Kirjoittaja Aihe: CD/DVD kuntoon kotikonstein.  (Luettu 4094 kertaa)

larpa

  • Vieras
CD/DVD kuntoon kotikonstein.
« : 19.06.07 - klo:11.10 »
Useat kerrat olen kokenut sen, että pöydillä tms. pyörineet CD/DVD levyt  ovat naarmuuntuneet ja sitä kautta menneet pilalle mistä on seurannut se, ettei CD/DVD -asema ole suostunut lukemaan kyseistä levyä. Mitä tehdä tilanteelle, jos kyseessä on levy jossa on tärkeää dataa ja jota ei halua hävittää?

Olen yrittänyt kotikonstein tehdä kaikenlaista levyille, jotta saisin ne toimimaan ja datan talteen.
Parhaaksi kotikeinoksi olen todennut pepsodentin(ei mainoskikka), eli ihan tavallisen hammastahnan. Tahnalla olen saanut toimimaan useat naarmuiset levyt, yleensä kaikki joihin olen tätä konstia kokeillut. Poikkeukset, joissa en ole saanut tahnan avulla CD/DVD:tä kuntoon on sellainen levy jossa on erittäin syvä/syviä uurteita.

CD/DVD kuntoon hammastahnalla vaiheittain:
1.Puhdista lika levyn pinnalta vaikka veden avulla.
2.Pursuta hammastahnaa levyn datapinnalle(kirkas puoli)  n. ½ cm mittaisia ”könttejä” 3 kappaletta.
3.Ota pala WC-paperia ja levitä tahna tasaisesti joka puolelle levyn pintaan.
4.Odota minuutti pari, että tahna on hieman ”jähmettynyt”
5.Ota uusi puhdas WC-paperi ja hinkkaa levyn pintaa pyörivin liikkein joka puolelta n. 2 minuuttia suhteellisen voimakkaasti.
6.Laita hanasta tulemaan kuumaa vettä ja huuhtele tahna pois
7.Kuivaa levy pyyhkeellä
8.Laita uuden karhea levy koneeseen ja ällisty(tai pety)  :o

Nyt pitäisi olla levyn naarmujen kulmat hiottu pyöreiksi ja sitä kautta heijastuskulmaa muutettu, mistä pitäisi seurata hyvällä onnella levyn eheytyminen lukukelvolliseksi.
Jos(kun) joku kokeilee tätä, niin laita kommenttia. En ota vastuuta kokeilusta, eli omalla vastuulla. Eipä silti ole paljoa menettävääkään?  ;D


Stupido

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 176
  • Gutsy Gibbon
    • Profiili
Vs: CD/DVD kuntoon kotikonstein.
« Vastaus #1 : 19.06.07 - klo:11.54 »
Kannattaa kuivata levy hyvin sillä levyasema ei varmaan tykkää jos laittaa sinne märän CD:n.

Ubuntun käyttäjä jo vuodesta 2006.

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: CD/DVD kuntoon kotikonstein.
« Vastaus #2 : 19.06.07 - klo:13.38 »
Hyvä konsti toimii kokeiltu vauvan kostea puhdistuspyyhe. Merkki Cien Comfort ( ostettu liiteristä ) siitä saksalaisesta.

Sillä kuten yllä hyvin on toiminut eikä tarvitse käyttää vettä ym, antaa kuivua vaan.     ;D
« Viimeksi muokattu: 19.06.07 - klo:13.43 kirjoittanut pttk »
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

tosiutelias

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Vs: CD/DVD kuntoon kotikonstein.
« Vastaus #3 : 24.06.07 - klo:10.21 »
Itse olen käyttänyt hyvällä menestyksellä Farecla G10 ainetta.
Se on hiontaneste maalipinnoille, eli autopuolella vissiin "myllyttävät" tällä aineella.
Varmaan joku VIM (vai onko se nykyisin CIF?) toimisi ihan yhtä hyvin.
Tuo Farecla on jonkin verran työläs, mutta muutaman minutin hionnalla olen saanut levyt toimimaan yhtä lukuunottamatta.
Useasti sen viallisen kohdan näkee missä se on, joten yleensä olen keskittynyt vain sen kohdan hiomiseen.