Kirjoittaja Aihe: Päivitys sekoitti grubin (hoidettu)  (Luettu 3301 kertaa)

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Päivitys sekoitti grubin (hoidettu)
« : 23.12.05 - klo:11.06 »
Päivittelin tuossa konettani eilen iloisesti ubuntulla. sudo apt-get upgradessa tuli yksi paketti, nyt en kyllä enä muista mikä.

Kuitenkin, kun se paketti asentui, sekoitti se grubin menua, niin että jouduin hieman virittämään saadakseni windows XP:n takaisin listalle... äitini nääs käyttää sitä.

Sitä vaan mietin, että miksi joku päivitys olisi tehnyt noin... eihän niiden pitäisi koskea mihinkään conffeihin?

Eikä mulla pitäisi olla mitään erikoisia repojakaan käytössä, vaan tuetut, universe ja multiverse pitäisi olla siellä...
« Viimeksi muokattu: 04.01.06 - klo:22.45 kirjoittanut Ankka »

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Päivitys sekoitti grubin
« Vastaus #1 : 23.12.05 - klo:12.15 »
Päivittelin tuossa konettani eilen iloisesti ubuntulla. sudo apt-get upgradessa tuli yksi paketti, nyt en kyllä enä muista mikä.

mulle tuli eilen uusi kernel-image, ehkä kyseessä oli se.

Sitä vaan mietin, että miksi joku päivitys olisi tehnyt noin... eihän niiden pitäisi koskea mihinkään conffeihin?

no, uusi kerneli pitää lisätä grubin listalle, että siltä voidaan bootata. siinä tapauksessa sinne taidetaan lisätä jotain entryjä, minkä ei pitisi sekoittaa valikkoa, ellei sitä ole sitten muokannut jotenkin hassusti käsin. siellä on nimittäin ohjeet miten kyseinen file generoidaan ja jos niihin on koskenut, homma voi toimia aika eri tavalla.
Janne

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Päivitys sekoitti grubin
« Vastaus #2 : 23.12.05 - klo:14.40 »
Päivittelin tuossa konettani eilen iloisesti ubuntulla. sudo apt-get upgradessa tuli yksi paketti, nyt en kyllä enä muista mikä.

mulle tuli eilen uusi kernel-image, ehkä kyseessä oli se.

Ehkä. Joku image siinä nimessä oli. :D

Sitä vaan mietin, että miksi joku päivitys olisi tehnyt noin... eihän niiden pitäisi koskea mihinkään conffeihin?

no, uusi kerneli pitää lisätä grubin listalle, että siltä voidaan bootata. siinä tapauksessa sinne taidetaan lisätä jotain entryjä, minkä ei pitisi sekoittaa valikkoa, ellei sitä ole sitten muokannut jotenkin hassusti käsin. siellä on nimittäin ohjeet miten kyseinen file generoidaan ja jos niihin on koskenut, homma voi toimia aika eri tavalla.


No, olin vaihtanut Windows XP:n listalle kärkeen, koska muut perheenjäsenet vaati sitä, ja ehkä olinkin tehnyt sille jotain hassua... Joka tapauksesa lopputulos oli se, että siinä oli kaikki ubuntun käynnistysvalinnat tuplana eikä ollenkaan windowssia.

No, hyvä tietää tuo syy kuitenkin. Pitänee olla tarkempi kun muokkaa sitä tulevaisuudessa, ettei tule outouksia sekaan.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Päivitys sekoitti grubin
« Vastaus #3 : 23.12.05 - klo:15.36 »
No, olin vaihtanut Windows XP:n listalle kärkeen, koska muut perheenjäsenet vaati sitä, ja ehkä olinkin tehnyt sille jotain hassua... Joka tapauksesa lopputulos oli se, että siinä oli kaikki ubuntun käynnistysvalinnat tuplana eikä ollenkaan windowssia.

miksi sen pitäisi olla ensimmäisenä? luulisi perheelle riitävän, että se on vaikka sitten oletuksena valittu, vai onko järjestykselläkin oikeasti väliä?
Janne

ufc

  • Vieras
Re: Päivitys sekoitti grubin
« Vastaus #4 : 23.12.05 - klo:15.54 »
sudo gedit /boot/grub/menu.lst

tunge tämä vikalle riville...

title      Microsoft Windows XP Professional
root      (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader   +1

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Päivitys sekoitti grubin
« Vastaus #5 : 23.12.05 - klo:18.20 »
No, olin vaihtanut Windows XP:n listalle kärkeen, koska muut perheenjäsenet vaati sitä, ja ehkä olinkin tehnyt sille jotain hassua... Joka tapauksesa lopputulos oli se, että siinä oli kaikki ubuntun käynnistysvalinnat tuplana eikä ollenkaan windowssia.

miksi sen pitäisi olla ensimmäisenä? luulisi perheelle riitävän, että se on vaikka sitten oletuksena valittu, vai onko järjestykselläkin oikeasti väliä?

No, isä pisti laittamaan sen kärkeen ettei äidin tartte miettiä kun se sitä käyttää. :P

sudo gedit /boot/grub/menu.lst

tunge tämä vikalle riville...

title      Microsoft Windows XP Professional
root      (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader   +1

Kyllä mulla oli se siellä ihan sen tiedoston lopussa kommentoituna toi XP:n rivi, eli se ei ollu koskenu siihen ja sain palautettua helposti. Se ei siis enää ollut ongelma, vaan lähinnä se hämäsi että joku päivitys ylipäänsä meni koskemaan johonkin järjestelmän asetuksiin.

Kiitos kuitenkin. :)