Itse etsiskelin nopeaa KDE-distroa, ja tämä löytämäni myös näillä palstoilla esiintynyt distro kelpaa.
Nopea on, vaikkakaan ei Puppy-linuxin luokkaa. Kohtuullinen asennettava, kun arch-linuxiin ei taidot oikein riittäneet (En päässyt edes nettiin, mutta olin varsin laiska katsomaan, mitä asennuksen yhteydessä piti konffata, vaan menin oletuksilla. X:kään ei startannut).
Parit luulot faktoista Vector Soho-Linuxista:
SlackWare-pohjainen
KDE
Merkkipohjainen asennusohjelma
Nopeahko asennus - periaatteessa nopeampi kuin Kubuntussa, mutta joutuu asettamaan enemmän asetuksia ja moneen kertaan näppäimistöasetukset.
Ei osannut asettaa grubissa käynnistysparametreja oikein, vaan jouduin asennuksen jälkeen laittamaan Ubuntun grubin ja säätämään vielä siinäkin Vector-linuxin käynnistysparametrit kun ei Ubuntun update-grub osannut niitä laittaa automaattisesti, vai enkö vain osannut.
Englannin kielinen ainakin toistaiseksi
slapt-get - Lähes saman oloinen kuin apt-get, mutta ilmeisesti bugisempi ja ehkä hivenen hitaampi, muttei merkittävää eroa.
DigiTV:n sain firmiksen ja kaffeinen asentamisen jälkeen toimimaan. Tosin se olisi toiminut xinelläkin, joka oli oletuksena asennettuna.
Buuttaus on ainakin yhtä hidasta kuin Ubuntussa, mutta ohjelmat toimivat nopeammin.
Ohjelmien ensimmäinen käynnistys on vain vähän nopeampaa kuin Kubuntussa, mutta seuraavat kerrat ovatkin sitten jo nopeampia.
Www-selaimena toimii SeaMonkey (yök), tai konqueror (Jes).
Ohjelmien versiot olivat vanhempia kuin Ubuntussa, mutta yleisesti ottaen ohjelmat toimivat rivakammin kuin (K)Ubuntussa.
Jos Kubuntu tuntuu hitaalta tai muuten ahdistaa, niin voin suositella kokeiltavaksi tätä distroa.
Oletusteema oli hyvin paljon samanlainen kuin Kubuntussa, mutta vähän häiritsi kursorien pyöreät paksut linjat.
No osaavat voivat nekin säätää mieleisekseen - kai?
Pitäneen säätää toimimaan tähän pääkäytössäkin olevaan koneeseen - sen verran tyytyväinen kuitenkin ko. distroon olin.
Nyt vihdoinkin alan osittain ymmärtämään niitä friikkejä, jotka asentelevat useita distroja koneilleen. Toisessa distrossa on jokin asia tehty paremmin kuin toisessa, ja mielialan mukaan voi sitten vaihdella distroja.