Kirjoittaja Aihe: Mitä sellaista olet tehnyt Linuxilla, johon Windows ei pysty?  (Luettu 25266 kertaa)

OzQu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
XP lopetti toiminnan kovalevyllä (joka oli hieman kärsinyt tärinän takia), mutta Ubuntu toimii samaisella kovolla täydellisesti. XP toimi maksimissaan ensimmäiseen boottaukseen asti, jolloin se ei enää käynnistynyt.

tetrafuran

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Itseasiassa näitä täytyykin ihan miettiä. Enimmäkseen molemmilla voi tehdä samat jutut. Näin normaali pulliaisen silmissä nämä käyttikset tekevät 99% samat jutut. Asiaan enemmän perehtyneet varmasti pudottavat tuota prosenttia.

-Olen tehnyt yhtä sun toista terminaalilla. (Ei välttämättä kokonaan positiivinen puoli)
-Olen hyödyntänyt 64 bittisen prossun tehoja 64 bittisessä ympäristössä äänen ja kuvan käsittelyyn.
-Olen asennellut paljon ohjelmia menemättä millekään nettisivulle mainosten riivattavaksi.
-Olen lopettanut ohjelmien warettamisen. Tämä olisi lähes mahdotonta tai ainakin hyvin rasittavaa windows maailmassa. Monillehan ohjelmien "lainaaminen" on itsestään selvä asia, eikä siitä pahemmin käydä moraalista keskustelua.
-Täten olen siis laittanut koneeseen käyttiksen ja softia, joista en maksanut mitään ilman, että olisin rikkonut mitään lakia. Samaa ei voida sanoa windows aikakauden ohjelmista ja käyttiksistä. Niin paitis win 3.1 ja 95 olivat laillisia ja ostettuja. Ne asensin laillisesti, mutten ilmaiseksi. Muut menivätkin sitten reilusti riman alta.
-En ole tehnyt mitään viruksien, melwaren tai palomuurin suhteen. (Vähän takaperoinen vastaus mutta kuitenkin.)
-Surffailin netissä linuxin asennuksen ajan. Enpähän katsellut kaikenmaailman propagandatekstejä ossin hienoudesta. Luin jotain aivan muuta jossain nettisivuilla.
-Olen saanut tietokoneeni toimimaan. Jostain syystä emolevy ei ole yhteensopiva sp2:n ja joidenkin turvapäivitysten kanssa. Sen kun asentaa, lakkaa käyttiksen toiminta kuin seinään. En jaksanut alkaa etsimään syypäätä ja twiikkaamaan käyttistä vaan vaihdoin koko ossin. Aika harvinainen tilanne, myönnetään.
-Sain ilmaisen ja toimivan virtual desktop sovellutuksen. Windowssissa on vastaavia olemassa, mutta niistä joutuu maksamaan. Freeware virtual desktop softat oli aika kurjia. Tää linuxin työpöytäjuttu nopeuttaa ja hallitsee kaikenlaista moniajoa reippaasti.

Vi:tä en juurikaan osaa, mutta olen kuitenkin todennut sen olevan hyvin tehokas työkalu. Onko windowsille olemassa vastaavaa?
« Viimeksi muokattu: 05.07.07 - klo:13.35 kirjoittanut tetrafuran »
And so at last the beast fell and the unbelievers rejoiced. But all was not lost, for from the ash rose a great bird. The bird gazed down upon the unbelievers and cast fire and thunder upon them. For the beast had been reborn with its strength renewed, and the followers of Mammon cowered in horror.

demin82

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Wintoosalla tunnetusti ei ole hyviä toimivia ilmaisia palvelin ohjelmistoja. Ne on jotenkin aina kehitysvaiheessa ja mitä minä olen käyttänyt niin ne kaikki on kaatunut ohjelmistovirheeseen. Palvelin ympäristön perustaminen vähäisillä järjestelmä resursseilla on ehkä se asia mikä tulee mieleen ekana. Microsoftin ohjelmat syö aika paljon konetehoja... :P



Raja-antura-palstalla oli tuon tyyppinen tyyppinen kysymys ja tuonpa sen tällekin palstalle.

Eli, mitä sellaista olet pystynyt tekemään Linux-pohjaisella käyttöjärjestelmällä, johon et ole Windowsilla pystynyt sen tarjoamilla natiivityökaluilla tai ladatuilla/ostetuilla ohjelmilla? Huom. Cygwin-pohjaisia tms. ratkaisuja ei hyväksytä  ;).

