Kirjoittaja Aihe: Tietokoneesta digiboksi  (Luettu 6138 kertaa)

shovi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Tietokoneesta digiboksi
« : 24.07.07 - klo:16.56 »
Nyt kuin alkaa tuo h-hetki lähestyä, eikä kiinnostusta erillisen boksin hankkimiseen ole, ajattelin tehdä ns. "ylimääräisestä" koneesta digiboksin. Koneessa Amd Athon XP 2700, 1,5gt muistia, radeon 9600 -kortti, liian vähän kovoa jne. Millaista laitekokoonpanoa suosittelisitte, jos tarkoituksena olisi saada tietokone yhdistettyä telkkuun (n. 4v vanha putki), katseltua niitä ohjelmia, mielellään surffailla toisella näytöllä sekä nauhoittaa ohjelmia (ei kahta samaan aikaan). Uusi näyttis pitäisi ostaa, mutta mikä? Kovalevytilaa, se on helppo nakki. Mikä kortti pitäis olla, millasella softakonfiguraatiolla lähtisitte liikenteeseen? Ehdoituksia tulemaan, kiitos :)

sami.tormanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Vs: Tietokoneesta digiboksi
« Vastaus #1 : 24.07.07 - klo:18.23 »
Itse tein reilu kuukausi sitten tallentavan digiboxin vanhasta koneen raadosta. Käyttis on Ubuntu Feisty ja softana pyörii VDR (Video Disk Recorder) + iso kasa plugineja. Olen ollut erittäin tyytyväinen lopputulokseen. Projekti on edelleen hieman vaiheessa mutta käytettävyys on jo about täydellinen tällä hetkellä. Seuraavaksi alan tekemään kyseiseen vehkeeseen koteloa. Tästä koko projektista olisi tarkoitus tehdä jonkinnäköinen ohjeistus tulevaisuudessa..

Lisää infoa projektistani:
http://www.linuxtv.fi/viewtopic.php?t=2268
« Viimeksi muokattu: 24.07.07 - klo:18.24 kirjoittanut sami.tormanen »

shovi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: Tietokoneesta digiboksi
« Vastaus #2 : 24.07.07 - klo:19.23 »
Itse tein reilu kuukausi sitten tallentavan digiboxin vanhasta koneen raadosta. Käyttis on Ubuntu Feisty ja softana pyörii VDR (Video Disk Recorder) + iso kasa plugineja. Olen ollut erittäin tyytyväinen lopputulokseen. Projekti on edelleen hieman vaiheessa mutta käytettävyys on jo about täydellinen tällä hetkellä. Seuraavaksi alan tekemään kyseiseen vehkeeseen koteloa. Tästä koko projektista olisi tarkoitus tehdä jonkinnäköinen ohjeistus tulevaisuudessa..

Lisää infoa projektistani:
http://www.linuxtv.fi/viewtopic.php?t=2268

Mikä näyttis sulla tossa on? Muuten ihan mielenkiintoinen, mutta kortti näyttäis olevan puolet kalliimpi kuin olen suunnitellut.

sami.tormanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Vs: Tietokoneesta digiboksi
« Vastaus #3 : 24.07.07 - klo:22.35 »
Näyttis on joku vanha ati, joka ei ole edes käytössä, koska tuossa digikortissa on komposiitti liitäntä ja se on mulla käytössä. Tulevaisuudessa ehkä hommaan dvi liitännällä varustetun näytönohjaimen, mutta toistaiseksi tuo kuvan laatu riittää aivan hyvin. Valitsin tuon digikortin koska se on varustettu purkupiirillä, joten se ei kuormita prossua ollenkaan vaan tekee kaiken työn itse. Toinen kortti tulee olemaan (joskus hamassa tulevaisuudessa  ::) ) ns. budget kortti (se halvempi vaihtoehto) , joka käyttää purkamiseen prossua.. kortinlukijakin tulee varmaan joskus hommattua, jos tulee tarvetta..

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Tietokoneesta digiboksi
« Vastaus #4 : 25.07.07 - klo:07.51 »
Itsellä on kanssa vdr-systeemi toiminnassa ja tyytyväinen olen ollut, vaikka ongelmia matkassa on ollutkin. Koneessa on kaksi budget korttia, joten yhtäaikainen monen kanavan tallennus onnistuu. Kone on kiinni vga:lla lcd-töllössä, joten dvb-t lähetyksestä pitää poistaa lomitus. Lomituksenpoisto ja rautapurku suoritetaan NVidian Geforce4 näytönohjaimella, joten prossukuorma ei kovin suuri ole. Huonona puolena on vain se, että lomituksenpoisto näyttiksellä ei anna niin hyvää tulosta kuin softalla ja prossulla. Tähän en kuitenkaan ole lähtenyt, sillä kun prossukuorma omassa koneessa kasvaa liiaksi, niin tuulettimet (prossu ja virtalähde) alkavat olla liian meluisia. Joten mieluummin vähän huonompaa kuvaa ja nii että äänetki kuuluu :)
« Viimeksi muokattu: 25.07.07 - klo:07.53 kirjoittanut timbba »

