Kirjoittaja Aihe: RPM paketeista kysymys...  (Luettu 2822 kertaa)

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
RPM paketeista kysymys...
« : 30.08.07 - klo:14.42 »
eli kinusin tuossa National Instruments:lta LV 8,20 Linux version ja sainkin tässä muutama päivä sitten cd:n postista, mutta ohjelmat on paketoitu rpm muotoon ja siihen on tehty asennus ja poisto scriptit joilla kaikki tarvittava asennetaan oikeassa järjestyksessä...

Olisikohan minulla mitään mahdollisuutta asentaa tuota, kun ei viitsisi alkaa susea pelkästään tuon takia asentamaan? (eikä minulla ole tällä hetkellä kiinnolla ylimääräistä tilaa toiselle distrolle)

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Vs: RPM paketeista kysymys...
« Vastaus #1 : 30.08.07 - klo:15.03 »
mukana näyttää tulevan jonkin sortin RPM purku softa meneekö järjestelmä sekaisin jos tuon asentaa?

Lainaus
This directory contains an installation script for use with Linux
distributions which do not use the RPM package format.

It makes use of statically linked versions of rpm2cpio and cpio
to extract the files in an rpm archive.    These programs are
licensed under the GNU General Public License (GPL) and GNU Library
Public License, Version 2, and may be modified or redistributed under
those terms.  The source for these utilities has not been modified
from the original and is available at ftp://ftp.rpm.org.

juyli

  • Vieras
Vs: RPM paketeista kysymys...
« Vastaus #2 : 30.08.07 - klo:16.58 »
mukana näyttää tulevan jonkin sortin RPM purku softa meneekö järjestelmä sekaisin jos tuon asentaa?

Löytyy toki rpm Ubuntun ohjelmalähteistä, mutta tuskinpa sitä kannattaa edes yrittää. On tarjolla myös ohjelma alien, joka koittaa muuttaa rpm-paketin deb-paketiksi, jonka sitten voi dpkg:llä asentaa.
Valitettavasti rpm-paketit on yleensä koottu ihan muita jakeluja varten (rpm-jakeluja kuten Fedora/SuSE/Mandriva jne.), joten sen toimivuus voi olla vähän sitä sun tätä :( Kokeilun ei tietenkään pitäisi rikkoa mitään, koska tilanne voidaan palauttaa. Muista  varmuuskopiointi.
http://packages.ubuntu.com/feisty/admin/alien

Fiksuintahan olisi saada lähdekoodi, jonka sitten voisi itse kääntää.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: RPM paketeista kysymys...
« Vastaus #3 : 30.08.07 - klo:17.21 »
Kokeilun ei tietenkään pitäisi rikkoa mitään, koska tilanne voidaan palauttaa. Muista  varmuuskopiointi.

Itse olen käyttänyt Rosegardenia rpm-paketista alien-ohjelmalla muunnettuna, se toimi melkein suoraan. Riippuu lähinnä kuinka uusia/vanhoja kirjastoja linkitetään. Itsekin jouduin linkittämään hieman.

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=6510.0

Ei ne rpm-paketit heittämällä mene, mutta mahdollista se on.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Vs: RPM paketeista kysymys...
« Vastaus #4 : 30.08.07 - klo:17.32 »
Fiksuintahan olisi saada lähdekoodi, jonka sitten voisi itse kääntää.

kyseessä on sen verran kallis softa ja muutenkin sellainen että enpä usko että ne minulle lähdekoodeja alkaa lähettämään... :) hyvä kun tuon sain kokeiluun ilmaiseksi

Kokeilun ei tietenkään pitäisi rikkoa mitään, koska tilanne voidaan palauttaa. Muista  varmuuskopiointi.

Itse olen käyttänyt Rosegardenia rpm-paketista alien-ohjelmalla muunnettuna, se toimi melkein suoraan. Riippuu lähinnä kuinka uusia/vanhoja kirjastoja linkitetään. Itsekin jouduin linkittämään hieman.

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=6510.0

Ei ne rpm-paketit heittämällä mene, mutta mahdollista se on.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Pakettien muuntamista minäkin mietin, mutta niitä kun on aika monta niin tiedä sitten pitäisikö vielä muuntaa tuo asennus scriptikin niitä muunnettuja käyttäväksi... jotta menisi oikein... Hankalaa. taidan asentaa tuon RPM asentajan ja katua sitten ainahan kiinnon saa tyhjäksi... :)

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: RPM paketeista kysymys...
« Vastaus #5 : 30.08.07 - klo:18.27 »

Kaipa se asennusscripti siellä tai täällä osataan "purkaa". Ei se voi hirveän kummoinen olla? Jos et voi/kehtaa sitä tänne pasteta, niin kysy (yksityisesti) apua joltakulta tosiscriptaajalta.

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Vs: RPM paketeista kysymys...
« Vastaus #6 : 30.08.07 - klo:20.20 »

Kaipa se asennusscripti siellä tai täällä osataan "purkaa". Ei se voi hirveän kummoinen olla? Jos et voi/kehtaa sitä tänne pasteta, niin kysy (yksityisesti) apua joltakulta tosiscriptaajalta.
niin no Gedit:n alalaita ilmoittaa "Rvi 111 Srke 21" joten en viitsi pastettaa sitä tänne. Lisäksi olen vähän epävarma saisinko sitä edes tehdä... mutta täytyy miettiä kokeilenko tuota toisessa koneessa, jossa on suse/redhat/fedora/jne asennettuna.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: RPM paketeista kysymys...
« Vastaus #7 : 30.08.07 - klo:20.42 »
...niin no Gedit:n alalaita ilmoittaa "Rvi 111 Srke 21" joten en viitsi pastettaa sitä tänne...

Joo, aika pitkähän se on. Perkaamiseen menisi varmasti aikaa. En ole aikoihin asentanut rpm-paketteja, kun käytän vaan Ubuntua... Ei siis tullut mieleenkään, että se voi olla tuollainen. Ja onhan siinä se mahdollinen lakipuolikin.

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Vs: RPM paketeista kysymys...
« Vastaus #8 : 30.08.07 - klo:20.50 »
kiitos kaikille vinkeistä ja ohjeista..

Ajattelin tuossa että uhkapelit ovat hauskoja sekä viihdyttäviä, joten toimin seuraavasti.

vinkin perusteella kirjoitin konsoliin
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install rpmja hetken päästä ajoin asennus scriptin ja sehän toimi. Muutama varoitus tuli, mutta eivät minusta liittyneet asiaan.

syy miksi ajattelin ajaa tuon scriptin ja hyväksyä RPM paketit oli se että tuo asennus scripti näytti hoitavan suurimman osan työstä ja sitä vastaava uninstall scripti löytyy myös, joten tässä tapauksessa tuolla ei ollut merkitystä ja koska tiesin että nuo paketit eivät ole tehty vain jollekin tietylle jakelulle. asennus ohjeissa mainittiin liitännäiset jotka tarvittii ja jotka olivatkin jo vakiona asennettu.

mutta homma toimii


tällä kertaa uhkapeli kannatti... ;)
« Viimeksi muokattu: 30.08.07 - klo:21.03 kirjoittanut Anssi »