Tosin kannattaa huomata, että quotalla ei käsittääkseni onnistu, kuin osiolla olevan käyttäjän/ryhmän tiedostojen/kansioden koon rajoittaminen.
Eli quota on käsittääkseni väkisin voimassa koko osiolla.
itsekin olin aluksi vastaamassa quota (mutta _Pete_ ehti ensin) ja näköjään se onkin varmasti sopivin tähän tilanteeseen.
jäin kuitenkin miettimään miten tuon voisi toteuttaa siten, että johonkin kansioon voisi tallentaa vain jonkun tietyn määrän tavaraa. luonnollisesti ainoa päässä pyörivä mahdollisuus oli luoda osio joka on tuon halutun kokoinen ja mountata se jonnekin päin tiedostojärjestelmää. tämä ei kuitenkaan ole kovin kätevää, tai ainakin itse jätän osiolla pelaamisen jollekin muulle.
sitten mieleeni tuli eräänlainen häkki
se ei ehkä ole kaunista katseltavaa, mutta se toimii. jos ensin luo tiedoston joka on halutun kokoinen, luo sille (siis tiedoston sisään) tiedostojärjestelmän ja mounttaa sitten tuon tiedoston loop-devicenä, näkyy se koneelle osiona jonka koko on jotakuinkin sen toivottu (itse asiassa vähän pienempi, sille tiedostojärjestelmä vie jonkin verran tilaa).
olisi kyllä mukava kuulla jos joku tietää tai keksii jotain muuta lähestymistapaa tähän 'ongelmaan'.