Kirjoittaja Aihe: Uusi kirjautuminen -ongelma  (Luettu 4109 kertaa)

Juissi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Uusi kirjautuminen -ongelma
« : 11.08.05 - klo:07.36 »
Olen käyttänyt tähän asti suht menestyksekkäästi Sovellukset | Järjestelmätyökalut -valikon takaa löytyvää Uusi kirjautuminen -toimintoa korvaamaan Windowsista tuttua nopeaa käyttäjänvaihtoa. Nyt kuitenkin jossain on muuttunut jotain, koska toiminnosta aiheutuu epämääräisiä harmeja.

- Uusi kirjautuminen yleensä onnistuu, mutta jossain vaiheessa ruutu menee mustaksi, vain kursori vilkkuu vasemmassa ylänurkassa. Näin käy yleensä viimeistään siinä vaiheessa kun uusi käyttäjä kirjautuu ulos ja näytölle pitäisi tulla edellisen käyttäjän salasanakysely
- alt+F1 päästää kyllä kirjautumaan konsoliin, mutta miten tuolta pääsee takaisin gnomen puolelle? Tähän asti olen vain poistanut tiedoston /tmp/.X0-lock ja käynnistänyt X:n uudestaan. Mutta eihän se kelpaa.

Olen hiljattain siirtynyt i386-kernelistä k7-versioon. 2.6.10 on käytössä koska 2.6.11 jumittaa gdm:n salasanakyselyiden jälkeen. Rautaa: Athlon XP 2200+, Radeon 9600XT, 1 GB muistia.

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Re: Uusi kirjautuminen -ongelma
« Vastaus #1 : 11.08.05 - klo:11.17 »
- Uusi kirjautuminen yleensä onnistuu, mutta jossain vaiheessa ruutu menee mustaksi, vain kursori vilkkuu vasemmassa ylänurkassa. Näin käy yleensä viimeistään siinä vaiheessa kun uusi käyttäjä kirjautuu ulos ja näytölle pitäisi tulla edellisen käyttäjän salasanakysely
- alt+F1 päästää kyllä kirjautumaan konsoliin, mutta miten tuolta pääsee takaisin gnomen puolelle? Tähän asti olen vain poistanut tiedoston /tmp/.X0-lock ja käynnistänyt X:n uudestaan. Mutta eihän se kelpaa.

Olen hiljattain siirtynyt i386-kernelistä k7-versioon. 2.6.10 on käytössä koska 2.6.11 jumittaa gdm:n salasanakyselyiden jälkeen. Rautaa: Athlon XP 2200+, Radeon 9600XT, 1 GB muistia.

Oletko asentanut ATI:n ei-vapaat näytönohjainajurit? Ne eivät toimi useampien kirjautumisten kanssa kunnolla. Avoimen lähdekoodin ajurit (jotka ovat oletuksena käytössä) toimivat paremmin. Ehkäpä ATI saa nuo suljetutkin ajurit joskus kuntoon. Mutta jos aiemmin toimi niin sitten en tiedä mikä on ongelmana.

Periaatteessa ctrl-alt-f7 ja ctrl-alt-f8 pitäisi päästää ykkös- ja kakkoskäyttäjän ruudulle (myös X:ssä, eli noilla voi vaihtaa käyttäjien välillä - tähän toivottavasti tulee joskus joku graafinen "käyttäjän vaihtaminen"-valinta).

Juissi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Re: Uusi kirjautuminen -ongelma
« Vastaus #2 : 24.08.05 - klo:07.21 »
Oletko asentanut ATI:n ei-vapaat näytönohjainajurit? Ne eivät toimi useampien kirjautumisten kanssa kunnolla. Avoimen lähdekoodin ajurit (jotka ovat oletuksena käytössä) toimivat paremmin. Ehkäpä ATI saa nuo suljetutkin ajurit joskus kuntoon. Mutta jos aiemmin toimi niin sitten en tiedä mikä on ongelmana.
Homma toimii nyt, vika taisi olla nimenomaan Atin ajureissa jotka hajosivat k7-kerneliin siirtyessä. Käytössä oli uusin ajuriversio 8.14.13, mutta OpenGL:stä vastasi Mesa. Nyt 8.14.13 on asennettu 'kunnolla' (piti poistaa /lib/modules/2.6.10-5-k7/kernel/drivers/video/fglrx.ko ennen kuin asennus onnistui) ja käyttäjänvaihtokin toimii. Tänään onkin sitten vuorossa Minoltan filmiskannerin asennus. Jos se onnistuu niin taitaa Windows-osio lähteä koneelta :)