Kirjoittaja Aihe: Ubuntu ja äänentoisto  (Luettu 4278 kertaa)

skinex

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Ubuntu ja äänentoisto
« : 14.12.05 - klo:14.26 »
Moi!

Asensin pari päivää sitten tuoreemmalle työasemalleni Ubuntun, kun WinXP sanoi itsensä irti. Aikaisempaa kokemusta Ubuntusta ei ole hirveästi, lähinnä pari kertaa kokeillut Live CD:n kautta. Linuxista yleensä jonkinverran enemmin. Törmäsin kuitenkin hetken asennuksen jälkeen ongelmaan äänentoiston kanssa (search toimintoa käyttäen tuntui löytyvän useampikin jolle äänet ovat tuottaneet päänvaivaa :-) ). Mielenkiintoista on se, että erinäiset ääniefektit joita Ubuntu ainakin minulla päästelee klikkaillessa toimivat moitteetta, mutta varsinainen ääni (wav, mp3, cda jne) ei suostu toimimaan. Tuli kokeiltua Totemia, XMMS:ää amaroK:ia sekä Ubuntun mukana tullutta cd-playeria. Mikään näistä ei suostu pyörittämään musiikkia, ja amaroK antoi ilmoituksen että "Sound device could not be found" tai jotakin siihen suuntaan. Kokeilin alsamixeriä sekä muita vinkkejä joita täältä forumilta löytyi, mutta mikään ei tunnu pelittävän. Äänipiirejä on kaksi, toinen Asus A7N8X-E Deluxe emolevyn integroitu AC97 piiri, ja lisäksi SB Audigy. Tuo integroitu on default, ja tähän saakka muilla käyttöjärjestelmillä toiminut hyvin. Onko kukaan kokenut vastaavaa tilannetta? Ja haluaisin lisäksi kokeilla tuota SB Audigy korttia oletuksena, joten kuinka valitsen mitä äänipiiriä / -korttia käytän ensisijaisesti?

Kiitän.

---
skinex

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntu ja äänentoisto
« Vastaus #1 : 14.12.05 - klo:14.41 »
<softamiksauksen puuttumista ja useampaa äänikorttia>

vastaukset kysymyksiisi löydät näistä säikeistä:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=842.0
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=920.0

sitä, osaako tuo audigy sitten rautamiksauksen, en osaa sanoa, kun en tiedä tarkkaa mallia. sopii itse ihmetellä:
http://alsa-project.org/alsa-doc/index.php?vendor=vendor-Creative_Labs#matrix
Janne

Teemu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Re: Ubuntu ja äänentoisto
« Vastaus #2 : 17.01.06 - klo:22.38 »
Mulla sama ongelma, mutta en saanut noista mitään irti. Klikkaus sun muut äänet toimii mut sit mp3 sun muut ei toimi. Pitääkö mun hakea joku päivitys jostain?

juyli

  • Vieras
Re: Ubuntu ja äänentoisto
« Vastaus #3 : 17.01.06 - klo:22.47 »
Ja haluaisin lisäksi kokeilla tuota SB Audigy korttia oletuksena, joten kuinka valitsen mitä äänipiiriä / -korttia käytän ensisijaisesti?


Voihan tuon integroidun poistaa käytöstä biossista. Silloin vaihtoehtoja ei olisi enää kuin yksi. Yleensä Linux-jakelut automaattisesti asentavat löytyneen kortin - vaikka uudelleen. (En ole tuota kokeillut, kun integroituja en yleensä käytä).

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntu ja äänentoisto
« Vastaus #4 : 17.01.06 - klo:23.06 »
Mulla sama ongelma, mutta en saanut noista mitään irti. Klikkaus sun muut äänet toimii mut sit mp3 sun muut ei toimi. Pitääkö mun hakea joku päivitys jostain?

vika ei ole mp3-tiedostoissa vaan hyvin todennäköisesti siinä, että käytät soitinta joka ei käytä esd:tä ja esd varaa koko äänilaitteen, koska rautamiksaus ei ole tuettu äänikorttisi kanssa etkä ole säätänyt softamiksausta käyttöön.

aikaisemmin antamieni linkkien pitäisi auttaa, jos ne vaan viitsii lukea.
Janne