Kirjoittaja Aihe: CD-RW-aseman asentaminen  (Luettu 4625 kertaa)

jensen07

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
CD-RW-aseman asentaminen
« : 30.06.07 - klo:12.43 »
Olen uusi Ubuntu-käyttäjä ja täysin noviisi, joten tarvisin neuvoja. En osaa käyttää päätettä ja näitä sudo-käskyjä ollenkaan eli jos neuvot voisi antaa "Windows-tyylisesti" eli graafisesti tai sitten aivan kohta kohdalta sillä olen todellakin aivan pihalla tämän Ubuntun (versio 7.04) kanssa.

Eli ongelma on että ostin uuden sisäisen CD-RW aseman ja kone sen tunnistaa mutta en saa sitä käytettyä eli kun levyn laittaa sisään mitään ei tapahdu. Mitä minun pitäisi tehdä että saan laitteen toimimaan ja polttamaan? Selkeät ohjeet olisi kivat koska olen Ubuntua käyttänyt vasta pari viikkoa. Kiitos etukäteen neuvoista!! Olisin niistä erittäin kiitollinen!

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: CD-RW-aseman asentaminen
« Vastaus #1 : 30.06.07 - klo:13.07 »
Tyhmä kysymys mutta mistä tiedät että koneese ymmärtää uuden aseman ? Katso että BIOSissa se on myös tunnistunut. Ja jos sinulla on windows vielä koneella niin mikään ei estä koittamasta sen toimivuutta siellä.

Tämän lisäksi voisit kirjoittaa päätteeseen seuraavan komennon
Koodia: [Valitse]
lspci

Ja jos sana pääte/konsoli/komentorivi/tms ei sano mitään niin suosittelen lukemaan http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi

jensen07

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: CD-RW-aseman asentaminen
« Vastaus #2 : 30.06.07 - klo:13.26 »
Biosissa tunnistaa kyllä, samoin kun katsoo laitteistotiedoista niin aseman malli näkyy oikein, mutta ongelma on ilmeisesti siinä ettei minulla ole käyttöoikeuksia asemaan koska omistajana ja pääryhmänä lukee "tuntematon", miten sen saa muutettua, miten siis saan luvan käyttää asemaani?

Koneella ei ole Windowsia, täysin Ubuntu-kone ja haluaisin oppia tätä käyttämään joten asiallisia neuvoja olisi kiva saada!  :)

jensen07

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: CD-RW-aseman asentaminen
« Vastaus #3 : 30.06.07 - klo:13.50 »
Biosissa tunnistaa kyllä, samoin kun katsoo laitteistotiedoista niin aseman malli näkyy oikein, mutta ongelma on ilmeisesti siinä ettei minulla ole käyttöoikeuksia asemaan koska omistajana ja pääryhmänä lukee "tuntematon", miten sen saa muutettua, miten siis saan luvan käyttää asemaani?

Koneella ei ole Windowsia, täysin Ubuntu-kone ja haluaisin oppia tätä käyttämään joten asiallisia neuvoja olisi kiva saada!  :)

Se päätteen käyttökin onnistuisi jos tietäisi mitä kaskyjä laittaa, siinä se ongelma sen käytön kanssa kun ei niitä käskyjä löydä mistään. Tuntuu olevan aika vaikeakäyttöinen tämä Linux-systeemi kun ei saa laitteita edes toimimaan ilman kamaln suurta vaivaa, olen nytkin tuntikaupalla etsinyt ohjeita ja mitään ei löydy.

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: CD-RW-aseman asentaminen
« Vastaus #4 : 30.06.07 - klo:14.09 »
Etsivä löytää :) Eli hahmotit ongelmaksi ettei sinulla ole oikeuksia asemaasi. Eli mitenköhän päin se nyt sitten menee..jos olet koneen ainut käyttäjä niin olet itse jo cdrom ryhmässä. Voit tarkistaa sen komennolla groups

Jos tuolle laitteelle ei ole määritetty ryhmää niin se pitää sitten kait lisätä siihen cdrom ryhmään jotta sitä voidaan käyttää. Joku viisaampi voinee kertoa miten laitteita lisätään ryhmään, tai oikaista mut sitten hiukan suoremmalle tielle :P

noonas

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 115
    • Profiili
Vs: CD-RW-aseman asentaminen
« Vastaus #5 : 30.06.07 - klo:14.28 »
Hei.

Oletan että käytät Gnomea, joten menepä Järjestelmä -> Ylläpito -> Käyttäjät ja ryhmät. Valitse oma käyttäjätunnuksesi ja oikealta paina  Ominaisuudet. Aukeavasta ikkunasta valitse ylhäältä Käyttäjän oikeudet ja katso, että sinulla on ruksi kohdassa "Käyttää CD-ROM-asemia."

