Kirjoittaja Aihe: Webcam ei toimi  (Luettu 11737 kertaa)

nyyberi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Webcam ei toimi
« : 09.07.07 - klo:21.30 »
Camorama ja logitec pro 4400 kamera ei toimi oikein.
Pääkäyttäjänä kamera toimii mutta normaalikäyttäjänä ei suostu käynnistymään.
Kun käynnistän koneen tavallisena käyttäjänä kamerassa palaa valo kokoajan vaikka en ole käynnistänyt edes sitä. Kun yritän käynnistää camoraman tulee virheilmoitus joka varmaankin näkyy tuossa alla.
Mistähän kohti pitäisi säätää?

[ylläpito on poistanut liitteen]

JJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 359
  • Ubuntu Mate 22.04
    • Profiili
Vs: Webcam ei toimi
« Vastaus #1 : 09.07.07 - klo:22.41 »
Vastaava vaiva myös täällä joka ilmestyi feistyn myötä. Kamerana Logitech Quickcam.

ilkkak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: Webcam ei toimi
« Vastaus #2 : 10.07.07 - klo:11.13 »
Camorama ja logitec pro 4400 kamera ei toimi oikein.
Pääkäyttäjänä kamera toimii mutta normaalikäyttäjänä ei suostu käynnistymään.
Kun käynnistän koneen tavallisena käyttäjänä kamerassa palaa valo kokoajan vaikka en ole käynnistänyt edes sitä. Kun yritän käynnistää camoraman tulee virheilmoitus joka varmaankin näkyy tuossa alla.
Mistähän kohti pitäisi säätää?

Oisko käyttöoikeusongelma? Katso mihin ryhmiin kuulut?

Itsellä
:~$ id
uid=1000(i) gid=1000(i) ryhmät=4(adm),20(dialout),24(cdrom),,25(floppy),29(audio),30(dip),44(video),46(plugdev),104(scanner),112(netdev),113(lpadmin),115(powerdev),118(admin),1000(i)


Lisää ryhmäjäsenyyksiä tarpeen mukaan, jos jotain puuttui.

kts. http://tech.canterburyschool.org/tech/UbuntuWorkstations

"
Sound, USB, etc access

Logins validated by the Windows server won't correctly pickup membership in local groups, making sound, USB devices, etc. inaccessible. To fix that do the following (Thanks to Steve Towson, Marist Brothers International School, Japan):

   1.

      edit /etc/pam.d/gdm to include

            auth optional pam_group.so
                   

   2.

      edit /etc/security/group.conf to include

            gdm;*;*;Al0000-2400;floppy,audio,cdrom,video,plugdev,scanner
                   

Explanation:

    *

      No.1 instructs gdm to use the /etc/security/group.conf
    *

      No.2 assigns membership of the floppy, audio, cdrom, video, plugdev (usb sticks) and scanner groups to any user who logs in through the gdm.
"


laita gdm:n sijaan käyttämäsi ikkunamanageri?

Ota kopiot ennen muutoksia, niin saat tilanteen palautettua,jos ei ollut apua.

nyyberi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Webcam ei toimi
« Vastaus #3 : 10.07.07 - klo:19.25 »
uid=1001(mina) gid=1001(mina) ryhmät=4(adm),20(dialout),21(fax),24(cdrom),25(floppy),26(tape),29(audio),30(dip),46(plugdev),104(scanner),119(fuse),1001(mina)

Tuommoiset sieltä löytyi. Pitää nyt vielä tutkia ja mietiskellä mitä uskaltaa tehdä.
On niin outoa ruveta itse säätämään.

sami.tormanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Vs: Webcam ei toimi
« Vastaus #4 : 10.07.07 - klo:22.49 »
Itse sain Logitech QuickCam Communicate STX Plus:n toimimaan täysin automaagisesti edgyssä (myös dapperissa ja feistyssä testasin!). RHEL4:ssa sama kamera toimi vasta kun asensi spca5xx modulin, muuta säätämistä ei tarvinnut (johtunee reilusti vanhemmasta kernelistä). Tuo kyseinen moduli kattaa melkoisen määrän eri webcameroita, linkki modulin sivuille jossa lisää tietoa:

http://mxhaard.free.fr/spca5xx.html

Tuolta ainakin löytyy RHEL4:een ja muihinkin tuo moduli valmiina, pitää vain katsoa oman ytimen versio ja ottaa sitä vastaava moduli.

http://atrpms.net/

Tai sitte kääntelee itse..  ;D

ilkkak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: Webcam ei toimi
« Vastaus #5 : 11.07.07 - klo:12.18 »
uid=1001(mina) gid=1001(mina) ryhmät=4(adm),20(dialout),21(fax),24(cdrom),25(floppy),26(tape),29(audio),30(dip),46(plugdev),104(scanner),119(fuse),1001(mina)

Tuommoiset sieltä löytyi. Pitää nyt vielä tutkia ja mietiskellä mitä uskaltaa tehdä.
On niin outoa ruveta itse säätämään.


eikös tuon pitäisi olla ihan ok? Kerro jos saat ratkaistua.

Yrite: Katso mitä porttia (/dev/???) laite käyttää, Katso portin käyttöoikeudet.  Kuulutko käyttäjänä tarvittavaan ryhmään? Muuta oikeudet tilapäisesti kaikki oikeudet kaikille ja kokeile oliko apua.

En usko että vika on ajurissa vaan näissä (k)ubuntun varsin sekavissa (siis jos niitä ei osaa - itse kuulun niihin!) laitteiden käyttöoikeuksissa.

Kannattaisi ehkä odottaa gurujen kesäloman loppua :).

nyyberi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Webcam ei toimi
« Vastaus #6 : 11.07.07 - klo:21.39 »
Mietin itsekin että ajureissa se vika ei ole koska kamera toimii sillä käyttäjällä jolla on pääkäyttäjän oikeudet.
Taidan kokeilla sitä winkkarin kikkaa ja poistaa camoraman, irroittaa kameran, buutata koneen ja asentaa molemmat uudestaan.
On tässä alussa näitä hankaluuksia, mutta kuitenkin kun vertaa koneen toimintaa siihen mitä se oli tuon pienpehmeen käyttiksen ja kaikkien siihen tarvittavien ohjelmien kanssa niin en ole vaihtamassa takaisin.

nyyberi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Webcam ei toimi
« Vastaus #7 : 11.07.07 - klo:22.31 »
No ei se toiminut. :o
Olisi vissiin pitänyt luoda alussa kaikki käyttäjät ja vasta sen jälkeen asentaa camorama ja kamera.

JJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 359
  • Ubuntu Mate 22.04
    • Profiili
Vs: Webcam ei toimi
« Vastaus #8 : 12.07.07 - klo:00.23 »
Olisi vissiin pitänyt luoda alussa kaikki käyttäjät ja vasta sen jälkeen asentaa camorama ja kamera.

Tässä koneessa on vain yksi käyttäjä ja kamera toimii kuten sinulla. Niin ja kuva on alaosastaan puoleenväliin mustana.
Eipä ollut näitä ongelmia Edgyn aikana.

samihs72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 846
    • Profiili
Vs: Webcam ei toimi
« Vastaus #9 : 25.07.07 - klo:09.34 »
Vastaava vaiva myös täällä joka ilmestyi feistyn myötä. Kamerana Logitech Quickcam.

Mulla on myös tämä samainen ongelma eli pitäis saada Logitech Quickcam Communicate toimimaan Feistyssa. Onko joku saanut homman toimimaan? Olisi hienoa, jos sais yksityiskohtaisia ohjeita, kun eri variaatioita on nähnyt palstalla..
Desktop:HP Pavilion h8-1111sc Core i5-2320/8 GB/1.5 TB/GeForce GT 530 2 GB/Windows 10 64-bit,  Ubuntu 24.04 Noble Numbat
RPi 4B Nextcloudpi

JJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 359
  • Ubuntu Mate 22.04
    • Profiili
Vs: Webcam ei toimi
« Vastaus #10 : 25.07.07 - klo:17.05 »
Tarkemmin asiaan tutkiskeltuani en kuulunut "video" ryhmään.

Koodia: [Valitse]
sudo usermod -aG video käyttäjä
Reboot.

