Kirjoittaja Aihe: Ubuntun ja ohjelmien tilan tarve?  (Luettu 3122 kertaa)

Cain

• Käyttäjä
    • Profiili
Ubuntun ja ohjelmien tilan tarve?
« : 31.07.07 - klo:16.54 »
Hei.
Googletin jo asiaa ja hain täältäkin, mutta vastausta en löytänyt kysymykseeni.
Eli huomenna olisi tarkoitus alkaa asentelemaan Ubuntua tähän nykyiseen Windows koneeseen.
Koneessa on kaksi kovalevyä (NTFS molemmat) joista Windowsin kovolla on 40 GB tyhjää ja toisella varastokovolla on 20 GB tyhjää.
Paljonko kannattaisi Ubuntulle ja ohjelmille varata tilaa ettei heti tarvitsi alkaa osioiden kokoja taas muuttelemaan?
Tiedetään että ohje suosittelee 5 GB osiota Ubuntulle, mutta ajattelin lähinnä sitä järkevää maksimikokoa. 20 GB? 40 GB?
Ja onko muuten väliä kummallekko kovalevylle asennan?
Molemmat ovat 7200rpm s-ata kovoja joten "Asenna käyttis nopeammalle kovollesi" periaate ei toimi tällä kertaa.

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntun ja ohjelmien tilan tarve?
« Vastaus #1 : 31.07.07 - klo:17.02 »
Jaa...en minä sitä tiedä, mutta minulla on itse Ubuntu 30 GB:n osiolla ja home 8 GB:n osiolla (tosin jos asentaisin uudestaan (tai tekisin sen täällä joskus mainitun siirto "tempun" niin laittaisin ainakin 15 GB (tosin kiintolevylläni on niin paljon tilaa että 20 GB olisi parempi). Ja sitten on tietysti swap joka voi olla vaikka 1 (kuten itselläni) tai puoli (eli 512 MB) gigaa.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Jallu59

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 31.07.07 - klo:17.15 »
Ubuntu viepi tällä hetkellä alle 3 Gigaa normaaliasennuksella. Lisätilan tarve riippuu siitä kuika paljon lisää imuttelet ohjelmapaketteja. Päivityksillekin täytyy ehkä vähän varata tilaa. Muun datan määrähän on sitten sinusta kiinni. Uskoisin 20 Gigalla pärjäävän aika pitkälle. Se on sitten makuasia, mistä sen otat, riippuu siitäkin, mitä jätät winkkarille.

Itse suosin rakennetta, jossa systeemi on eri osiolla tai kuin kotihakemistot, tällöin voi systeemin rakentaa tarvittaessa täysin puhtaalta pöydältä, kunhan vain muistaa merkata ennen muutoksia käyttäjänimet ja niiden tunnistenumerot(järjestyksen) ja salasanat(ainakin pääkäyttäjän). Itse unohdin viimeksi konetta uusiessani ne käyttäjänumerot/järjestyksen ;D ja se teetti vähän töitä ???

Edit: esimerkkejä: oma pöytäkone 20G:n osio käyttikselle ja 60G:n dataosio. Isäukon(70v) kone: 4G-levy systeemille ja toinen 4G:n levy datalle. Tämä työkone 10G:n levy ubutulle(systeemi+data) eli näin pientä levyä en katsonut aiheelliseksi jakaa erikseen.

T:Jallu59
« Viimeksi muokattu: 31.07.07 - klo:17.20 kirjoittanut Jallu59 »
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Cain

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 31.07.07 - klo:17.24 »
Selvennystä vielä tuohon tilantarpeeseen sen verran että, jos ihastun tuohon Ubuntuun niin tarkoitus olisi siirtyä pelkästään sen käyttäjäksi.
Nykyään tämä Windows kone toimii CD/DVD/mp3/DivX soittimena, valokuvien muokkaus/tulostus ominaisuudessa, pelikoneena, tällä on yksi todella pieni nettipalvelu, nettiä tulee selattua ja vaimo käyttelee tehokkaasti Officea.
Eli tällä tehdään periaatteessa kaikki paitsi ruoka ja minun työt.
(Työtkin tulisi varmaan tehtyä jos Toyotan trukkeihin saisi asennettua etäkäyttöohjelman  ;D)

