Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 7.04 tulostus Windows-verkossa [ratkaistu]  (Luettu 3883 kertaa)

7.04 noviisi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Olen asentanut koneelleni Ubuntu 7.04:n. Se vaikuttaa niin mukavalta, että olen ajatellut alkaa käyttää pääasiassa sitä. Koneellani toimi heti asennuksen jälkeen melkein kaikki niinkuin pitää. Nettiin pääsee (ADSL modeemi/reititin, Roadrunner 44), kirjoitin toimii (Laserjet 4 L) jne. Ainoa ongelma on verkko.

Koneeni on kotona Windows-verkossa (2 kpl XP, 1 kpl Vista, 1 kpl Win98, oma Ubuntuni). Tulostimen ja kansioiden jako on toiminut moitteetta Windows-verkossa. Verkko on rakennettu ADSL-modeemi/reitittimen kautta ja IP-osoitteet tulevat automaattisina. Tulostin on yhdistetty minun Ubuntu-koneeseeni ja nyt pitäisi muiden pystyä tulostamaan sillä.

En kuitenkaan onnistu millään luomaan yhteyttä oman koneeni ja muiden koneiden välille. Koneet eivät näy verkossa (sijainnit - verkko - Windows verkko - koti) eivätkä  ne löydä printteriäni, vaikka olen toiminut netistä löytyneiden asennusohjeiden mukaan.

Olisiko jollakin käsitystä, missä vika voi olla.  Olen googlettanut jo monta päivää nettiä ja kokeillut eri ohjeita. Olen konfiguroinut CUPSia ja Sambaa ohjeiden mukaan, mutta mikään ei auta.
« Viimeksi muokattu: 17.08.07 - klo:11.54 kirjoittanut Petri Järvisalo »

ilkkak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.04 tulostus Windows-verkossa
« Vastaus #1 : 24.07.07 - klo:19.14 »
Olen asentanut koneelleni Ubuntu 7.04:n. Se vaikuttaa niin mukavalta, että olen ajatellut alkaa käyttää pääasiassa sitä. Koneellani toimi heti asennuksen jälkeen melkein kaikki niinkuin pitää. Nettiin pääsee (ADSL modeemi/reititin, Roadrunner 44), kirjoitin toimii (Laserjet 4 L) jne. Ainoa ongelma on verkko.

Koneeni on kotona Windows-verkossa (2 kpl XP, 1 kpl Vista, 1 kpl Win98, oma Ubuntuni). Tulostimen ja kansioiden jako on toiminut moitteetta Windows-verkossa. Verkko on rakennettu ADSL-modeemi/reitittimen kautta ja IP-osoitteet tulevat automaattisina. Tulostin on yhdistetty minun Ubuntu-koneeseeni ja nyt pitäisi muiden pystyä tulostamaan sillä.

En kuitenkaan onnistu millään luomaan yhteyttä oman koneeni ja muiden koneiden välille. Koneet eivät näy verkossa (sijainnit - verkko - Windows verkko - koti) eivätkä  ne löydä printteriäni, vaikka olen toiminut netistä löytyneiden asennusohjeiden mukaan.

Olisiko jollakin käsitystä, missä vika voi olla.  Olen googlettanut jo monta päivää nettiä ja kokeillut eri ohjeita. Olen konfiguroinut CUPSia ja Sambaa ohjeiden mukaan, mutta mikään ei auta.

Pitäisi samballa toimia. Oma kokemus on, että hankalaa tulee olemaan  (en ole koskaan saanut toimimman). Itse laittaisin tulostimen ubuntu-koneeseen ja jakaisin sen samballa muille. Vielä parempi olisi printserver (vaikka sellainen langaton), jolloin tulostimeen voisi liittyä suoraan ip:n avulla. printseverit taitavat olla vain kiusallisen kalliita vielä.

7.04 noviisi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.04 tulostus Windows-verkossa
« Vastaus #2 : 25.07.07 - klo:01.08 »
Samballa olen yrittänyt netistä löytyneiden ohjeiden mukaan eikä ole ainakaan vielä onnistunut. Luultavasti jossakin on tapahtunut asetuksissa virhe, mutta missä? Jossakin ohjeessa sanottiin, ettei Sambaa tarvittaisi, pelkkä CUPS riittäisi. Tämäkään ohje ei auttanut.

Printserver olisi varmaan hyvä, mutta ne tosiaan maksavat vielä turhan paljon.

