Kirjoittaja Aihe: Hei, Ubuntuun verkkokortti ja ADSL modeemi..  (Luettu 5832 kertaa)

LinuxManne

• Vieras
Hei, Ubuntuun verkkokortti ja ADSL modeemi..
« : 23.08.07 - klo:21.05 »
Hei!

Olisi tarkoitus asentaa ensimmäinen Linux, valitsin Ubuntun ja Mandrivan koe käyttöön ja valikoin sitten niistä sen kummasta tykästyn enemmän..
minun windowssissa hyvin palvellut PCI ADSL card ei suostu toimimaan Linuxien kanssa..

Kysymykseni on siis -
mitkä yleiset verkkokortit ja ADSL modeemit ovat toimineet teidän (myös serveri) Linux kokoonpanoissanne..

kiitos,

//----
« Viimeksi muokattu: 23.08.07 - klo:21.09 kirjoittanut LinuxManne »

Ville Pöntinen

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Hei, Ubuntuun verkkokortti ja ADSL modeemi..
« Vastaus #1 : 23.08.07 - klo:21.24 »

Useimmat verkkokortit toimivat suoraan Linuxissa, ainakin paremmin kuin Windowsissa ilman valmistajan ajureita...

Jos tahdot parempia vastauksia, kirjoita Päätteeseen lspci, etsi sieltä verkkokorttisi piirisarja ja kerro tänne tai googlaa.

Esim. tällä koneella ko. rivit ovat:

Koodia: [Valitse]
06:05.0 Network controller: Intel Corporation PRO/Wireless 2200BG Network Connection (rev 05)
06:07.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8169 Gigabit Ethernet (rev 10)

jossa 2200BG ja RTL-8169 ovat niitä googlaamisen arvoisia termejä.

LinuxManne

• Vieras
« Vastaus #2 : 23.08.07 - klo:21.37 »
----Jos tahdot parempia vastauksia, kirjoita Päätteeseen lspci, etsi sieltä verkkokorttisi piirisarja ja kerro tänne tai googlaa.

heh, olen vähän alkutekijöissäni tän Linuxin kanssa, mun tilanne on tällä hetekellä se että minulla on win xp installoituna
ja olen käynnistellyt Ubuntua ja Mandrivaa bootti levyiltä, eli minulla ei ole vielä Linuxia installoituna, en installoinut kun ADSL ei toiminut..

olen vähän ymmälläni lauseesi kanssa "kirjoita Päätteeseen Ispci"..

mitä tarkoitat Päätteellä onko se jokin ohjelma, mulla on englantilais Linux ??
saanko winxpstä piirisarjani näkyviin ??

XP system näyttää seuraavaa - INTEL (R) PRO/DSL 2200 Modem - Bridged Ethernet (1483)

XP Device Instance id on - PCI\VEN_8086&DEV_5005&SUBSYS_00038086&REV_02\3&61AAA01&0&38

XP Hardware Ids ovat -
PCI\VEN_8086&DEV_5005&SUBSYS_00038086&REV_02
PCI\VEN_8086&DEV_5005&SUBSYS_00038086
PCI\VEN_8086&DEV_5005&CC_020300
PCI\VEN_8086&DEV_5005&CC_0203

XP Compatible ids ovat -
PCI\VEN_8086&DEV_5005&REV_02
PCI\VEN_8086&DEV_5005
PCI\VEN_8086&CC_020300
PCI\VEN_8086&CC_0203
PCI\VEN_8086
PCI\CC_020300
PCI\CC_0203

//----

minulla loppui taidot kesken,
kiitos,
« Viimeksi muokattu: 23.08.07 - klo:21.42 kirjoittanut LinuxJari »

Ville Pöntinen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 23.08.07 - klo:21.47 »
(köh)

Meni mulla modeemit ja kaistat sekaisin... En tiedä mitään linuxin tuesta tuollaiselle laitteelle. Ja googlauskin antoi mm. (masentavan) linkin tälle samalle foorumille.

