Kirjoittaja Aihe: Digikamerasta kuvat Ubuntuun+muuta  (Luettu 1526 kertaa)

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 816
    • Profiili
Digikamerasta kuvat Ubuntuun+muuta
« : 15.08.07 - klo:07.07 »
Olen kuvannut digikameralla ja laittanut kuvani aina Windows XP:lle. Nyt on kuitenkin tilannne, että kiintolevy jossa XP on, saattaa tuhoutua milloin tahansa. Oireita on jo "ilmassa". Kaikki kuvani olen polttabut CD-RW -levyille. Äsken kokeilin, näkyykö poltetut kuvat Ubuntussa, ja näkyihän ne.

Eikö kuvat pysty kamerasta laittamaan Ubuntullekin? Ja kun on polttava asema, pystyy kait myös polttamaan CD-RW -levyille?

Vielä yksi kysymys: Olen pitänyt XP:n puolella päiväkirjan tapaista ja tallentanut kirjoitukseni 1,44 levykkeille. Olen käyttänyt ilmaista OpenOffice-ohjelmaa. Kokeilin, näkyykö kirjoitukseni myös Ubuntussa. Näkyi kyllä, mutta en uskaltanut juttujani avata, kun tuli varoitus, että voi tulla jotain vahinkoa järjestelmälle. Uskaltaako niitä avata? Jos uskaltaisi, voisi Ubuntun puolella jatkaa kirjoittelua.

Tulee mieleen, että mihin Windowsia enää tarvitsee...
« Viimeksi muokattu: 15.08.07 - klo:07.09 kirjoittanut makel58 »

eap

  • Vieras
Vs: Digikamerasta kuvat Ubuntuun+muuta
« Vastaus #1 : 15.08.07 - klo:08.03 »
Minä olen siirtänyt digikuvani Ubuntulle kamerasta käyttämällä usb-kortinlukijaa ja SE-kännystä suoraan kaapelilla kun ei ole sen kortille sopivaa lukijaa. Kortinlukijan käyttöä suositteli aikoinaan jo w2k:lle eräs valokuvausalan ammattilainen. Säästää kuulemma kameraa? Voinet varmaan käyttää myös kameran omaa kaapelia, minä kuitenkin uskon tuttavani neuvoa. :)

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Digikamerasta kuvat Ubuntuun+muuta
« Vastaus #2 : 15.08.07 - klo:08.43 »
Eikö kuvat pysty kamerasta laittamaan Ubuntullekin?

todennäköisesti. luulen, että pelkän kameran liittäminen koneeseen avaa sovelluksen jolla kuvat saa ladattua.

Ja kun on polttava asema, pystyy kait myös polttamaan CD-RW -levyille?

kyllä

Vielä yksi kysymys: Olen pitänyt XP:n puolella päiväkirjan tapaista ja tallentanut kirjoitukseni 1,44 levykkeille.

jos pidät kirjoituksiasi arvossa, niin suosittelen jotain aivan muuta mediaa kuin levykkeitä. kiintolevy, usb-tikku, cd, lähes mikä tahansa muu.

Olen käyttänyt ilmaista OpenOffice-ohjelmaa.

siis alkuperäisissä kirjoituksissa?

Kokeilin, näkyykö kirjoitukseni myös Ubuntussa. Näkyi kyllä, mutta en uskaltanut juttujani avata, kun tuli varoitus, että voi tulla jotain vahinkoa järjestelmälle.

vaikea kuvitella, että tekstidokumenttien avaamisesta olisi vahinkoa järjestelmälle, ellei niissä sitten olisi makroviruksia tai vastaavia. linuxin puolella ja openofficelle noita ei taida vieläkään olla, joten en näe ongelmaa. ehkä kuitenkin kopioisin tekstit kiintolevylle ennen avaamista.

Uskaltaako niitä avata? Jos uskaltaisi, voisi Ubuntun puolella jatkaa kirjoittelua.

kyllä minä ainakin uskaltaisin :)
Janne

peran

  • Vieras
Vs: Digikamerasta kuvat Ubuntuun+muuta
« Vastaus #3 : 15.08.07 - klo:09.28 »
Vielä yksi kysymys: Olen pitänyt XP:n puolella päiväkirjan tapaista ja tallentanut kirjoitukseni 1,44 levykkeille. Olen käyttänyt ilmaista OpenOffice-ohjelmaa. Kokeilin, näkyykö kirjoitukseni myös Ubuntussa. Näkyi kyllä, mutta en uskaltanut juttujani avata, kun tuli varoitus, että voi tulla jotain vahinkoa järjestelmälle. Uskaltaako niitä avata? Jos uskaltaisi, voisi Ubuntun puolella jatkaa kirjoittelua.

Todennäköisesti varoitusteksti tulee siitä, että avaat Linuxin puolella eri OpenOffice-versiolla kuin Windowsin puolella. Tuskin kuitenkaan vahinkoa järjestelmälle tulee. Tosin kopioi ne levykkeet ensin vaikka muistitikulle, jotta käytät vähän turvallisempaa mediaa. Muistitikuissa tosin on se huono puoli, että tikkuja ei heti tallentamisen jälkeen voi ottaa pois, vaan pitää odottaa, että Ubu kirjoittaa puskurin tyhjäksi ennen tikun poistamista.

Tulee mieleen, että mihin Windowsia enää tarvitsee...

No, se vie tosiaan ihan turhaan arvokasta tilaa kovalevyltäsi.  ;)

Tosin pelipuolella saattaa olla helpompaa käyttää Windowsia kuin Linuxia. (Siis kaupallisissa peleissä). Hyviä vapaita pelejä tosin löytyy Linuxille varsin hyvin.