Kari Argillander

• Käyttäjä
  • Kubuntu - Hardy
    • Profiili
« Vastaus #4 : 31.07.07 - klo:17.30 »
Itse olen käyttänyt jo jokusen aikaan kubuntua ja päätin tänään katsoa paljonko olen käyttänyt kiintolevytilasta ja se oli vain 5GB vaikka olen asentanut ihan liikaa tavaraa jota koskaan ole edes käyttänyt. Linuxissahan on se hyvä, että jokainen ohjelma voi käyttää jotain kirjastoa apunaan ja tämä sama kirjasto voi "avustaa" 7 eri ohjelmaa kun taas windows maailmassa tämä kirjasta on jokaisen ohjelman omassa privaatti käytössä ja näin niitä tulee olemaan 7 ja kaikki muisti ja resurssit viedään käsistä. Eikö ole tyhmää tuo suljettu maailma :|
Kaikkea täällä sanomaani saa käyttää public domain lisenssillä. Lainauksia ei saa käyttää ellei lainauksen lähde sitä salli. Tiedostoja ei saa käyttää ellei sitä erikseen sallita.

Ilkka

• Vieras
« Vastaus #5 : 31.07.07 - klo:17.37 »
Mulla on tällä läppärillä 10gt windowsilla  xp (minimiasennus). on vaan pelien pyörittämistä varen.
Ubutulle on 30gt  ja ulkoinen 120gt levy joka on fat32 toimii molemmilla ;D
Pöytäkoneella on ubuntulle varattu 60gt + 100gt ulkoinen fat32 joka käy molemmille ja wintoosalla n250gt ku nuoriso kerää pelejä  :D hyvin on toiminu.
Tällä läppärillä nyt Gutsy 7.10 käytössä (päivitin joutessani ja testatakseni beryliä en vielä ole ihan saanu toimintaan). muuten toimii HYVIN9  ::)

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 31.07.07 - klo:18.03 »
Paljonko kannattaisi Ubuntulle ja ohjelmille varata tilaa ettei heti tarvitsi alkaa osioiden kokoja taas muuttelemaan?

riippuu kovasti siitä mitä aiot tehdä.

Tiedetään että ohje suosittelee 5 GB osiota Ubuntulle, mutta ajattelin lähinnä sitä järkevää maksimikokoa. 20 GB? 40 GB?

mikä ohje suosittelee 5GB osiota?

maksimikoko riippunee edeleen siitä mitä koneella aikoo tehdä. itselläni juuriosio on tällä hetkellä 50GB ja siitä on käytettynä aika tasan 20GB enkä oleta, että käyttö tuosta ainakaan vähenee (no, ehkä väliaikaisesti, mutta silti). /homelle minulla onkin sitten 300GB osio joka on toistaiseksi riittänyt, tosin 500GB levytkin alakavat olemaan jo kohtuu halpoja...

Ja onko muuten väliä kummallekko kovalevylle asennan?

ei.

[edit]
niin joo, jos nuo molemmat tyhjät alueet ovat tulossa linuxin käyttöön niin sitten pistäisin ehkä 20GB osio ubuntulle ja swapille ja 40GB /homelle
« Viimeksi muokattu: 31.07.07 - klo:18.05 kirjoittanut janne »
Janne

UbunTux

• Käyttäjä
  • KubunTux
    • Profiili
« Vastaus #7 : 31.07.07 - klo:18.12 »
Olen asentanut kahdelle 160 Gt kovalevyn omaavalle koneelle Kubuntut. 10 Gt /, 1 Gt swap ja loput /home.
Tuntuisi riittävän komeasti. Vaikka laittaisi vielä gnomet ja XFCE:t kde:n rinnalle niin edelleen riittää.
Tietysti kaiken mahdollisen asentamiselle tuskin riittää  ;).ja kannattaa tilanpuutteessa tyhjentää ladattujen pakettien cache hakemisto.
Meikäläisen viimeisiään vetelevä (virtaongelmia, näytönohjain lähes sökönä?) kannettavalta (mahtava 30 Gt kovalevy  ;D) 7,9 Gt /  löytyy vaikka mitä ja aivan liikaa se on meinaan 89 % / täynnä.

Olen mielestäni jotain sellaista lukenut, että osiota ei kuitenkaan kannattaisi paljoa yli 80 % täyttää fragmentoitumisen vuoksi. Korjatkoon joku viisaampi tarvittaessa.

Niin ja jos niitä winellä/cedegalla toimivia windowspelejä pelailee niin ne asentunevat kotihakemistoon.
« Viimeksi muokattu: 31.07.07 - klo:18.15 kirjoittanut UbunTux »
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

peran

• Vieras
« Vastaus #8 : 31.07.07 - klo:18.21 »
Tosiaan se käy kätevästi siten, että nyt asennat Ubuntun sille 20 Gt:n asemaan, ja jos tykästyt siihen (kuten olettaa sopii) muutat home-osion 40 Gt:n asemaan, ja homma pelittää. ;)