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=12039.msg86836

Se Pääte on engl. live-CD:llä terminal (tai gnome-terminal).

peran

• Vieras
« Vastaus #4 : 23.08.07 - klo:21.54 »
Hei!

Olisi tarkoitus asentaa ensimmäinen Linux, valitsin Ubuntun ja Mandrivan koe käyttöön ja valikoin sitten niistä sen kummasta tykästyn enemmän..
minun windowssissa hyvin palvellut PCI ADSL card ei suostu toimimaan Linuxien kanssa..

Kysymykseni on siis -
mitkä yleiset verkkokortit ja ADSL modeemit ovat toimineet teidän (myös serveri) Linux kokoonpanoissanne..

Mikäli sulla on ko. laitteet käytössäsi, voit testata niiden toimivuutta Ubuntun levyllä, joka lieneen myös LiveCD. Yleensä ei ole ongelmia verkkokorttien kanssa. ADSL-modeemitkin toimivat yleensä moitteetta, mikäli ovat verkkokortin välityksellä koneessa kiinni.

LinuxManne

• Vieras
« Vastaus #5 : 23.08.07 - klo:21.57 »
Hei!

joo, kiitosta edellisille henkilöille, siis mun ADSL PCI kortti ei löydy Linuxeissa, jotenka, tarvitsen uuden..

jotenka, tarvitsen varman tiedon ADSL modeemista joka kykenee 12m/3m Annex siirtoon Linuxin kanssa..
tarkoitus olisi ostaa nebulan yhteys..

mitä modeemeita ja verkkokortteja teillä on käytössä ja mitä suosittelette..

[edit] ostan nebulan vasta ensi vuoden kesäksi, mulla on soneran 8m/1m käytössä vielä vuoden, eli tarvitsen joko huokean
sonera modeemin ja verkkokortin vuodeksi taikka sitten sellaisen lopullisen ratkaisun jossa toimisi myös nebulan Annex adsl2..

//----

kiitos,
« Viimeksi muokattu: 23.08.07 - klo:22.02 kirjoittanut LinuxJari »

LinuxManne

• Vieras
« Vastaus #6 : 23.08.07 - klo:22.00 »
Hei!

En tiedä ketä tätä sivua ylläpitää, mutta ehdotus,
laittakaa noihin FAQqeihin myös huokeat laite kokoonpanot joita voisi suositella (K)Ubuntulle ja jotka sitten VARMASTI myös toimivat hyvin..

eli, minun kysymykseni vielä kerran mikä ADSL modeemi on varma toiminen Linuxissa ??

//----

kiitos,
« Viimeksi muokattu: 23.08.07 - klo:22.13 kirjoittanut LinuxJari »

Higgins

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 23.08.07 - klo:22.24 »
Hei!
eli, minun kysymykseni vielä kerran mikä ADSL modeemi on varma toiminen Linuxissa ??kiitos,

Kaikki ulkoiset ja ethernet- liitäntäiset, eli tarvitset myös PCI-perusverkkokortin jos ei emollasi jo valmiiksi ole...

Terv. Hig

peran

• Vieras
« Vastaus #8 : 23.08.07 - klo:22.25 »
Hei!

En tiedä ketä tätä sivua ylläpitää, mutta ehdotus,
laittakaa noihin FAQqeihin myös huokeat laite kokoonpanot joita voisi suositella (K)Ubuntulle ja jotka sitten VARMASTI myös toimivat hyvin..

Wiki olisi varmaan oikea paikka ko. kirjoituksille, mutta englanninkielisiltä sivuilta löytyy huomattavasti kattavampi luettelo hyvin Ubuntuun tai yleensä linuxiin soveltuvat komponentit. Hyvän Linux-raudan ostaminen kieltämättä on Linux-käyttäjän haasteellisimmista tehtävistä.