Voisiko ongelma olla siinä, että IP-numero vaihtuu jatkuvasti laajakaistaoperattorin toimesta? Toisaalta Ubuntu 7.04:n asetuksissa näyttää DHCP (automaattinen ip-osoite?) olevan päällä vakiona eikä missään vihjata, ettei toimivaan yhteyteen Windows-verkon kanssa voi käyttää automaattista IP-osoitteen valintaa.

Apu olisi todella tarpeen.

7.04 noviisi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.04 tulostus Windows-verkossa
« Vastaus #3 : 25.07.07 - klo:16.27 »
Jollakin mystisellä tavalla verkon Vista-kone näkyikin omn Ubuntu-koneeni verkkoyhteyksissä tänä aamuna. Tosin se löytyi workgroup-työryhmästä, eikä koti-työryhmästä, missä kaikkien koneiden pitäisi olla. Tästä innostuneena vaihdoin myös kaikkiin muihin koneisiin työryhmäksi "workgroup". Nyt tässä työryhmässä näkyvät Vista- ja Ubuntu-koneet, mutta muut koneet ovat edelleen täydellisessä pimennossa.

Saamieni ohjeiden mukaan tein Samba-salasanat käyttäjille ja nyt Vista-koneelta pääsee omalle Ubuntu-koneelleni, mutta printterin asennus ei onnistu. Se olisi kaikkein tärkein asia. Lisäksi pitäisi vielä sada yhteys toimimaan XP-, win98- ja Ubuntu-koneiden välillä. Kun ne toimivat ja kaikista koneista voi printata Ubuntu-koneen printterilläni, olen onnellinen mies.

Siihen mennessä apua tarvittaisiin!

7.04 noviisi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Ubuntu 7.04 tulostus Windows-verkossa
« Vastaus #4 : 26.07.07 - klo:16.57 »
Ongelma on ainakin osittain ratkennut. Nyt XP-kone löytää Ubuntu-koneen verkosta ja ainakin yksi tulostus myös onnistui.

Ongelmia näytti olevan kaksi. Ensiksi en ollut osannut konfiguroida Sambaa oikein, vaikka ohjeet olivat pätevät, joskaan eivät kovin selvät. Toiseksi Ubuntun palomuuriin ei oltu avattu tarvittavia portteja.

Palomuurin tarvittavat portit avataan seuraavasti (Ohjeen sain muualta):


1. Asenna Firestarter -palomuuri ja aukaise tarvittavat portit.

Firestarter ei ole oikeastaan palomuuri, vaan edustaohjelma, jolla
tehdään asetuksia Linuxin iptables-palomuuriin. Ennenhän gurut tekvät ne
käsin tekstieditorilla.
Kun käynnistät Firestarterin ja otat palomuurin päältä tai laitat sen
päälle, niin tämä tila säilyy kun poistut ohjelmasta ja vaikka
käynnistät koneen uudelleen. Voit tarkistaa tämän kirjoittamalla
komentokehotteessa "sudo iptables -L"  sen jälkeen kun olet ottanut
palomuurin pois käytöstä tai laittanut sen päälle firestarterista.

Firestarterin ikkunassa on kolme välilehteä, Status, Events ja Policy.
Aukaise policy -välilehdellä tiedostojaon ja kirjoitinjaon vaatimat
portit. Nämä ovat Samballe 137-139 ja 445 sekä tulostukselle 631.
Tiedostonjaon portit löytyvät ohjelmasta oletuksena. Näpsäytä oikealla
hiirenpainikkeella alempaa listausikkunaa ja valitse Add rule.
Avautuvasta ikkunasta valitse Name-kohdasta SMB ja valitse säännön
vaikuttavuudeksi Anyone. Tee samalla tavalla sääntä
verkkotulostukselle.. Palvelua ei löydy listasta, mutta laita
Port-kohtaan 631 ja Comment-kohtaan vaikkapa lpp tai tulostus tai jotain
muuta. Vaikuttavuudeksi Anyone.

Siirry sitten kohtaan 2 ja 3 laittaaksesi tiedostojen ja kirjoittien
jako päälle. Jos ei lopuksi toimi, niin palaa takaisin Firestarterin
pariin ja poista kohdasta Edit >> Preferences >> Advanced Firewall
Options  valinta pois kohdasta Block broadcasts from external network
(tarvittaessa myös kohdasta internal). Sammuta ja käynnistä palomuuri.


