Moi.
Asensin juuri samban ja sain sen kanssa jaetun kansion toimimaan winukalla. Tiedostojen siirtäminen kansioon ja kansiosta lataaminen on todella hidasta, noin 50KT/sek, vaikka lähiverkossani sen pitäisi olla 100mb/s. Kytkimestä näkyy, että palvelinkoneeni lähettää tietoa internetin kautta winukkaan, siksi se niin hidasta onkin. Olen varma asiasta, testasin ottamalla kytkimestä adsl-purkkiin menevän johdon pois -> winukkan näyttämä arvio-aika kasvoi satoihin tunteihin, koska yhteys katkesi.
Miten saan samban toimimaan niin, että se jakaa vain lähiverkolle, eikä koko maailmalle? Palvelin on kytketty d-linkin kytkimeen, josta lähtee johdot myös adsl-purkkiin, muutamaan koneeseen ja Buffalon Airstation wlan-purkkiin. Airstationin kytkimeen on sitten kytketty tämä winukkani.. Olen kokeillut yhteyttä myös toisella winukalla ja kahdella ubuntulla -> edelleen hidas yhteys.
Välillä palvelin taas lähettää suoraan koneeseeni, jolloin verkko toimii nopeasti. Esimerkiksi etätyöpöytä toimii nopeasti, ubuntu lähettää 10mb/s. Minulla ei ole mitään palomuureja NATteja sun muita herhiläisiä käytössä.