Täällä on ainakin jollain tasolla käsitelty ko. asiaa.
https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport

LinuxManne

• Vieras
« Vastaus #9 : 23.08.07 - klo:22.52 »
Lainaus
Kaikki ulkoiset ja ethernet- liitäntäiset, eli tarvitset myös PCI-perusverkkokortin jos ei emollasi jo valmiiksi ole...

hmm.. en nyt halua olla hankala mutta olen kuullut vähän muutakin, ja jos nyt haluaisin tarkan tiedon niin
kysynkin kysymykseni vielä kerran..

kysymys-

mikä ADSL modeemi sinun Linuxissasi on toiminut niin moitteetta että uskallat suositella sitä myös minulle ja muillekkin ??

//----

kiitos,

Ville Pöntinen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 23.08.07 - klo:23.07 »

Doh.

Itselläni käytössä Cisco/Linksys. Mallinumeroita en viitsi kaivaa, koskei ko. laitetta ole enää kumminkaan kaupoissa. Kaikki töissä kokeilemani Buffalot (2 tai 3 eri mallia) ovat myös toimineet heittämällä. Langattomia yhteyksiä on niissä, samoin pci-/läppärin korteissa saanut joskun takoa kuntoon.

Kaipa muutkin voisivat täällä luetella kokemuksiaan, mutta useiden laitteita ei enää ainakaan sellaisinaan saa kaupoista. Lisäksi ko. laitteiden sisuskalut voivat vaihdella vaikka tuotenimi olisikin sama. (Näin ainakin langattomissa tukiasemissa.) Kannattaa ennemmin tutustua tuohon hardwaretukisivuun.

Et kertonut, mitä olet kuullut, mutta yksi nyrkkisääntö on, ettei linuxiin kannata ostaa uusinta rautaa. Tuki useimmille laitteille ilmaantuu, mutta aikanaan.

Higgins

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 24.08.07 - klo:00.18 »
[hmm.. en nyt halua olla hankala mutta olen kuullut vähän muutakin, ja jos nyt haluaisin tarkan tiedon niin
kysynkin kysymykseni vielä kerran..Kysymys-
mikä ADSL modeemi sinun Linuxissasi on toiminut niin moitteetta että uskallat suositella sitä myös minulle ja muillekkin ??----

kiitos,

Siis kaikki ulkoiset ja selaimella hallittavat modeemit ok.  Tällöin aivan sama mikä käyttis, sillä aina toimii... Minulla toiminut pari Zyxellin 600- sarjaista, toinen perus ja toinen Wlanilla. Samoin Telewellin vanhempia parikin eri mallia heittämällä toimii...

Siis avainsanat:
1. ulkoinen
2. ethehernet- liitäntäinen. USB- liitäntäisillä saattaa ongelmia ilmaantua. Ei kyllä kaikilla, eikä kaikilla distroilla.

Ja edelleen tarvitset siis normaalin verkkokortin ko. modeemin tueksi.

Usko minua,terv. Hig

ps. Jos ulkoinen ethernet- liitäntäinen modeemi ei toimi, olet kämmännyt asetukset. Siinä sinulle faktaa...

peran

• Vieras
« Vastaus #12 : 24.08.07 - klo:00.36 »
On olemassa kuitenkin joku ulkoinen boksi, joka ei toiminut Linuxissa ainakaan ilman todellista virittelyä, koska siinä käytettiin jostain käsittämättömästä syystä ActiveX:ää konffaamiseen. Onneksi sitä ei taida olla kuin yksi merkki, jota en valitettavasti nyt muista. Enkä muista olikose adsl wlan vai mikä boksi, mutta toimi vain matopurkilla.

Asmo Koskinen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #13 : 24.08.07 - klo:00.42 »
mikä ADSL modeemi sinun Linuxissasi on toiminut niin moitteetta että uskallat suositella sitä myös minulle ja muillekkin ??

Tässä yksi esimerkki, toimi kaksi vuotta sitten ja toimii edelleen:

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=604.0

Tosin Linksysin sisus on vaihtunut jo kauan sitten DD-WRT-ohjelmistoon. ADSL-modeemi on edelleen sama mikä lie.

http://linux.fi/index.php/WLAN_ja_LTSP

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #14 : 24.08.07 - klo:01.02 »
itselläni ja tutuillani kaikki uudemmat telewellit ovat toimineet hienosti ja sekin vanha telewell joka minulla aikoinaan oli, toimi kyllä hyvin, mutta sen konffaaminen oli tuskaa (==konffattiin sarjakaapelin yli). kaikki nykyiset mallit taitavat kuitenkin olla selaimella hallittavia.

vaikka useimmat toimivatkin, niin valitsisin silti ehkä sen halvimman 'noname'-purkin sijaan jonkun tunnetun valmistajan laitteen. moodeemiksi kelpuuttaisin (kuluttajahintaluokasta) esim. telewellin, linksysin, buffalon, zyxelin tai smc:n ja verkkokorteista 3comin tai intelin. tietty jos koneessa on integroitu verkkokortti, niin saattaisin yrittää pärjäillä sillä.
Janne

Petri Järvisalo

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Kotisivut
« Vastaus #15 : 24.08.07 - klo:12.29 »
Aikuisten oikeasti, se että kysyt eri otsikolla täysin samaa asiaa eli spammaat ei auta yhtään saamaan parempia vastauksia. Harvemmin joutuu foorumilta poistamaan mitään, mutta kohtuuttomuuden nimissä poistan uusimman viestisi, joka on täysin kopio tästä viestistä.

Edelleen helpointa on kun ostat ulkoisen adsl-modeemin  ja siihen esim halvan verkkokortin, mihin vastasin jo 3 aihetta sitten. http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=12039.0

Jos nyt välttämättömästi haluat edelleen sisäisen adsl-modeemin, mitä ihmettelen kovasti, saat sellaisen varmasti www.linuxcomp.net osoitteesta, mikä myy testattua ja linux-yhteensopivaa rautaa.
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma on ratkennut.

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #16 : 24.08.07 - klo:12.45 »
Jos nyt välttämättömästi haluat edelleen sisäisen adsl-modeemin, mitä ihmettelen kovasti, saat sellaisen varmasti www.linuxcomp.net osoitteesta, mikä myy testattua ja linux-yhteensopivaa rautaa.

ihan tarkalleen ottaen, kaikilla sisäisen modeemin käyttämisestä ulkoiseen modeemiin siirtyneillä tuttavillani netinkäytön luotettavuus on parantunut huomattavasti (ja tietty optiot kasvaneet, kun pelikonsolit ym. laitteet on ollut triviaalia liittää verkkoon).
Janne

tuke81

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #17 : 24.08.07 - klo:16.57 »
Käväset kirpparilta kattomassa jonku telewellin ulkosen adsl -motukan, maksaa jonku 5€ ja toimii aika varmasti. Ainakin rovaniemen kirppareilta noita pyörii yhtenään. Ja tosiaan kattot semmosen jossa on ethernet liityntä ei semmosta missä on pelkkä usbi, ne eivät toimi kuin tuurilla.
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #18 : 24.08.07 - klo:18.14 »
Käväset kirpparilta kattomassa jonku telewellin ulkosen adsl -motukan, maksaa jonku 5€ ja toimii aika varmasti. Ainakin rovaniemen kirppareilta noita pyörii yhtenään. Ja tosiaan kattot semmosen jossa on ethernet liityntä ei semmosta missä on pelkkä usbi, ne eivät toimi kuin tuurilla.

jos ostaa käytetyn, niin kannattaa varmistua, että se on oikeasti selaimella konffattava. ja kannattaa pitää mielessä myös se, että uuden hyvän modeemin 4-porttisella kytkimellä saa alle neljällä kympillä.
Janne

masa

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #19 : 24.01.08 - klo:19.05 »
Etsiskelin itelleni modeemia ja löysin verkkokaupasta tämmösen mut en tiiä mahtaako se olla selaimella konffattava. Itse asiassa en ees tiiä mitä se meinaa :-[ Ja kun en noista mitään ymmärrä niin en keksi oikeen hakusanoja googleenkaan.

Oisko joku sattunut tollasen ostaan ja osais kertoa toimiiko se?
matti_mato

Kun pulma ratkeaa, lisääppä ekan viestin otsikkoon [RATKAISTU] :)