Samban konfigurointiin (sekä tiedostojen että printterin jakamiseen) neuvo on seuraavassa linkissä:

http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Feisty

Kohdissa "2.12.6 Samba Server" ja  "2.12.4 Print Server (cupsd)"

Tätä ohjetta olin yrittänyt noudattaa heti aluksi, jo ennenkuin pyysin tälläkin palstalla apua. Ongelma oli, että en osannut noudattaa ohjeita. En esimerkiksi tiennyt, mitä tarkoitti ohjeen mukainen rivi:

system_username = "network username"

Kirjoitin sen ohjeen mukaiseen tiedostoon sellaisenaan, jolloin mikään ei tietysti toiminut. Pikku hiljaa ymmärsin, että "System username" tarkoittaa Ubuntu-käyttäjää ja "network username" tarkoittaa vastaavan Windows-koneen nimeä (näin se ainakin toimii). Näin käy, kun on Ubuntu-noviisi.

Vielä yksi ongelma oli se, että koska Ubuntu-kone ei näkynyt Windows-koneen työryhmäkansiossa kaikkien asettelujen jälkeen, luulin, että yhteyttä ei ole. Kun sitten Samban konfiguroituani yritin etsiä XP-koneelta yhteyttä Ubuntu-koneeni nimellä, sekään ei tuottanut tulosta. Yritin vielä Ubuntu-koneeni IP-osoitteella, jonka sain terminaalista komennolla ifconfig. IP-osoitteella XP-kone löysikin koneeni. Pystyin loggautumaan Ubuntu-koneelle sisään ylläolevan linkin ohjeella luodulla Ubuntu-käyttäjänimellä ja Samba-salasanalla.

Printteri ei näyttänyt vielä toimivan, joten konfiguroin  ylläolevan linkin ohjeella senkin tiedot Sambassa. Kun nyt loggauduin XP-koneelta Ubuntu-koneelle, sain yhteyden printteriinkin (sen kuvake näkyi), asensin sen XP-koneen oletusprintteriksi ja tulostus onnistui - ainakin tämän kerran.

Nyt kun vielä saisi kaikkien koneiden kuvakkeet näkymään kaikkien koneiden asianomaisessa työryhmässä ja kun saisi XP-koneet löytämään Ubuntu-koneeni pelkällä koneen nimellä, asiat olisivat vielä paremmin. Niin ja jos vielä saisin Ubuntu-koneeni löytämään XP-koneet, sitten olisi kaikki aika hyvin.




7.04 noviisi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
[ratkaistu] Vs: Ubuntu 7.04 tulostus Windows-verkossa
« Vastaus #5 : 16.08.07 - klo:01.53 »
Ongelma ratkesi ADSL-modeemi/reitittimen (A-link Roadrunner 44C)  asetuksia muuttamalla laajakaistaoperaattorin (Elisa) ohjeiden mukaan. Ohjeet saattavat olla operaattori- ja modeemikohtaiset.

WAN-asetuksissa laitettiin DHCP-server päälle (enabled) ja poistettiin (disabled) "bridge" ja pantiin päälle (enabled) "IGMP".
LAN-asetuksissa pantiin jälleen DHCP-server päälle (enabled), DHCP-osoitteisto "User Defined" ja osoitteiden alku 10.0.0.3, loppu 10.0.0.99.
NAT-konfiguraatiosta pantii NAT päälle (enabled) ja MODE: Dynamic NAPT.
Lopuksi painettiin "Save and reboot" nappia.

Tämän jälkeen laitoin Ubuntu-koneelle kiinteän IP-osoitteen ohjeen mukaan. Aikaisemmin kiinteästä IP-osoitteesta  oli ollut seurauksena ainoastaan netin toiminnan loppuminen. Uusilla ADSL-modeemi/reitittimen asetuksilla netti toimii kiinteällä IP-osoitteella ja verkko myös. Nyt Ubuntu-kone näkee verkon Win-koneet ja päinvastoin. Vista-kone pystyy printtaamaan Ubuntu-koneelta, kun se on määritelty ohjeen mukaan "Print serveriksi".

Ongelman ratkaisu oli siis se, että Ubuntu-koneelle pystyi antamaan toimivan kiinteän IP-osoitteen modeemi/reitittimen uusilla asetuksilla.

Petri Järvisalo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 579
    • Profiili
    • Kotisivut
Vs: Ubuntu 7.04 tulostus Windows-verkossa
« Vastaus #6 : 16.08.07 - klo:02.28 »
hienoa että ratkesi!
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma on ratkennut.