(K)unbuntu on todella hankala käyttää...
Perusasiat installoituu (lähes) ok, mutta sitten...
* mitään ei saa oikein installoitua tai muutettua...(aina puuttuu se libt-x-xxx-x-x)
Kyllä ne riippuvuudet asentuu, jos on pakettienhallintaa käyttäny, niinkuin tuossa mainittiin. Harva ohjelma ei sieltä löydy.
* kaikkeen pitää käyttää konsolia (text käyttö on aatamin aikuista...)
Pikemminkin voisi sanoa, että mihinkään ei ole pakko käyttää konsolia.
* amd64 ei näköjään ole se aivan tuetuin alusta...
Onko Windowsista edes kunnon 64-bittistä versiota tullut? Minä en rehellisesti sanoen ole kuullut kuin jostain betasta. Kyllä taitaa olla 64 - puoli yleisesti ottaen kaikilla vielä hieman hiomattomampaa kuin 32-bittinen. Kuitenkin Minullakin pyörii 32-bittinen linux - ubuntu amd64 suorittimella aivan loistavasti.
* muutenkin korttien/laitteiden tunnistu on kapealla pohjalla (esim. Nokia näytöt..)
Tämä voi johtua myös siitä, etteivät kaikki laitevalmistajat halua tukea käyttöjärjestelmää, jolle heidän tulee paljastaa ohjaimen sisältö ja josta he eivät saa tuloja, kun ohjelmien tulisi olla ilmaisia.
* ongelmia riittää...
OK, tämä ei taida olla aivan se mun distro...
eikä ilmeisesti kenenkään, joka on tottunut graafisen ympäristöön..
tai että aika ei kulu perustan muokkaukseen ja ylläpitoon...
Rehellisesti ottaen, kun kerran on ubuntun virittänyt kuntoon, ei sitä koko aikaa todellakaan tarvitse olla huoltamassa. Eikä ainakaan tekstitilassa. Windowsissahan sitä vasta joutuukin asentamaan virustorjuntaa ja pitämään sen koko ajan ajan tasalla.
Ainakin mulle on tavoitteena käyttää sovelluksia yksinkertaisesti
eikä viettää aikaa yksinkertaisten asioiden manuaalityöstöön...
Ainakin mun pikkusisko kyllä oppi käyttämään ubuntua parissa päivässä ja hoitaa nykyisin kaikki askareensa sillä.
Ainoa ongelma mikä mulla on ollu on se, kun ei tuo Canonin tulostin vaikuttaisi toimivan kunnolla, vaan ruikauttaa aina A4 - paperin nurkkaan semmoisen pikkuisen läntin eikä kunnon tulostusta. Onkohan siihen jossain ajureita muita kuin bjc600? Se kun ei vaikuttaisi toimivan.