Kirjoittaja Aihe: Ubuntu ei asennu koneelleni???  (Luettu 3218 kertaa)

insidious

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 98
    • Profiili
Ubuntu ei asennu koneelleni???
« : 18.12.05 - klo:17.14 »
Tervehdys!

Minua on alkanut jurppia windowsin hitaus ja haavoittuvuus, joten päätin asentaa linuxin. Pitkään netissä tutkiessani päätin kokeilla linuxeista juuri ubuntua. Latasin näiltä sivustoilta montakin eri versiota joita yritin asentaa mutta aina asennus jää jumiin. Koneena minulla on ns. Fujitsun pakettikone 64- bittisellä prossulla.  Tarkoitus on asentaa ubuntu xp:en rinnalle ainakin aluksi niin että opin sitä käyttämään. Tahtoisin lisää tietoa miksi ubuntu ei asennu ja mitä tulisi tehdä että sen saisin asennettua?? Kiitos jo etukäteen.

juyli

  • Vieras
Re: Ubuntu ei asennu koneelleni???
« Vastaus #1 : 18.12.05 - klo:17.41 »
Latasin näiltä sivustoilta montakin eri versiota joita yritin asentaa mutta aina asennus jää jumiin. Koneena minulla on ns. Fujitsun pakettikone 64- bittisellä prossulla. 

Mitäköhän versioita imuttelit?

Lainaus
Tahtoisin lisää tietoa miksi ubuntu ei asennu ja mitä tulisi tehdä että sen saisin asennettua?

Tuon minäkin haluaisin tietää silkasta akateemisesta mielenkiinnosta. Ubuntun asennuksen saa käyntiin useilla erilaisilla käynnistysparametreilla, aivan kuten asennuksen yhteydessä ohjeistetaan.

insidious

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 98
    • Profiili
Re: Ubuntu ei asennu koneelleni???
« Vastaus #2 : 18.12.05 - klo:17.53 »
Versiot joita kokeilin olvat esim: 5.10 i386 ja 5.10 amd64

Ohjeiden mukaan asensin mutta silti asennus ei mennyt loppuun vaikka todella kirjaimellisesti ohjeita noudatin. Tarkistin myös lataamani iso:t että niissä ei ollut fiboja.

juyli

  • Vieras
Re: Ubuntu ei asennu koneelleni???
« Vastaus #3 : 18.12.05 - klo:18.01 »
Versiot joita kokeilin olvat esim: 5.10 i386 ja 5.10 amd64

Jeps. Hyvät versiot valitsit. Mutta noista käynnistysparametreista: noapic, nolapic, acpi=off ovat aika yleisluontoisia. Noita on toki lisääkin mainittu funktionäppäinten takana asennuksen käynnistyksessä.
Onnistuneen asennuksen jälkeen voit sitten kokeilla, mitkä noista parametreista ovat tarpeen - ja mitkä ehkä eivät.

Pahimmillaan olen muuttanut emon biossista asetuksia asennusta alkaessani. Asennuksen jälkeen nuo bios-asetukset on ollut taas muutettavissa oletuksista. Mutta noiden parametrien pitäisi riittää.

insidious

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 98
    • Profiili
Re: Ubuntu ei asennu koneelleni???
« Vastaus #4 : 18.12.05 - klo:18.08 »
Mitä sanoisit mitä kannattaisi tehdä että asennus menisi kunnialla loppuun?

juyli

  • Vieras
Re: Ubuntu ei asennu koneelleni???
« Vastaus #5 : 18.12.05 - klo:19.14 »
Mitä sanoisit mitä kannattaisi tehdä että asennus menisi kunnialla loppuun?

Aiheestä löytyy tältäkin forumilta keskustelua:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?PHPSESSID=6fbb173ebb926cca4a2e8ac2c342533e&topic=119.msg551
Lisääkin varmasti löytyy tuolla paikallisella haulla.
PS. Vanha hyväksikoettu niksi: voit ottaa vaikka ylimääräisiä lisälaitteita irti. Ne löytyvät todennäköisesti onnistuneen asennuksen jälkeenkin automaattisesti.