Tässä muutama asia, joita tuli äkkiseltään mieleen.

1. Perl-skripti, joka osaa hakea Nordean sivuilta rahastotietoja ja tallentaa ne suoraan mysql-tietokantaan

2. Sshfs, jolla pääsen helposti käyttämään kotikoneeni tiedostoja. Tässä käytetään tietysti avainpohjaista autentikointia, eli ei salasanahässäköitä.

3. EncFS, jolla olen saanut muistitikulle kryptatun hakemiston


saltomortale

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Hehe... Mulle tulee mieleen ainakin pakettivarastojen helppous ja terminaali on kyllä se ihan must juttu mitä wintoosasta ei löydy... no tosin sillä puolla sit rullaa toi aikasemmin mainittu Cygwin, mutta en lähtis vertaileen. Käynnissä olevien sovellusten tappaminen ainakin, ja eipä taida toi imagen mounttaus onnistua winkkarissa ilman kaupallista softaa...

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Ei tarvitse jakaa päivystävää mikrotukea joka paikkaan, koska olen ilmoittanut että asiat joista sukulaiset tms. tuttavat kautta rantain soittavat, koskevat Windowsia. Niinpä en ole osannut antaa tukea siihen, jolloin Linuxiin vetoamalla ei tarvitse olla ratkaisemassa kaikenmaailman juttuja jotka eivät edes itselle kuulu. Tosin, XP:n ongelmat ovat kiusanneet niin, että paria Ubuntu asennusta ollaan jo kokeiltu mutta eipä ole niitä koskien puhelimet soineet... Etu se on tämäkin.
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

vtp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 285
    • Profiili
Jatketaan vielä vanhaa aihetta kun sain linkin tähän.

Olen hienosäätänyt levyjakojen (samba) parametreja swat-ohjelmaa käyttäen. Windows-maailmassa ei taida olla yhtään järkevää vastinetta tuohon. Samban puolella myös kaikki parametrit on hienosti dokumentoitu. Mikr0$0ftin käyttiksissä yleensä mennään ronkkimaan rekisteriä, josta suurin osa on dokumentoimattomia. Tuo rekisteri on muutenkin mielestäni täysin epäonnistunut tekele. (Eri mieltäkin tietty saa olla).

Säädäpä Windowsissa oplock-asetus jakokohtaisesti pois päältä. Ei onnistu muuta kun globaalisti koko palvelimelle taikka työasemalle.  :(

peran

  • Vieras
Mikr0$0ftin käyttiksissä yleensä mennään ronkkimaan rekisteriä, josta suurin osa on dokumentoimattomia. Tuo rekisteri on muutenkin mielestäni täysin epäonnistunut tekele. (Eri mieltäkin tietty saa olla).

Rekisterin idea on ihan OK l. kaikki asetukset ovat samassa paikassa. Toteutus on tuttua mikrosoft-tasoa (tosin en tiedä Vista-toteutuksesta):Mitään ei voi muuttaa ilman pääkäyttäjän oikeuksia. Tämä on varmaankin suurin syy pääkäyttäjävaatimuksiin lähes kaikissa Win-ohjelmissa.

Gooner

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Nollannut Windowsin Admin salasanan Live-CD:llä (paras Win Admin softa?)

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Nollannut Windowsin Admin salasanan Live-CD:llä (paras Win Admin softa?)
Kerro toki lisää :)

Gooner

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Nollannut Windowsin Admin salasanan Live-CD:llä (paras Win Admin softa?)
Kerro toki lisää :)

En minä vaan ne pojat...

Petter Nordahl-Hagen on kauan kauan sitten kehittänyt kivaa pikkusoftaa nimeltä NTPassword: http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd/

Kyseinen herra (poika?) on antanut softansa sorsat ja speksit jakeluun ja jääräpäisenä en tietenkään voinut käyttää valmista vaan pyörä piti tehdä (ei siis keksiä) itse.

ilkkak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Ostanut transcend 2Gt muistitikun (jf150) ja tyrkännyt sen myyvässä liikkeessä winxp-koneeseen, joka tunnisti laitteen mutta ei osannut sitä avata.