Niin sitten toimii.

ilkkak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: Webcam ei toimi
« Vastaus #11 : 26.07.07 - klo:22.31 »
Tarkemmin asiaan tutkiskeltuani en kuulunut "video" ryhmään.

Koodia: [Valitse]
sudo usermod -aG video käyttäjä
Reboot.

Niin sitten toimii.

hyvä - tämä on kyllä sietämätön tilanne. Jos käyttäjän lisää kde:ssä/gnomessa graafisella työkalulla, niin miksi uutta käyttäjäää ei oletuksena lisätä kaikkiin tarvittaviin ryhmiin. Ongelma on ilm. se että koneeseen voi kirjautua niin monella tavalla. Siksi lienee järkevinta tuo autentiointijärjestelmän rukkaaminen. Tällöin oikeudet esim. kameraan saa vain kirjautumalla graafisesti paikallisesti.

samihs72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 846
    • Profiili
Vs: Webcam ei toimi
« Vastaus #12 : 11.10.07 - klo:10.41 »
Vastaava vaiva myös täällä joka ilmestyi feistyn myötä. Kamerana Logitech Quickcam.

Mulla on myös tämä samainen ongelma eli pitäis saada Logitech Quickcam Communicate toimimaan Feistyssa. Onko joku saanut homman toimimaan? Olisi hienoa, jos sais yksityiskohtaisia ohjeita, kun eri variaatioita on nähnyt palstalla..

Moi! Onko joku saanut hienosti toimimaan Logitechin Quickcam Communicaten? Mulla ei edes näy koko vempainta, kun ajurit kaiketi puuttuu... Tuleekohan 7.10:iin tuki ko. laitteelle mahdollisesti?
Desktop:HP Pavilion h8-1111sc Core i5-2320/8 GB/1.5 TB/GeForce GT 530 2 GB/Windows 10 64-bit,  Ubuntu 24.04 Noble Numbat
RPi 4B Nextcloudpi

samihs72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 846
    • Profiili
Vs: Webcam ei toimi
« Vastaus #13 : 02.02.08 - klo:19.44 »
Vastaava vaiva myös täällä joka ilmestyi feistyn myötä. Kamerana Logitech Quickcam.

Mulla on myös tämä samainen ongelma eli pitäis saada Logitech Quickcam Communicate toimimaan Feistyssa. Onko joku saanut homman toimimaan? Olisi hienoa, jos sais yksityiskohtaisia ohjeita, kun eri variaatioita on nähnyt palstalla..

Moi! Onko joku saanut hienosti toimimaan Logitechin Quickcam Communicaten? Mulla ei edes näy koko vempainta, kun ajurit kaiketi puuttuu... Tuleekohan 7.10:iin tuki ko. laitteelle mahdollisesti?

Mulla on edelleen tämän Logitechin Quickcam Communicaten kanssa ongemia ja olen päivittänyt Ubuntuni Gutsyyn.. Olen asentanut spca5xxx ajurin repoista. Camorama ohjelmassa tulee herja: "Could not connect to video device (/dev/video0/)". Tässä hieman tulosteita:
 
