Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 7.04 + Gimp 2.2.17  (Luettu 2111 kertaa)

zonwet

  • Vieras
Ubuntu 7.04 + Gimp 2.2.17
« : 28.07.07 - klo:15.45 »
Mites ton uusimman Gimp:in saa asennettua Ubuntuun? Rautalankaohjeet olisivat poikaa ;)

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.04 + Gimp 2.2.17
« Vastaus #1 : 28.07.07 - klo:19.09 »
Onko uusimmassa Gimpissä joku tarvitsemasi ominaisuus tai bugikorjaus? Itse en Gimpin eri 2.2.x -versioiden välillä ole eroja havainnut, mutta toki en Gimpiä kovin paljoa käytäkään. Uudempaan versioon päivittäminen on kuitenkin sen verran työläs homma saavutettavaan hyötyyn nähden, että normaalisti siihen ei kovin moni ihan vaan huvikseen rupea.

Jos todella tarvitset tuon uusimman Gimpin, niin vaihtoehtoja on:

1) Koeta esim. Googlella katsella, jos joku olisi paketoinut kys. ohjelman valmiiksi Ubuntulle.
2) Käännä itse.

Kääntämisen kautta asentamiseen eri ihmisillä on erilaisia tapoja toimia. Itse ruukaan asentaa itse käännetyt ohjelmat kotihakemistooni, jotta ne eivät käyttöjärjestelmää sotke. Suunnilleen näin:

Älä copypasteta sokeana, vaan lue ensin ajatuksella läpi.
Koodia: [Valitse]
mkdir gimp-tmp
cd gimp-tmp
wget ftp://sunsite.icm.edu.pl/pub/graphics/gimp/stable/gimp-2.2.17.tar.bz2
tar xvjf gimp-2.2.17.tar.bz2
cd gimp-2.2.17
./configure --prefix=/home/muep/Ohjelmat/gimp-2.2.17-1
make
make install

Tuon .configure -homman kanssa joutuu tekemään pikkuisen töitä.

Kyseinen skripti tarkistaa koneelta löytyviä kirjastoja, ja säätää käännön asetuksia omalle järjestelmällesi sopivaksi. Luultavasti koneeltasi ei valmiiksi löydy kaikkien tarvittavien kirjastojen kehityspaketteja, joten joudut asentamaan ne. Lue virheilmoituksesta, mitä kirjastoa ne pyydetään, ja asenna vaikka Synapticilla vastaavan otsikkoteidostot sisältävä, yleensä -dev loppuinen paketti. Myös build-essential -niminen paketti täytyy olla asennettuna.

Tuon --prefix -kohdan jälkeen laita hakemisto, jonne Gimpin haluat asentuvan. Jos haluat asentaa jonnekin kaikkien saatavilla olevaan paikkaan kuten monet laittavat vaikka /usr/local -hakemiston alle, niin make install -kohdassa tulee käyttää sudoa.

Tässä jonkinlainen ohje, seurauksista en vastaa ;) ja apua kannattaa tulla kyselemään mieluummin kuin sotkea oma järjestelmänsä, kun ei jotain kohtaa ymmärrä :)

edit: Ja paljon helpommalla todennäköisesti pääsee, jos löytää valmiina paketoidun version jostain päin nettiä!
« Viimeksi muokattu: 28.07.07 - klo:19.13 kirjoittanut muep »
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.04 + Gimp 2.2.17
« Vastaus #2 : 29.07.07 - klo:13.44 »
Lainaus
edit: Ja paljon helpommalla todennäköisesti pääsee, jos löytää valmiina paketoidun version jostain päin nettiä!
Ja vielä helpommalla pääsee kun odottaa että Gutsy julkaistaan, siinä on uusin Gimp valmiiksi mukana.
alias vililikku

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.04 + Gimp 2.2.17
« Vastaus #3 : 29.07.07 - klo:15.19 »
Onko uusimmassa Gimpissä joku tarvitsemasi ominaisuus tai bugikorjaus? Itse en Gimpin eri 2.2.x -versioiden välillä ole eroja havainnut, mutta toki en Gimpiä kovin paljoa käytäkään. Uudempaan versioon päivittäminen on kuitenkin sen verran työläs homma saavutettavaan hyötyyn nähden, että normaalisti siihen ei kovin moni ihan vaan huvikseen rupea.

juu, itsekään en alkaisi tuollaiseen homaan ilman, että tietäisin siitä olevan merkittävää hyötyä. sattumoisin jos päivityksestä on merkittävää hyötyä, se yleensä ilmestyy backportseihin...

Jos todella tarvitset tuon uusimman Gimpin, niin vaihtoehtoja on:

1) Koeta esim. Googlella katsella, jos joku olisi paketoinut kys. ohjelman valmiiksi Ubuntulle.
2) Käännä itse.

Kääntämisen kautta asentamiseen eri ihmisillä on erilaisia tapoja toimia. Itse ruukaan asentaa itse käännetyt ohjelmat kotihakemistooni, jotta ne eivät käyttöjärjestelmää sotke.

itse olen yleensä hakenut debianisoidut lähdekoodit debianin unstablesta/experimentalista ja pullauttanut niistä debianin työkaluilla .deb-paketit jotka on käännetty omassa ympäristössäni ja jotka asentuvat ja poistuvat nätisti.
Janne

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.04 + Gimp 2.2.17
« Vastaus #4 : 29.07.07 - klo:15.57 »
Lainaus
edit: Ja paljon helpommalla todennäköisesti pääsee, jos löytää valmiina paketoidun version jostain päin nettiä!
Ja vielä helpommalla pääsee kun odottaa että Gutsy julkaistaan, siinä on uusin Gimp valmiiksi mukana.
Taitaa olla jopa Gimpin uuteen 2.4 -sarjaan pohjautuva versio, kun Gutsyssä näyttäisi olevan nykyinen kehitysversio jo käytössä.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri