Kirjoittaja Aihe: Eri distrojen erilaiset säädöt  (Luettu 1759 kertaa)

Sazoro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 409
    • Profiili
Eri distrojen erilaiset säädöt
« : 09.07.07 - klo:20.34 »
Minä olen tässä miettinyt että miksi eri distroissa on eri paikassa ja eri nimellä jotkut vakioasiat.
Esim Susessa, Mandrivassa, Fedorassa ja Ubuntussa ei toimi sama modprobe-litania tv-kortin saamiseksi kuntoon vaan niillä on eri kansio mihin se pitää kirjoittaa jotta toimii bootissa. Fedorasta en koskaan löytänytkään sitä. :o
Jotenkin vain tuntuisi järkevältä että jos ubuntussa opit tekemään asian näin niin se toimisi samalla tavalla toisessakin linuxissa. Mutta ei, pitää opetella jokaisessa "kaikki" uusiksi. ::)
Varmaan tuohon on jokin syy mutta minä en keksi että mikä.

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: Eri distrojen erilaiset säädöt
« Vastaus #1 : 09.07.07 - klo:21.22 »
Useimpiin ongelmiin on useita erilaisia ratkaisuja, ja eri jakeluiden kehittäjät ovat siellä täällä valinneet samaan ongelmaan hieman erilaiset ratkaisut. Paljon on toki yhteisiäkin ohjelmia käytössä eri jakeluissa, mutta varsinkin oletusasetukset ovat usein erit ja ohjelmien eri versioiden välillä on myös yleensä eroja.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

juyli

  • Vieras
Vs: Eri distrojen erilaiset säädöt
« Vastaus #2 : 09.07.07 - klo:21.51 »
Jotenkin vain tuntuisi järkevältä että jos ubuntussa opit tekemään asian näin niin se toimisi samalla tavalla toisessakin linuxissa.

Niinpä niin - "tuntuisi järkevältä" ;). Jos et hallitse jakeluja laajemmin, on turha olettaa, että samoin toimisivat kaikki muutkin jakelut.
Koska jakelun joustavuus erilaisiin käyttötarkoituksiin on Linuxin vahvuus, eivät kaikki jakelut toimi aivan samoin kuin jokin toinen jakelu.  Pitää tietää vähintäänkin kunkin jakelun perusasiat.