sami@koti-desktop:~$ lspci
00:00.0 Memory controller: nVidia Corporation CK804 Memory Controller (rev a3)
00:01.0 ISA bridge: nVidia Corporation CK804 ISA Bridge (rev a3)
00:01.1 SMBus: nVidia Corporation CK804 SMBus (rev a2)
00:02.0 USB Controller: nVidia Corporation CK804 USB Controller (rev a2)
00:02.1 USB Controller: nVidia Corporation CK804 USB Controller (rev a3)
00:04.0 Multimedia audio controller: nVidia Corporation CK804 AC'97 Audio Controller (rev a2)
00:06.0 IDE interface: nVidia Corporation CK804 IDE (rev f2)
00:07.0 IDE interface: nVidia Corporation CK804 Serial ATA Controller (rev f3)
00:08.0 IDE interface: nVidia Corporation CK804 Serial ATA Controller (rev f3)
00:09.0 PCI bridge: nVidia Corporation CK804 PCI Bridge (rev a2)
00:0a.0 Bridge: nVidia Corporation CK804 Ethernet Controller (rev a3)
00:0b.0 PCI bridge: nVidia Corporation CK804 PCIE Bridge (rev a3)
00:0c.0 PCI bridge: nVidia Corporation CK804 PCIE Bridge (rev a3)
00:0d.0 PCI bridge: nVidia Corporation CK804 PCIE Bridge (rev a3)
00:0e.0 PCI bridge: nVidia Corporation CK804 PCIE Bridge (rev a3)
00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] HyperTransport Technology Configuration
00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Address Map
00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] DRAM Controller
00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Miscellaneous Control
01:06.0 FireWire (IEEE 1394): Texas Instruments TSB43AB22/A IEEE-1394a-2000 Controller (PHY/Link)
05:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc R430 [Radeon X800 (PCIE)]
05:00.1 Display controller: ATI Technologies Inc R430 [Radeon X800] (PCIE) (Secondary)
sami@koti-desktop:~$ lsusb
Bus 002 Device 001: ID 0000:0000 
Bus 001 Device 003: ID 046d:08f5 Logitech, Inc.
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000 
sami@koti-desktop:~$ id
uid=1000(sami) gid=1000(sami) ryhmät=4(adm),20(dialout),24(cdrom),25(floppy),29(audio),30(dip),44(video),46(plugdev),104(scanner),112(netdev),113(lpadmin),115(powerdev),117(admin),1000(sami)


Osaisko joku auttaa eteenpäin? Olisin enemmän kuin kiitollinen..
Desktop:HP Pavilion h8-1111sc Core i5-2320/8 GB/1.5 TB/GeForce GT 530 2 GB/Windows 10 64-bit,  Ubuntu 24.04 Noble Numbat
RPi 4B Nextcloudpi

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Vs: Webcam ei toimi
« Vastaus #14 : 04.02.08 - klo:16.32 »
voisitko täsmentää hiukan onko kamera pelkkä Communicate vai esim. Communicate Deluxe tai Communicate STX

jos tuo deluxe se toimii UVC:llä jos tuo STX se toimii gspca jos jokin muu niin tutkitaan lisää...

voit kokeilla mitä sanoo
Koodia: [Valitse]
sudo modprobe uvcvideotai
Koodia: [Valitse]
sudo modprobe gspcaja jos se on uvcvideo:llä toimiva niin camorama ei osaa sitä käyttää. joten testaa vaikka ekigalla tai amsn:llä... tai asenna uvcview testiä varten..

http://wiki.ubuntu-fi.org/Webkamerat_%28uvcvideo-_ja_stk11xx-ajurit%29
tuolla on ohjeita jos tahdot kokeilla jotain... tosin en suosittele minkään moduulin(ajurin) asennusta tarpeettomasti jos se sattuu jo olemaan ja toimimaan (testaa sudo modprobe moduulin_nimi)

tosin jos olet koittanut asentaa koneeseen spca5xx-moduulia joka on minusta vanhalle kernelille ja muuten aika sama kuin gspca voit joutua korjaamaan sen asentamalla gspca:n uudestaan. (asennus ohjeet löytyvät yllä olevasta linkistä)

ja sitten jos omistat digi-tv kortin eli dvb-t kortin ja olet asentanut  jonkun version v4l-dvb:Stä kamerasi ei todennäköisesti toimi sen takia.
Koodia: [Valitse]
sudo modprobe gspca
FATAL: Error inserting gspca (/lib/modules/2.6.22-14-generic/kernel/drivers/usb/media/gspca.ko): Invalid module format
sen tunnistaa tuollaisesta virheilmoituksesta kun koitat ladata moduulia

jos mistään näistä ei ollut apua kysele lisää.

samihs72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 846
    • Profiili
Vs: Webcam ei toimi
« Vastaus #15 : 04.02.08 - klo:21.50 »
voisitko täsmentää hiukan onko kamera pelkkä Communicate vai esim. Communicate Deluxe tai Communicate STX

jos tuo deluxe se toimii UVC:llä jos tuo STX se toimii gspca jos jokin muu niin tutkitaan lisää...

voit kokeilla mitä sanoo
Koodia: [Valitse]
sudo modprobe uvcvideotai
Koodia: [Valitse]
sudo modprobe gspcaja jos se on uvcvideo:llä toimiva niin camorama ei osaa sitä käyttää. joten testaa vaikka ekigalla tai amsn:llä... tai asenna uvcview testiä varten..

http://wiki.ubuntu-fi.org/Webkamerat_%28uvcvideo-_ja_stk11xx-ajurit%29
tuolla on ohjeita jos tahdot kokeilla jotain... tosin en suosittele minkään moduulin(ajurin) asennusta tarpeettomasti jos se sattuu jo olemaan ja toimimaan (testaa sudo modprobe moduulin_nimi)

tosin jos olet koittanut asentaa koneeseen spca5xx-moduulia joka on minusta vanhalle kernelille ja muuten aika sama kuin gspca voit joutua korjaamaan sen asentamalla gspca:n uudestaan. (asennus ohjeet löytyvät yllä olevasta linkistä)

ja sitten jos omistat digi-tv kortin eli dvb-t kortin ja olet asentanut  jonkun version v4l-dvb:Stä kamerasi ei todennäköisesti toimi sen takia.
Koodia: [Valitse]
sudo modprobe gspca
FATAL: Error inserting gspca (/lib/modules/2.6.22-14-generic/kernel/drivers/usb/media/gspca.ko): Invalid module format
sen tunnistaa tuollaisesta virheilmoituksesta kun koitat ladata moduulia

jos mistään näistä ei ollut apua kysele lisää.

Mun versio on Logitech Quickcam Communicate Plus. Mulla on toi gspca-source asennettuna reposta.. Mutta tähän asti olen päässyt..
Desktop:HP Pavilion h8-1111sc Core i5-2320/8 GB/1.5 TB/GeForce GT 530 2 GB/Windows 10 64-bit,  Ubuntu 24.04 Noble Numbat
RPi 4B Nextcloudpi

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Vs: Webcam ei toimi
« Vastaus #16 : 05.02.08 - klo:13.49 »
Mun versio on Logitech Quickcam Communicate Plus. Mulla on toi gspca-source asennettuna reposta.. Mutta tähän asti olen päässyt..

siis jos nyt ymmärsin oikein mistä kamerasta puhut sen pitäisi toimia ihan out of box, jos et ole jollain asennusta sotkenut.. (voin olla väärässäkin)
gspca sekä ainakin uvcvideo moduuleilla toimivat kamerat on itselläni toimineet suoraan (paitsi silloin kuin olen asennuksen itse sotkenut yrittäessäni asentaa niitä turhaan tai jos käytän tuota dvb-tikkua)

mitä sanoo kun konsoliin kirjoitat
Koodia: [Valitse]
sudo modprobe gspcajos ei mitään moduuli toimii, mutta jos tulee virheilmoitus niin kopioi se tänne...

ja mitä sanoo
Koodia: [Valitse]
lsusb
ja kysyn vielä että eihän sinulla ole mitään dvb korttia tai tikkua koneessa (digi-tv)?

ja mikä ubuntu sinulla on?

samihs72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 846
    • Profiili
Vs: Webcam ei toimi
« Vastaus #17 : 05.02.08 - klo:20.23 »
Mun versio on Logitech Quickcam Communicate Plus. Mulla on toi gspca-source asennettuna reposta.. Mutta tähän asti olen päässyt..

siis jos nyt ymmärsin oikein mistä kamerasta puhut sen pitäisi toimia ihan out of box, jos et ole jollain asennusta sotkenut.. (voin olla väärässäkin)
gspca sekä ainakin uvcvideo moduuleilla toimivat kamerat on itselläni toimineet suoraan (paitsi silloin kuin olen asennuksen itse sotkenut yrittäessäni asentaa niitä turhaan tai jos käytän tuota dvb-tikkua)

mitä sanoo kun konsoliin kirjoitat
Koodia: [Valitse]
sudo modprobe gspcajos ei mitään moduuli toimii, mutta jos tulee virheilmoitus niin kopioi se tänne...

ja mitä sanoo
Koodia: [Valitse]
lsusb
ja kysyn vielä että eihän sinulla ole mitään dvb korttia tai tikkua koneessa (digi-tv)?

ja mikä ubuntu sinulla on?


