Kirjoittaja Aihe: Ongelma Ubuntun käynnistyksessä. [ratkaistu]  (Luettu 2092 kertaa)

mikkos

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Ongelma Ubuntun käynnistyksessä. [ratkaistu]
« : 01.07.07 - klo:19.22 »
Kun käynnistän tietokoneen, niin Ububtu aloittaa tutun tsekkauksen.  Kun alkaa "root filen" tsekki, niin siihen stoppaa.  Rutuun tulee seuraavia herjoja; inode 51936 has illegal block(s).  Unexpected inconsistency; run fsck manually.  En siis pääse "sisälle" koneeseen.  Mitenkäs homma etenee?  Jos kysyttävää ja tarkennettavaa, niin kysykää ja minä etsin lisää tekstiä.

Kiittää hän.
« Viimeksi muokattu: 28.08.07 - klo:21.36 kirjoittanut Petri Järvisalo »

mikkos

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Ongelma Ubuntun käynnistyksessä.
« Vastaus #1 : 01.07.07 - klo:20.41 »
Käynnistä Recovery modeen käynnistysvalikossa....

Täällä päässä lankaa on todellinen data-tollo.  Miten pääsen käynnistysvaalikkoon.  Setuppiin kyllä pääsen painamalla F2, mutta tästähän ei ole kyse.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Ongelma Ubuntun käynnistyksessä.
« Vastaus #2 : 01.07.07 - klo:20.42 »


Tarkastuksessa on ongelma ja se pyytää ajamaan ohjelman fsck root käyttäjänä jotta voisi korjata sen. Käynnistä Recovery modeen käynnistysvalikossa ja aja ohjelma fsck. Ilmeisesti riittää kun kirjoittaa fsck ja enter. Lisätietoja saat kun kirjoitat man fsck ja pois man sivulta pääsee q näppäimellä. Uudelleen käynnistys komennolla reboot.(Siltä varalta jos komentorivi komennot ei  ole tuttuja.)
Eieieiei. Fsck:ta ei saa ajaa jos osio on mountattu koneeseen. Eli kännistä Ubuntu Live-cd:ltä ja komenna päätteessä
Koodia: [Valitse]
sudo fsck /dev/hda1(korvaa /dev/hda1 omaksi osioksesi)


Recovery Modeen pääset kun painat Esc:iä Grubin latautuessa.


Ja kerro vielä mitä komento
Koodia: [Valitse]
sudo fdisk -lsanoo
« Viimeksi muokattu: 01.07.07 - klo:20.43 kirjoittanut Elias Julkunen »
alias vililikku

mikkos

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Ongelma Ubuntun käynnistyksessä.
« Vastaus #3 : 01.07.07 - klo:21.28 »
Nysse pelittää.  Totta puhuen en itsekään tiedä mitä tein.  Alussa mainitsemieni herjojen jälkeen tein jotain saamani ohjeen tapaista näpytystä ja jatkoin Ubuntun kysymyksiin vastailua.  Ubuntu korjasi itse itsensä, mitä nyt käytti minua vähän apuna.  Kiva juttu.