Olen täysi noviisi Ubuntun käytössä. Asensin sen viikko sitten ja haparoin ekoja askeleita Linux-maailmassa. Tähän mennessä kaikki on enimmäkseen vielä kaaosta. Yritän kovasti ymmärtää pakettien asennusta, mutta... Anyway, olen ehdollistunut luurit päässä koneen äärellä istumiseen. Kaikki suosimani nettiradioasemat streamaavat realia. Miten asennan Realplayerin?
Latasin Realin sivuilta Realplayer for Linuxin, sain jonkin bin-tiedoston työpöydälle. Miten siitä eteenpäin?
Wikissä on seuraavaa tekstiä: "Realmedia-muotoiset nettiradiot ja -videot saat näkyviin asentamalla RealPlayerin. Asenna paketti realplay ja käynnistä Firefox uudelleen. Huom! Tämän ohjelmapaketin asentaminen edellyttää medibuntu-ohjelmavaraston käyttöönottoa!"
Seuraa tulva kysymyksiä:
1. Minne asennan realplay-paketin?
2. Miten asennan ko. paketin? Lisää/poista -sovelluksellako? Vai Synapticillako? Vaiko komentorivillä Päätteellä? Voisiko joku antaa ohjeet-for-dummies -ohjeet eli askel askeleelta tyyliin: "Sitten paina tästä. Kirjoita näin ja sitten välilyönti..."? Olisin kovin kiitollinen.
3. Mitä tekemistä Firefoxilla on tuon realplay-paketin asentamisen kanssa? Miksi se pitää käynnistää uudelleen?
4. Ja sitten se suurin: Miten asennan medibuntu-paketin? (Tiedän, että wikissä on ohjeita, mutta en osaa niiden avulla, koska ne eivät ole for-dummies)
5. Mistä tiedän, että se on asennettu ja toimii?
Eli totaalisesta noviisista tässä on kysymys. En ole tullut hullua hurskaammaksi, vaikka olen yrittänyt lukea FAQ:ia ja hakea täältä foorumilta. Saan aina eteeni koodia, josta en tiedä, minne se pitäisi laittaa ja mitä sillä pitäisi tehdä. Olisin kovin, kovin kiitollinen kärsivällisistä vastauksista näihin kysymyksiini. Sen verran ihastunut olen Ubuntuun, etten haluaisi enää palata vinkkariin. Joten toivottavasti kukaan ei tarjoa paluuta vinkkariin ongelmieni ratkaisuksi, kiitos