Mulla on Feistystä päivitetty Gutsy (voiko se olla syynä?), joka on toiminut moitteettomasti...  Tulostukset olis:

sami@koti-desktop:~$ sudo modprobe gspca
sami@koti-desktop:~$ lsusb
Bus 002 Device 001: ID 0000:0000 
Bus 001 Device 003: ID 046d:08f5 Logitech, Inc.
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000 
sami@koti-desktop:~$
Desktop:HP Pavilion h8-1111sc Core i5-2320/8 GB/1.5 TB/GeForce GT 530 2 GB/Windows 10 64-bit,  Ubuntu 24.04 Noble Numbat
RPi 4B Nextcloudpi

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Vs: Webcam ei toimi
« Vastaus #18 : 06.02.08 - klo:18.41 »

Mulla on Feistystä päivitetty Gutsy (voiko se olla syynä?), joka on toiminut moitteettomasti...
ei voi olla...

sami@koti-desktop:~$ sudo modprobe gspca
sami@koti-desktop:~$ lsusb
Bus 002 Device 001: ID 0000:0000 
Bus 001 Device 003: ID 046d:08f5 Logitech, Inc.
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000 
sami@koti-desktop:~$

ja ratkaisun avain löytyi tuosta lsusb komennosta... 046d:08f5 tuolla sai varmistettua mistä kamerasta on kyse ja pikainen googlaus tuolla tuotti seuraavaa...

http://home.mag.cx/messenger/

http://www.quickcamteam.net/software/linux/drivers/quickcam-messenger-communicate-driver

http://doc.ubuntu-fr.org/quickcam (ranskaa mutta kannattaa ainakin selata ja varmaan google osaa sen englanniksi kääntää)

ja asennuksen jälkeen vaaditaan koneen buuttaus, jotta alkaa toimimaan sellainen kommentti oli tuolla.

kysele tarkempia ohjeita jos ei noilla luonnistu... en kovin tarkaan noita kerennyt lukea.

samihs72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 846
    • Profiili
Vs: Webcam ei toimi
« Vastaus #19 : 06.02.08 - klo:20.35 »

Mulla on Feistystä päivitetty Gutsy (voiko se olla syynä?), joka on toiminut moitteettomasti...
ei voi olla...

sami@koti-desktop:~$ sudo modprobe gspca
sami@koti-desktop:~$ lsusb
Bus 002 Device 001: ID 0000:0000 
Bus 001 Device 003: ID 046d:08f5 Logitech, Inc.
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000 
sami@koti-desktop:~$

ja ratkaisun avain löytyi tuosta lsusb komennosta... 046d:08f5 tuolla sai varmistettua mistä kamerasta on kyse ja pikainen googlaus tuolla tuotti seuraavaa...

http://home.mag.cx/messenger/

http://www.quickcamteam.net/software/linux/drivers/quickcam-messenger-communicate-driver

http://doc.ubuntu-fr.org/quickcam (ranskaa mutta kannattaa ainakin selata ja varmaan google osaa sen englanniksi kääntää)

ja asennuksen jälkeen vaaditaan koneen buuttaus, jotta alkaa toimimaan sellainen kommentti oli tuolla.

kysele tarkempia ohjeita jos ei noilla luonnistu... en kovin tarkaan noita kerennyt lukea.

Kiitos tuhannesti! Tuolla ranskalaisella ohjeella lähti pelittämään, kun antoi orjallisesti noi komennot ( ei problem kohdan ohjeita kuitenkaan  :) ). Eli jos jollain on Logitech Quickcam Communicate Plus webkamera, tällä ohjeella lähti mulla toimimaan:

## Logitech Quickcam Communicate Plus asennus Ubuntuun (7.10 Gutsy)

wget http://home.mag.cx/messenger/source/qc-usb-messenger-1.7.tar.gz
tar xzf qc-usb-messenger-1.7.tar.gz
cd qc-usb-messenger-1.7

make clean && make all
sudo make install
sudo modprobe videodev
sudo modprobe quickcam

!Ja sitten restart....
« Viimeksi muokattu: 09.02.08 - klo:21.38 kirjoittanut samihs72 »
Desktop:HP Pavilion h8-1111sc Core i5-2320/8 GB/1.5 TB/GeForce GT 530 2 GB/Windows 10 64-bit,  Ubuntu 24.04 Noble Numbat
RPi 4B Nextcloudpi