Terveisin noonas

jensen07

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: CD-RW-aseman asentaminen
« Vastaus #6 : 30.06.07 - klo:14.44 »
Hei.

Oletan että käytät Gnomea, joten menepä Järjestelmä -> Ylläpito -> Käyttäjät ja ryhmät. Valitse oma käyttäjätunnuksesi ja oikealta paina  Ominaisuudet. Aukeavasta ikkunasta valitse ylhäältä Käyttäjän oikeudet ja katso, että sinulla on ruksi kohdassa "Käyttää CD-ROM-asemia."

Terveisin noonas

Juu, olen tarkastanu, pitääkö sillä rootillakin olla kaikki kohdat ruksattu? Oletuksena oli tyhjänä kaikki. Miten se ryhmän määrittäminen tapahtuu? Niinku sanoin, en tiedä mitään Ubuntun hienouksia, Windowsiin verrattuna tämä on todella hankalaa, rehellisesti sanottuna. Mites kun siellä on cdrw-ryhmäkin?

Siis oikeasti eikö kukaan osaa vaan yksinkertaisesti sanoa miten saa uuden optisen aseman toimimaan? Mistä tiedän puuttuuko ajureita ym.?
« Viimeksi muokattu: 30.06.07 - klo:14.47 kirjoittanut jensen07 »

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: CD-RW-aseman asentaminen
« Vastaus #7 : 30.06.07 - klo:16.01 »
No onko nimesi siinä cdrw ryhmässä ? Jos ei niin lisää itsesi siihen samaa kautta...

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: CD-RW-aseman asentaminen
« Vastaus #8 : 30.06.07 - klo:16.19 »
Juu, olen tarkastanu, pitääkö sillä rootillakin olla kaikki kohdat ruksattu? Oletuksena oli tyhjänä kaikki. Miten se ryhmän määrittäminen tapahtuu? Niinku sanoin, en tiedä mitään Ubuntun hienouksia, Windowsiin verrattuna tämä on todella hankalaa, rehellisesti sanottuna. Mites kun siellä on cdrw-ryhmäkin?

Siis oikeasti eikö kukaan osaa vaan yksinkertaisesti sanoa miten saa uuden optisen aseman toimimaan? Mistä tiedän puuttuuko ajureita ym.?

* Jos haluat käyttäjän X saavan käyttää jotain laitetta, annat käyttäjälle oikeuden siihen.
* Roottia ei sinulla pitäisi Ubuntussa olla lainkaan. Jos tarkoitat sitä ensiksi luotua käyttäjää, jolla on oikeus sudon avulla tehdä muutoksia esimerkiksi käyttäjäoikeuksiin, niin vastaus on: kyllä, mikäli haluat käyttää ko. käyttäjätunnuksella esim romppu-asemaa.
* Onko sinulla nyt kaksi romppuasemaa koneessasi? Vai poistitko vanhan aseman ja laitoit uuden tilalle?
* ajureita ei puutu, ne on kyllä valmiina

Purkkaratkaisu: asenna Ubuntu uudestaan. Pistät rompun siihen uuteen asemaan ja käynnistät koneen...



« Viimeksi muokattu: 30.06.07 - klo:16.22 kirjoittanut MikkoJP »

jensen07

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: CD-RW-aseman asentaminen
« Vastaus #9 : 01.07.07 - klo:12.52 »
En osaa lisätä itseäni mihinkään ryhmään, ongelman ydin juuri siinä, niinku sanoin, olen aloittelija. Miten siihen ryhmään itseni lisään, kohta kohdalta?

Aseman laitoin vanhan tilalle Ubuntun asennuksen jälkeen ja Ubuntun asennuslevyä mulla ei ole, lainasin sen. Polttaisin itse mutta... No itse asiassa asema toimii nyt jotenkin eli noin joka toinen kerta k3b tunnistaa aseman olemassaolon ja alkaa polttaa jopa mutta sitten kaataa koneen eli onko normaalia, onko k3b tällanen ja mikä olis vaihtis-ohjelma? Saako Neroa Linuxille?

Ongelma myös että miten saa cd:n käynnistymään asemassa automaattisesti? Muissa koneissa aina ollu valmiina moinen automatiikka, mielestäni ruksasin näitä "käynnistä automaattisesti.."-kohtia jostain noista asetuksista.

Kiitos neuvoista!!

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Vs: CD-RW-aseman asentaminen
« Vastaus #10 : 01.07.07 - klo:14.03 »
mikä olis vaihtis-ohjelma? Saako Neroa Linuxille?
Lisää / Poista ohjelma (?) valikosta löytyy haulla varmasti jotain, ainakin gnomebaker on hyvä vaihtoehto.
Nerosta on Linux-versio, minulla ei ole kokemusta siitä, varmaan kuitenkin saa vaikkapa kokeiluversion Neron kotisivuilta.

Ongelma myös että miten saa cd:n käynnistymään asemassa automaattisesti?
Millaisia levyjä ajattelit käyttää? Musiikkilevyjä, dvd-levyjä, pelejä?
Musiikit ja DVD varmaan toimivat, mutta Windows-pelien autorun-toiminto ei toimi.
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

jensen07

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: CD-RW-aseman asentaminen
« Vastaus #11 : 01.07.07 - klo:17.30 »
Asensin ton GnomeBakerin, ja se toimii samoin ku k3b ja Brasero eli alkaa polttamaan ja sitten jymähtää 50% ja kaataa koko koneen tai sitten alussa väittää ettei levyä asemassa vaikka on.

Auttaako oikeasti jos asentaa ubuntun uudestaan, tunnistaako aseman sitten kunnolla? Koska kaikki nämä ohjelmat kyllä ilmottavat oikean aseman mutta ei kuitenkaan toimi kunnolla. Jotain sain poltettua mutta kun ei tätä cd:tä saa pyörimään millään keinoa kun en tiedä mistä saa samalla tavalla auki kun Windowsin "suorita"-valikolla minkä tahansa aseman/sisällön auki.

immoT

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 435
    • Profiili
Vs: CD-RW-aseman asentaminen
« Vastaus #12 : 01.07.07 - klo:19.40 »
Lainaus
Jotain sain poltettua mutta kun ei tätä cd:tä saa pyörimään millään keinoa kun en tiedä mistä saa samalla tavalla auki kun Windowsin "suorita"-valikolla minkä tahansa aseman/sisällön auki.

Sijainnit -> Tietokone (= sama kuin widowsin Oma tietokone)

jensen07

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: CD-RW-aseman asentaminen
« Vastaus #13 : 02.07.07 - klo:09.13 »
Lainaus
Jotain sain poltettua mutta kun ei tätä cd:tä saa pyörimään millään keinoa kun en tiedä mistä saa samalla tavalla auki kun Windowsin "suorita"-valikolla minkä tahansa aseman/sisällön auki.

Sijainnit -> Tietokone (= sama kuin widowsin Oma tietokone)

Juu, mutta ei siellä saa cd:tä sen paremmin toimimaan. Tarkemmin, miten? Vai onko mun asema sitten niin pihalla? Alkaa koko Ubuntu pikku hiljaa kyllästyttää, kun mitään peruskäyttöä kummempaa ei saa tehtyä. Ehkä se on käyttäjässä vika mutta kuitenkin...

rationaalinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 67
    • Profiili
Vs: CD-RW-aseman asentaminen
« Vastaus #14 : 02.07.07 - klo:12.34 »
-> Jensen07

Shell :n käyttöön liittyvät komennot löydät sivulta:
http://linux.fi/index.php/Komentorivikomennot

Yleisimpiä shell komentoja ovat mm.:
hakemistossa liikkuminen "cd" ja "cd.."
listaus "ls", käyttämällä parametria .* "ls .*" näet kotihakemistosi piilotetut asetustiedostot
hakemistopolku "pwd"
tulostus shell :n "cat tekstitiedosto.txt"
käynnissä olevien prosessien listaus "ps"
interaktiivinen prosessien listaus "top"
prosessien lopetus "kill"
resurssien listaus "free -m" ja "df -h"

jne.

Lycka till.

//t: Rationaalinen

pjotr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 625
    • Profiili
Vs: CD-RW-aseman asentaminen
« Vastaus #15 : 02.07.07 - klo:13.02 »
"cd.."

Koodia: [Valitse]
pjotr@ubuntu:~$ cd..
bash: cd..: command not found

eli siinä on välilyönti

Koodia: [Valitse]
cd ..
www.tehotuotanto.net

The surest sign that intelligent life exists elsewhere in the Universe is that none of it has tried to contact us.

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Vs: CD-RW-aseman asentaminen
« Vastaus #16 : 02.07.07 - klo:23.37 »
Yleisimpiä shell komentoja ovat mm.:
listaus "ls", käyttämällä parametria .* "ls .*" näet kotihakemistosi piilotetut asetustiedostot

Tämä on myös hyvä käsky:
Koodia: [Valitse]
ls -al | more
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate