireet kuulostavat samoilta kuin mitä tällaisessa tapauksessa tulee vastaan.

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get clean
Siivoaa apt-getin lataamat paketit levyltä. Jos ongelma on täysi levy, tämän pitäisi tehdä sen verran tilaa että pääset kirjautumaan sisään normaalisti.

Grandi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
    • Profiili
    • Mun kotisivut englanniksi
Vs: Gnome jätti rannalle ruikuttamaan
« Vastaus #8 : 07.09.07 - klo:16.15 »
Kokeile vielä käynnistää x-server komennolla startx.

Tämä käynnistyi virheettä!  :)  Mutta miten saan nyt sen oikean Gnomen käynnistymään?  ???

Grandi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
    • Profiili
    • Mun kotisivut englanniksi
Vs: Gnome jätti rannalle ruikuttamaan
« Vastaus #9 : 07.09.07 - klo:17.03 »
Ei toiminut. Vika muuttui hieman:

- Gnome ei enää kirjaudu ulos automaattisesti, vaan jämähtää tilaan jossa ei voi tehdä mitään
- Palkit eivät enää jää valkoisiksi, vaan muuttuvat läpinäkyviksi
- Alapalkki latautuu kokonaan

Poistin Gnome - kansion sekä kaksi muuta kansiota, joiden nimessä esiintyi gnome.
« Viimeksi muokattu: 07.09.07 - klo:17.20 kirjoittanut Grandi »

Grandi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
    • Profiili
    • Mun kotisivut englanniksi
Vs: Gnome jätti rannalle ruikuttamaan
« Vastaus #10 : 07.09.07 - klo:17.58 »

Noiden gnome kansioiden poisto ei riitä, jos kerran kde:kin lopetti toimintansa.
Lisättyjen teemojen asetukset on piilotiedostossa .themes  Hyvällä tuurilla sen poisto voi riittää. Lisäksi .beryl .emeral voi olla syyllisiä. Tai ei tarvitse kokonaan poistaa, vaan siirtää uuteen kansioon, silloin ne voi palauttaa.

Itse tekisin uuden kansion ja laittaisin siihen lähes kaikki piilotiedostot. (.mozilla .evoluutio tuskin on syynä.)Jos se toimii, niin sitten voisi tärkeimpiä palauttaa pikku hiljaa takaisin. Jos vika tulee takaisin niin tietää mikä on syynä.
Piilotiedostojen poisto palauttaa oletus-asetukset.

Tuo on helpointa tehdä graafisesti, jos recovery modessa sinne pääsee. Piilotiedostot saa näkymään myös Ctrl + h näppäinyhdistelmällä.

Olen tainnut selittää hieman huonosti :O Tarkoitin, että KDE:ssä ei toimi internetyhteys, mutta en muistanut mainita. Taidan poistaa jokaikisen piilotiedoston kotikansiosta, niin sitten luulisi toimivan  :)

No nyt toimii. Paljon kiitoksia auttaneille!  :)
« Viimeksi muokattu: 07.09.07 - klo:18.09 kirjoittanut Grandi »