Kirjoittaja Aihe: Verkkoyhteyden ajoittainen käynnistymättömyys  (Luettu 1638 kertaa)

tosiutelias

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Ongelmaksi on tullut ajoittainen verkkoyhteyden toimimattomuus konetta käynnistettäessä. Kone on vanhahko, mutta sinäänäsä toimiva yksilö Intelin emolla ja D-Linkin USB WLAN (DWL-G122) verkkokortilla varustettu.
Vikatilanteessa D-Linkin mokkula näyttäisi olevan "synkronoituneena" tukiasemaan kun link valokin palaa, ihan niinkuin homman toimiessakin, mutta ifconfigissa ei näy inet addressia.
Olen yrittänyt eri keinoja selvittääkseni mistä on kyse, mutta nyt löysin ehkä ratkaisun millä korjata yhteys. Päätteessä annan komennon "sudo /etc/init.d/networking restart" ja yhteys korjaantuu, eli saan osoitteen koneelleni.

Tätä ongelmaa ei ollut ennenkuin tein muutoksia, lisäsin muistia 256 -> 512, vaihdoin prossun Celeron 600 -> Celeron 1000 (coppermine) ja asensin webbikameran (labtec).
Lisämuistin otin pois, ja ainakin kerran vika tuli senkin jälkeen, joten tuskin muistikampa tätä aiheuttaa.
Webbikameraa en ole vielä pois ottanut, mutta sotkisiko se jotenkin usb väyliä?
Itse olen sitä mieltä että se johtuisi tuosta prossun nopeudesta, eli kun käynnistää konetta ja siinä on niitä merkkipohjaisia käynnistyksiä, niitä katsoessa siellä on joku "starting basic network" ja sitten myöhemmin "configuring network ...". Noiden väli on hieman nopeampi nykyisin (niinkuin moni muukin asia), act ja link valoja seuratessani tuosta D-linkistä, tuntuu siltä että joka kerta se on hivenen erimittaoinen tuo "kättely" minkä ne tekee. Jotenkin tuntuu että jos tuo kättely on kesken kun käyttis configuroi verkkoa niin silloin jään ilman osoitetta.

Tuossa joku päivä töissä kun surffasin netissä löysin jonkun ubuntu bugin jossa oli tuon suuntaista verkon käynnistymis ongelmaa, en nyt vain löydä sitä enään. Mutta varsinainen kysymys tulee nyt vasta: onko mahdollista/järkevää tehdä jokin hidastin noiden kahden käynnistysrivin väliin, jotta ei tarvitsisi työpöydälle virittää kuvaketta jolla uudelleen käynnistän verkon.

Saattaa olla pitkä ja sekava tämä sepustukseni, mutta mielestäni olen löytänyt vian, en vain osaa korjata sitä.