Kirjoittaja Aihe: Sumeus  (Luettu 2961 kertaa)

vikitus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 69
    • Profiili
Sumeus
« : 19.06.07 - klo:13.44 »
Kokoonpano:

ASUS P5B-VM -emolevy Intel LGA775, jossa kiinni Intel® G965 / ICH8Intel® GMA X3000 ja 22" laajakuvakuvanäyttö.

En ole millään saanut tätä toimimaan siten et ei olis hirveän sumea näyttö, vaikka olen kiertänyt erilaisia forumeja ja FAQ:ja tuntikaupalla. X:n olen kaatanut yli 10 kertaa. Joskus käynnistyy ubuntuun normaalisti, joskus ei. Olen varmaan tuhonnut jotain kriittistä ubuntusta kun toimii niin epävakaasti.

Rahasta ei ole kiinni. Onko olemassa mitään kaupallisia Linuxeja, joilla kokoonpano voisi toimia paremmin. Onko niissä mitään muuta eroa Ubuntuun kuin "parempi" tukipalvelu.

Windowsia ja mäkkiä en käytä.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Sumeus
« Vastaus #1 : 19.06.07 - klo:13.48 »
Annappas screenshotti tilanteesta.
alias vililikku

monkeyboy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Vs: Sumeus
« Vastaus #2 : 19.06.07 - klo:14.22 »
mikä tuon näytön merkki & malli on, tai mihin resoluutioon se pystyy?
onko 915resolution asennettuna (resolution modification tool for 800
and 900 series Intel graphics chipsets)?

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Vs: Sumeus
« Vastaus #3 : 19.06.07 - klo:16.42 »
Tai jos screenshot on ihan kelvollinen, niin aseta kamera jalustaan(tai pöydän päälle yms. tukevasti), ja ota sillä kuva.

Edit: Hmm..  tuo viestinihän on pötyä. Tietysti se sun koneella näyttää samealta, vaikkei meillä välttämättä. No kokeilemalla selviää.
« Viimeksi muokattu: 19.06.07 - klo:22.02 kirjoittanut Regel »

vikitus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 69
    • Profiili
Vs: Sumeus
« Vastaus #4 : 21.06.07 - klo:00.44 »
915resolution on asennettu ja se menee ennen scriptillä aina ennen gnomea päälle.

Vaihdoin kyseiseen emolevyyn, koska olin kuullut niin paljon hyvää intelin sopivuudesta linuxeihin. Voi olla et jos oottelen vielä vähän aikaa
niin joku pistää ubuntun pakettivarastoon suoraan tuota emolevyä koskevat ajurit. Ite yritin kääntää suoraan ajuria intelin sivujen opastuksella, mutta huonolla tuloksella...

Kyse loppuen lopuksi on siitä et tuo intelin näytönohjain ei vaan jostain syystä tykkää 22 tuumaisesta laajakuvasta. 1560*1050 ei oikein taivu millään hyvin.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Vs: Sumeus
« Vastaus #5 : 21.06.07 - klo:08.32 »
Kyse loppuen lopuksi on siitä et tuo intelin näytönohjain ei vaan jostain syystä tykkää 22 tuumaisesta laajakuvasta. 1560*1050 ei oikein taivu millään hyvin.
Ootko varma, että siinä litussa on juuri tuo reso? 1680*1050 on käsittääkseni yleisempi. Kun litussa on resona oletusreso ja virkistystaajuus oikein niin kuva näyttää silloin hyvältä, muilla asetuksilla ei niin hyvältä.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

vikitus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 69
    • Profiili
Vs: Sumeus
« Vastaus #6 : 21.06.07 - klo:10.10 »
Juuh... niinhän se onkin. Kirjoitin tuon reson väärin. Se, jota haen on mainitsemasi 1680*1050.

vikitus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 69
    • Profiili
Vs: Sumeus
« Vastaus #7 : 21.06.07 - klo:10.20 »
Onko olemassa muuten toista Linuxia, jossa laitteiston asetuksien säätö toteutetaan jollain muulla tavalla kuin xorg.config- tiedostoa muokkaamalla?

Alan kyllä kallistua koko aika enemmän sille kannalle, että vika ei ole Ubuntussa vaan kun näytön koko on noin iso niin analoginen liitäntä ei enää riitä siihen vaan pitäisi olla dvi. Puhunko ihan puuta heinää ?   

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Vs: Sumeus
« Vastaus #8 : 21.06.07 - klo:11.14 »
kun näytön koko on noin iso niin analoginen liitäntä ei enää riitä siihen vaan pitäisi olla dvi. Puhunko ihan puuta heinää ?   
Mulla on ainakin 22" näyttö, 1680x1050 reso ja analogisella d-sub -liittimellä. Ihan hyvä kuva sillä musta tulee, vaikka onkin vähän halpisnäyttökin.
Mä sain sen kyllä toimimaan ihan heittämällä, eli lisäämällä reson tonne xorg.conf -tiedostoon ja valitsemalla sen tuolta resoluutiovalinnasta asetuksista jostain.

Mutta mulla ei kyllä olekkaan Intelin integroitua näytönohjainta.
« Viimeksi muokattu: 21.06.07 - klo:11.17 kirjoittanut Tuplanolla »
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Vs: Sumeus
« Vastaus #9 : 25.06.07 - klo:11.25 »
Onko olemassa muuten toista Linuxia, jossa laitteiston asetuksien säätö toteutetaan jollain muulla tavalla kuin xorg.config- tiedostoa muokkaamalla?

On olemassa monia jakeluita, joissa on näytönohjaimen asetuksien säätöön joku graafinen työkalu. Tällaisia tietääkseni ovat ainakin:
-Fedora (voi lähinnä valita ajurin ja näytön mallin)
-Mandriva
-PCLinuxOS
-OpenSUSE
-Mepis
-aika moni muu

Nämä työkalut kuitenkin yleensä sitten muokkaavat juurikin sitä xorg.conffia. Yleensä jakeluiden kehittäjät pyrkivät saamaan asetukset kuntoon automaattisesti, joten esim. Ubuntussa ei oikeastaan xorg.confin säätämiseen ole graafista työkalua ollenkaan. Automaattisysteemi ei kuitenkaan yleensä ainakaan ihan kaikilla toimi, joten monio muu jakelu tarjoaa sitten niitä työkaluja. Usein kuitenkin nekään eivät ole kovin monipuolisia tai harvinaisempia asetuksia tarjoavia, mutta monesti silti ihan päteviäkin.

Ubuntussa näytönohjaimen asetuksia pääsee semi-graafisesti nuolinapeilla ja enterillä säätämään komennolla:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri