Kirjoittaja Aihe: Linuxia ei löydy, vaikka sille säädetty osio on olemassa.  (Luettu 2349 kertaa)

Kadmium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Homma meni suunnilleen näin:

Tästä alkaa tarinani:
Omalla koneellani oli Windows XP (vasten tahtoani). Sain viruksen koneelle, joka ei lähtenyt millään ohjelmalla ja loppujenlopuksi tein täydellisen järjestelmän palautuksen. Sen jälkeen asetin windowsilla ne asetukset siihen, mitkä halusin. Sain luvan asentaa ubuntun koneelle, joten innoissani hain 64 bittisen Linux Ubuntu 7.10; "Feisty Fawn":in. Asensin koneelle ja aloin säätämään osioinnin kanssa. Halusin säilytttää windowsin koneella, jotta muutkin osaisivat käyttää konetta. Koitin osioida itse, enkä oikeastaan tajunnut, että vahingossa yritin alustaa Windowsille varattua tilaa aloittamalla pohjakoodauksen muutoksen Ext3:ksi. Osiointisovellus pyöri siinä hetkisen aikaa, sitten sain Erroria, tajusin vasta sitten mitä olin tehnyt. Palasin taaksepäin ja valitsin sen yksinkertaisemman vaihtoehdon, joka oli vaihtoehtona "Osioi itse" ja "Täysi järjestelmän alustus" (nimistä en ole varma). Sitten linuxin asennus sujuikin mallikkaasti. Reboottasin, ja käynnistin windowsin, nähdäkseni, että toimiiko se vielä. No sehän palautti järjestelmän. Käynnistin koneen uudestaan, eikä se enää kysynyt, että mikä järjestelmä laitetaan pyörimään, vaan se käynnisti suoraan windowsin. Ajattelin että järjestelmän palautus oli poistanut myös siis Ubuntuni koneelta. Joten aloin asentamaan tätä uudestaan. Osiointiin päästessäni huomasin, että oli olemassa kolams "laite", /dev/sda 3 joka oli varattu aiemmin asentamalleni Ubuntulle.

Eli yhteenveto:

XP koneella -> Virus koneelle -> Ei lähde -> Täysi järjestelmän palautus -> Säätöä winukan kanssa ->  64 bittisen Linux Ubuntu Feisty Fawnin kanssa -> Säätöä osioinnin kanssa ->Windowsin osan pohjalle ext3-koodaus -> Omat osat Linuxille -> reboot ja windowsin käynnistys -> Uusi järjestelmän normaalipalautus -> Reboot -> Ei kysy mikä järjestelmä käynnistetään vaan menee winukkaan -> ubuntun uudelleenasennus -> ?? /dev/sda3 (Aiemmin asennettu ubuntu)

Mistä ihmeestä löydän nyt kyseisen ubuntun, vai pitääkö mun asentaa ubuntu uudestaan aiemman ubuntun päälle?

Kari Argillander

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 437
  • Kubuntu - Hardy
    • Profiili
Oletko aijemmin paljon linuxia käyttänyt? 64 en henkilökohtaisesti asentaisi. Teitkö kaikki swapit sun muut ja määritit juuri osion? Voithan asentaa silti uudestaan vaikka sda3 näkyy asenna sen päälle juuriosio eli (/)
Kaikkea täällä sanomaani saa käyttää public domain lisenssillä. Lainauksia ei saa käyttää ellei lainauksen lähde sitä salli. Tiedostoja ei saa käyttää ellei sitä erikseen sallita.

Kadmium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Oletko aijemmin paljon linuxia käyttänyt? 64 en henkilökohtaisesti asentaisi. Teitkö kaikki swapit sun muut ja määritit juuri osion? Voithan asentaa silti uudestaan vaikka sda3 näkyy asenna sen päälle juuriosio eli (/)

Siis olen käyttänyt. Se oli vanhalla koneellani n. vuoden.

64:sta haluan muuten vain kokeilla, koska onhan koenessa 64-bittinen prosessorikin.

Ymmärtääkseni valitsemani säätö, eli se "automaattinen" tekee itse swapit ja juuriosiot.
Siis ennen toista järjstelmänpalautusta linux löytyi valikosta, mutta buuttasin windowsiin.

Pahoittelen muuten Aiheen asettamista väärälle alueelle. Ubunun käyttöön tämä kait kuulunee? Tai no, ovathan nuo dev/sda:tkin laitteita mutta...
« Viimeksi muokattu: 20.08.07 - klo:16.06 kirjoittanut Kadmium »

pjotr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 625
    • Profiili
Eli yhteenveto:

XP koneella -> Virus koneelle -> Ei lähde -> Täysi järjestelmän palautus -> Säätöä winukan kanssa ->  64 bittisen Linux Ubuntu Feisty Fawnin kanssa -> Säätöä osioinnin kanssa ->Windowsin osan pohjalle ext3-koodaus -> Omat osat Linuxille -> reboot ja windowsin käynnistys -> Uusi järjestelmän normaalipalautus -> Reboot -> Ei kysy mikä järjestelmä käynnistetään vaan menee winukkaan -> ubuntun uudelleenasennus -> ?? /dev/sda3 (Aiemmin asennettu ubuntu)

Mistä ihmeestä löydän nyt kyseisen ubuntun, vai pitääkö mun asentaa ubuntu uudestaan aiemman ubuntun päälle?

Tuon Windowsin palautuksen yhteydessä XP on todennäköisesti kirjoittanut MBR:ään omat tiedostonsa, joten grub ei käynnisty vaan kone käynnistyy ainoastaan suoraan Windowsiin.

Grubin uudelleenasennus:

http://wiki.ubuntu-fi.org/Wiki/Grub-kaynnistyslataaja
« Viimeksi muokattu: 20.08.07 - klo:16.18 kirjoittanut pjotr »
www.tehotuotanto.net

The surest sign that intelligent life exists elsewhere in the Universe is that none of it has tried to contact us.

Kadmium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Ongelma hoitu, kun asensin 64-bittisen ubuntun uusiksi vanhan päälle :D
Kiitos kuitenkin avuista.