Kotona kubuntu feistyssä laite toimii suoraan asentelematta mitään  ylimääräistä (arvatkaa oliko hymy herkässä).

k00pa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 201
  • <*_*>
    • Profiili
    • Pelikoira
Olen laittanut muistitikun/muistikortinlukijan/kameran/ulkoisen kovalevyn linuxiin ilman mitään ongelmaa, windows puolella kaikki on tarvinnut ajurien asentelua. Olen myös käyttänyt konetta ilman virustorjunta ohjelmaa ja ilman viruksia. (tämä on tuskin mahdollista windows maailmassa)

ilkkak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Katsonut digikanavaa kaffeinella, jakanut sen verkkolähetykseksi ((Kaffeine -> Tiedosto -> Verkkolähetys -> Lähetä)  ja katsonut sitten verkkolähetystä muilla tietokoneilla (Kaffeine -> Tiedosto -> Verkkolähetys -> ota vastaan)


EHDOTUS:

Maksulliset tv-kanavat jakoon:  Seuraavalla kerralla kun jalkapallon maaottelu ei näy ylen kanavalla toimitaan seuraavasti:

Jos olet maksanut maksukanavan, katso lähetys ja jaa se nettiin. Ilmoita www-osoite, josta lähetys näkyy vaikka täällä ubuntu-suomi sivuilla.

Jokainen seuraava katsoja vastaanottaa kanavan ja jakaa sen verkkolähetyksenä uudelleen ettei alkuperäisen lähettäjän kone liiaksi rasittuisi ja
samalla ilmoittaa oman ip:nsä muille.

Lienee ehkä laitonta, mutta joku voisi tehdä pienen palvelinsoftan, jolla homma saataisiin hoidettua darknettinä :).

Kukin lähetyksen jakajista jakaa lähetystä vain muutamalle seuraavalle. Tämä saattaisi mahtua lähetysten käyttäjäehtoihin.

Kari Argillander

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 437
  • Kubuntu - Hardy
    • Profiili
Lainaus
Jokainen seuraava katsoja vastaanottaa kanavan ja jakaa sen verkkolähetyksenä uudelleen ettei alkuperäisen lähettäjän kone liiaksi rasittuisi ja
samalla ilmoittaa oman ip:nsä muille.
P2P ohjelmathan tämän jo tekee ei tämä ole mitään uutta. Esim torrenttina jakaa ja lähettää samaan aikaan.
Lainaus
Lienee ehkä laitonta, mutta joku voisi tehdä pienen palvelinsoftan, jolla homma saataisiin hoidettua darknettinä :).
Tämä on laitonta ja rangaistava teko varsinkin sille kuka ensimmäisenä on sen jakoon laittanut.
Lainaus
Kukin lähetyksen jakajista jakaa lähetystä vain muutamalle seuraavalle. Tämä saattaisi mahtua lähetysten käyttäjäehtoihin.
Eipä taida mahtua.
Kaikkea täällä sanomaani saa käyttää public domain lisenssillä. Lainauksia ei saa käyttää ellei lainauksen lähde sitä salli. Tiedostoja ei saa käyttää ellei sitä erikseen sallita.

ilkkak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
 ;D

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Poistuu taka vasemmalle - - -

Jouni Karlsson

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 188
    • Profiili
    • G+
Käyttänyt komentoriviä tehokkaasti. En tiedä onko se Windowsissa mahdollista, mutta ei varmaankaan helppoa.

On mahdollista ja on helppoa. :)

- N
--- Jep ---

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Minulla on Asuksen PCI digi-TV kortti, joka ei ikinä toiminut oikein kunnolla Windowsissa, vaatimuksena olisi ollut kai jotain 2.8 GHzin kone.

Nyt tämä toimii 1.5 GHz Pentium Nelosessa 512 M muistilla, samaan aikaan nettiä selatessa pätkii tosin välillä. Kuitenkin huomasin eilen, että jos käynnistän VirtualBoxista XP:n (jolle varattu 192 M muistia) ja selailen sen Firefoxilla nettiä, ei Mintissä pyörivä päällimmäisenä oleva Kaffeine pätki yhtään. Eli kaksi käyttistä yhtäaikaa toimii paremmin kuin yksi yksinään.  8)

overlow

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 97
  • Ubuntu feisty
    • Profiili
kummasti siis se linux vaan antaa konelle lisää potkua ;). itse olen käynnistänyt linuxin suunnilleen samassa ajassa kuin kaksi kertaa tehokkaamman winkkari koneen (siis virtanapin painosta täyteen toiminta valmiuteen)

anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Olen yhdistänyt vanhan verkkokortittoman läppärin kotiverkkoon ja internettiin nollamodeemikaapelin avulla. Vieläpä helposti. PPP-yhteyteen tarvittava pppd tulee ihan Ubuntun perusasennuksen mukana. Windowsissa ei onnistune ilman lisäohjelmia.
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal