Kirjoittaja Aihe: canon mp510, tulostin toimii jollakin tavalla, mutta ei skanneri  (Luettu 6206 kertaa)

ArmAnt

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Etsiskelin ajureita sitten siihen, mutta en löytänyt synapsiksesta, joten päädyin etsimään netistä, löysin, mutta en osaa asentaa.

http://alpha02.c-wss.com/inc/ApplServlet?SV=WWUCA900

Eli tuolla on ajuri, mutta kun lataan tiedoston, niin pakettienhallinta ei tajua siitä paskaakaan. Mitä mun pitää tehdä, että mä saan sen skannerin ja tulostiminen ajurit asennettua ja toimimaan kunnolla?

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili

Näyttääpi ainakin tuo skannerin ajuri oleva rpm - paketti. Ei siis Ubuntulle (tai Debian - pohjaisille distroille).

Ubuntuun on saatavilla alien-niminen paketti. Sillä voi (yrittää) muuttaa "rpm-asennuspaketit" "deb-asennuspaketeiksi".

Tee alienin asennus Synapticilla tai Päätteessä, kuten minä alla:

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install alien
Lataa antamastasi linkistä skannerin rpm-paketti  (scangearmp-mp510-1.00-1.i386.rpm).

Palaa Päätteeseen ja siirry Työpöydälle:

Koodia: [Valitse]
cd Desktop
Muunna paketti:

Koodia: [Valitse]
sudo alien scangearmp-mp510-1.00-1.i386.rpm
Minulla onnistui, pääte väitti, että: scangearmp-mp510_1.00-2_i386.deb generated

Tarkistin:

Koodia: [Valitse]
ls -l sc*

-rw-r--r-- 1 ville ville 1774011 2007-08-30 22:02 scangearmp-mp510-1.00-1.i386.rpm
-rw-r--r-- 1 root  root  1888432 2007-08-30 22:04 scangearmp-mp510_1.00-2_i386.deb


Asensin paketin:

Koodia: [Valitse]
sudo dpkg -i scangearmp-mp510_1.00-2_i386.deb
Ja sain taas tekstiä:

Koodia: [Valitse]
Valitsen aikaisemmin valitsemattoman paketin scangearmp-mp510.
(Reading database ... 176779 files and directories currently installed.)
Unpacking scangearmp-mp510 (from scangearmp-mp510_1.00-2_i386.deb) ...
Säädän asetukset: scangearmp-mp510 (1.00-2) ...

Eli kaikki näytti menevän, kuten pitääkin. Itselläni ei moista laitetta ole, joten todellinen testaaminen jäänee sinulle.


larpa

  • Vieras
Eikös gutenprint:n ajureilla ala toimimaan?

Jontzzu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Etsiskelin kyseiseen ongelmaan vastausta ja löysin tämän aiheen. Edellisten kommenttien neuvomana asensin ajurit, mutta canonin pixma mp510 ei edelleenkään skannaa yhtään mitään... Mikäs neuvoksi?

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 879
    • Profiili
Etsiskelin kyseiseen ongelmaan vastausta ja löysin tämän aiheen. Edellisten kommenttien neuvomana asensin ajurit, mutta canonin pixma mp510 ei edelleenkään skannaa yhtään mitään... Mikäs neuvoksi?

Mitäs xsane sanoo: löytääkö koko laitetta ja mahdollisesti mitä herjaa. Mitä tiedosto->tietoja valikko kertoo?

Jontzzu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Xsane ei ollut edes asennettuna... Nyt toimii! Kiitoksia. En muistakkaan milloin viimeksi olen skannaillut mitään :)

Jontzzu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Paitsi, että ei suostu tallentamaan mitään "Error during device I/O"

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 879
    • Profiili
Kokeile scanimagella. Paketinhallinnasta asenna ensin sane-utils ja sen jälkeen komenna päätteessä scanimage.
Mitä tapahtuu. Scanimage -h saat apuja valitsimien käyttöön. Esim. laitetiedot saat selville scanimage -L ja testiä scanimage -T

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Scangearmp löytyy muistaakseni nykyään suoraan debbinä. Asenna sitä kautta, se voi hyvässä lykyssä ratkaista ongelman.

kalarm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 714
    • Profiili
Minulta tulostin taukosi skannaamasta (Canon Pixma MP180) , enkä saanut sitä vielä oikeesti toimimaan, mutta huomasin kokeilla Gimpillä tähän tapaan.Sain tulostimen skannaamaan Kuvaohjelman Gimpin kautta:
 Hakemalla Synaptic-pakettienhallinnasta ensin ohjelman Sane.
Sitten Gimppiin =>Tiedosto => Hanki =>xscnimage => Pixma:04A91715c0Ac85. (Viimeinen voi olla jotain muutakin, riippuen koneesta?). Ainakin skanneri toimi muuta en ole ehtinyt kokeilemaan. Voi olla hyväkin varaventtiili?

Ystävällisin terveisin kalarm.
ubuntu 22.04.2 LTS 64bit
ubuntu 18.4 LTS 64bit
Windows 7 professional

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Skannatessakin pitää ne oikeudet ja ryhmät täsmätä...

Terveisin Alpertti
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588