shovi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: Tietokoneesta digiboksi
« Vastaus #5 : 30.07.07 - klo:08.23 »
Itsellä on kanssa vdr-systeemi toiminnassa ja tyytyväinen olen ollut, vaikka ongelmia matkassa on ollutkin. Koneessa on kaksi budget korttia, joten yhtäaikainen monen kanavan tallennus onnistuu. Kone on kiinni vga:lla lcd-töllössä, joten dvb-t lähetyksestä pitää poistaa lomitus. Lomituksenpoisto ja rautapurku suoritetaan NVidian Geforce4 näytönohjaimella, joten prossukuorma ei kovin suuri ole. Huonona puolena on vain se, että lomituksenpoisto näyttiksellä ei anna niin hyvää tulosta kuin softalla ja prossulla. Tähän en kuitenkaan ole lähtenyt, sillä kun prossukuorma omassa koneessa kasvaa liiaksi, niin tuulettimet (prossu ja virtalähde) alkavat olla liian meluisia. Joten mieluummin vähän huonompaa kuvaa ja nii että äänetki kuuluu :)

Voisitko kertoa vielä noitten korttien mallin niin osaisin ostaa varmasti toimivan? Kahtahan minä en varmaankaan tarvi, koska makuuhuoneen iMaciin lyödään tikku kiinni ja jommalla kummalla sitten nauhoittelen.

Kirini

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 160
    • Profiili
Vs: Tietokoneesta digiboksi
« Vastaus #6 : 17.08.07 - klo:11.32 »
minulla on töllön vieressä kone ja siinä pyörii ubuntu +mythtv

eli lyhyt kuvaus mitä vastaavaan tarvitaan
-prosessori mielellään yli 2ghz suosittelen minimissään 1.5ghz
- kiintolevytilaa minimissään 40gb
- digikortti(pci tai usb)
- näytönohjain jossa on tv-out
- ääni kortti.

digikortista sen verran että jos haluat katsoa ja nauhoittaa saman aikaan niin silloin tarvitset joko kahdella virittimellä olevan  kortin tai kaksi yhdellä virittimellä varustetua korttia.

jos hankkii vain yhden yhdellä virittimellä varustetun kortin niin pystyy katsomaan tai nauhoittamaan, mutta ei samaan aikaan.

karkeasti arvioiden normaali elokuva(~1h30min] jonka nauhoittaa TV:stä vie ~4-5gb.

korjatkaa jos joku tietää paremmin.
Kubuntu 6.10, P4,512mb(sdram),60gb+20gb,gforce fx5200,twinhanDVT alpha(usb)...

teprrr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 304
    • Profiili
Vs: Tietokoneesta digiboksi
« Vastaus #7 : 19.08.07 - klo:05.17 »
digikortista sen verran että jos haluat katsoa ja nauhoittaa saman aikaan niin silloin tarvitset joko kahdella virittimellä olevan  kortin tai kaksi yhdellä virittimellä varustetua korttia.

jos hankkii vain yhden yhdellä virittimellä varustetun kortin niin pystyy katsomaan tai nauhoittamaan, mutta ei samaan aikaan.
Tai esimerkiksi käyttää VDR:ää/Kaffeineä, jos kanavat ovat samassa nipussa. Itse olen pari kertaa VDR:llä nauhoitellut kahta kanavaa ja katsellut kolmatta samaan aikaan.

Lainaus
karkeasti arvioiden normaali elokuva(~1h30min] jonka nauhoittaa TV:stä vie ~4-5gb.

korjatkaa jos joku tietää paremmin.
Tässäpä muutaman lähiaikoina tulleen leffan nauhoituksien koosta:
Jackie Brown 3,83GB
Englantilainen potilas 3,65GB
Amistad 3,38GB
X-Men 2 3,38GB
Omaa luokkaansa 3,20GB
Kourallinen dynamiittia 3,10GB
Rocky 5 3,02GB
A Kiss of the Dragon 2,95GB
Infernal Affairs 2,23GB
A Jet Lag 2,11GB

Eli aika lailla kahden ja neljän gigan välissä on liikuttu.

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Tietokoneesta digiboksi
« Vastaus #8 : 19.08.07 - klo:13.45 »
Voisitko kertoa vielä noitten korttien mallin niin osaisin ostaa varmasti toimivan? Kahtahan minä en varmaankaan tarvi, koska makuuhuoneen iMaciin lyödään tikku kiinni ja jommalla kummalla sitten nauhoittelen.

Sori.. jääny tän threadin lukeminen vahingossa. Elikkäs mulla on kaksi antenniverkon korttia: Asus My Cinema P7131 Dual ja Hauppauge Nova-T ja molemmat ovat siis pci-kortteja.

Nova-T on conexantin piirillä cx88 (cx2388x). Tästä linkistä tuetut kortit samalla piirillä.

Asus on philipsin piirillä (saa7134). Tästä linkistä lisätietoa siitä piiristä.