Kirjoittaja Aihe: Kovalevy tyhjäksi ja sitten linuxi koneeseen  (Luettu 3808 kertaa)

mmj

• Käyttäjä
  • Harjoittelen Ubuntun käyttöä
    • Profiili
Kovalevy tyhjäksi ja sitten linuxi koneeseen
« : 31.07.07 - klo:16.31 »
Hei!
Mulla olisi tällainen ärsyttävä kysymys:
Olen saanut käsiini vanhan 600 mhz/ 64 mt / 5 gt kannettavan. Haluaisin sen kovalevyn tyhjentää ja aloittaa linuxin käytön sillä, ehkä kyseeseen sitten tulisi Puppy tai joku muu.
Miten kannataisi lähteä tyhjäämään levyä- olisiko Dariks boot and nuke mitään? Haluaisin tyhjätä levyn, tiedon lopullinen kadottaminen ei niinkään ole tavoitteena.

Ville Pöntinen

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Kovalevy tyhjäksi ja sitten linuxi koneeseen
« Vastaus #1 : 31.07.07 - klo:16.38 »

Asennusromppu kysyy ja asentaa levyllä olevan tiedon päälle. (Ubuntun asennuksessa: "Tyhjennä koko levy...")

mmj

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 31.07.07 - klo:16.44 »
Tuohon koneeseen vain tuntuu olevan kaikki Ubuntut liian raskaita, Xubuntun alternativea myöten.

Asmo Koskinen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 31.07.07 - klo:16.50 »
Tuohon koneeseen vain tuntuu olevan kaikki Ubuntut liian raskaita, Xubuntun alternativea myöten.

Voithan yrittää osioida gpartedilla suoraan, jota Ubuntu käyttää osana asennusprosessia. Sitten asennat Puppyn valmiisiin osioihin.

http://www.sysresccd.org/

Kyse on buuttavasta Live-levystä, johon on sisällytetty gparted ynnä muuta tarpeellista.

"SystemRescueCd is a Linux system on a bootable CD-ROM for repairing your system and recovering your data after a crash. It aims to provide an easy way to carry out admin tasks on your computer, such as creating and editing the partitions of the hard disk."

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.
« Viimeksi muokattu: 31.07.07 - klo:16.53 kirjoittanut Asmo Koskinen »

mmj

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 31.07.07 - klo:16.59 »
Kiitos!
Olisiko vielä vinkkiä kuinka osioisin levyn jos sinne asti pääsen? Kovo on siis 5 gt.

Asmo Koskinen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 31.07.07 - klo:17.09 »
Kiitos!
Olisiko vielä vinkkiä kuinka osioisin levyn jos sinne asti pääsen? Kovo on siis 5 gt.

/dev/hda1  / ~4.9G
swap ~128M

Älä yritä asentaa mitään graafista, pelkkä komentorivi on riittävän vaativaa tuollaiselle mopolle.

Minulla oli vastaava Compaqin kannettava 2000-luvun alussa; Compaqin, SuSEn ja komentorivin kanssa minä opin oikeastaan kaiken sen oleellisen, mitä nyt tiedän Linuxista. Karkki on karkkia ja cli rautaa:

http://en.wikipedia.org/wiki/Command_line_interface

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Jallu59

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 31.07.07 - klo:17.31 »
Fluxbuntu voisi olla tarpeeksi kevyt, tuolle muistimäärälle, joskin luulisi tuontehoiseen emoon saavan vähän enemmän muistia, jolloin perusFeistykin pyörisi kohtuudella. Läppäreiden kanssa se voi olla vähän hankalampaa ;D Esim. mulla on nyt alla 300MHz/256MB myllyssä perusFeisty ja pyörii. Joskin olen harkinnut tähänkin Fluxbuntun kokeilua, jotta työskentely olisi vähän liukkaampaa. Itse odottelen vielä Fluxbuntun Gutsy-versiota, joka ilmestynee lokakuussa. Tällä hetkellä Fluxbuntu tarjoaa Dapperia(6.06) pohjaksi, joskin moni käyttäjä on itse päivittänyt ne ajantasalle Feistyksi(7.04)

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

pjotr

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 31.07.07 - klo:18.20 »
Mulla olisi tällainen ärsyttävä kysymys:
Olen saanut käsiini vanhan 600 mhz/ 64 mt / 5 gt kannettavan.

Jos saat muistin tuplattua niin kyllä Ubuntu jollain kevyellä ikkunamanagerilla (Openbox, Fluxbox, IceWM ym.) toimii ihan graafisella ympäristölläkin (nm. kokemusta on). Tosin tiedä saako tuon ikäiseen kannettavaan enää muistikampoja mistään...
www.tehotuotanto.net

The surest sign that intelligent life exists elsewhere in the Universe is that none of it has tried to contact us.