Kirjoittaja Aihe: Asennus? [Ratkaistu]  (Luettu 10116 kertaa)

CitruS

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Asennus? [Ratkaistu]
« : 10.12.05 - klo:12.20 »
Terve!

Taas on iskenyt ns. linux kuume  :D . Olen surffannut, lukenut testejä netistä ja lehdistä esim. mb 8/2005 jonka ubuntu 5.04 voitti.
Olen aiemmin kokeillut mandrake 10.0 ja suse 9.3 vanhemmalla koneella... Mutta on vielä hyvin paljon opittavaa.
Latasin ubuntun esittely cd:n ja pääsin melko pitkälle kunnes tuli virhe että levyltä ei voida lukea. Siis pääsin jo valitsemaan kielen. Mahtaako syy olla että ubuntu ei tue lg:n asemaa vai polttivirhe. Poltin nerolla.
Joku osaa varmaan kertoa toimiiko ubuntu koneessani (tarkoitus olisi laittaa se kahteen koneeseen, vanhaan ja uuteen. Mutta ensin yhteen eli uuteen jotta näkisin millainen se on)
Tässä ovat uuden koneen tiedot:
Athlon 64 3500+, Seagate barraguda 200gt sata, Asus A8n-sli,  Asus GF7800GT 256mb pci-e, lg dvd+-rw dual layer 16x, Twinmos 2x512mb dualchannel ddr 3200.
Ja nämä pitäisi saada vielä toimimaan: Lacie 250gb usb 2 kovalevy, buffalo ja pny usb muisti, Canon PowerShot A510 digikamera ja Canon ip4000 tulostin.

En on vielä lyönyt lukkoon minkä distron asennan, Ubuntu, Kubuntu tai Suse. Susesta jäi hyvä maku suuhun, vaikka se ei kakkoskoneen atia kunnolla tuekkaan.
Mutta käyttötarkoitus olisi: Surffailu firefoxilla (oli susessa vakiona), musiikin kuuntelu, leffojen katselu ja olisi myös loistavaa  jos saisi joitakin tuoreita hyvin käännettyjä pelejä. Oppenofficen saa varmasti myös ubuntulle. Harmi että opiskeluun se ei sovellu, kiitos oppilaitosten ms:n tukemisen :( .

Tulipas pitkä stoori, toivottavasti joku jaksaa vastata  :)
« Viimeksi muokattu: 12.08.08 - klo:17.57 kirjoittanut Vapaan koodin kananmuna »

JPK1990

  • Vieras
Re: Asennus?
« Vastaus #1 : 10.12.05 - klo:12.44 »
ubuntu

Juharanto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Re: Asennus?
« Vastaus #2 : 10.12.05 - klo:12.51 »
En näe mitään syytä mikse ubuntu toimisi tuolla kokoonpanolla.  Oman Transcend Usb-muistini, Powershot a65? kamerani ja Hp:n tulostimeni on ubuntu asentanut ihan suorilta käsin. Ubuntun laitetuntemus on ihan käsittämätön ja kyllä ihan ansaittua kiitosta siitä saanut! Atin ohjaimista en tosin tiedä kun ei ole kokemusta.. Ulkoisista kovalevyistä ei ole kokemusta, mutta jos ne on wintousillakin toiminut, niin kyllä ne varmasti jotenkin saadaan wörkkimään myös Ubuntussa :)

Jos asennus on jo edenny kielenvalitsimeen asti niin oletettavasti myös asemaa tuetaan, tällöin virhe levylle on tullut joko poltettaessa tai ladatessa. Varsinkin vanhat asemat saattavat olla todella kranttuja naarmujen suhteen joten onhan levy ehjä? Minä olen Ubuntu-Shipitistä saanut Breeze Badgerin levyjä (i386 ja 64) ja voin tarvittaessa vaikkapa postittaa.. Teen mitä tahansa jotta yksikin Mikro$oft oppinut kääntyisi oikeaan uskoon :D

Ubuntu tai Kubuntu, ihan sama. Gnome vai kde.. Se on asia josta voidaan kiistellä vaikka maailman tappiin asti eikä loppua näy. Itse vanhana Wintous-käyttäjänä aluksi suosin KDE:tä kunnes asensin ensimmäisen kerran Ubuntun. Nykyään en vaihtaisi Gnomea mihinkään :)

Suse on ihan kiva, mutta pakollinen mainostus on kyllä Ubuntulle. Syvä inhoni kuitenkin .rpm paketteja ja yastia kohtaan kuitenkin suosittelee Ubuntua. Apt-get ja debian paketit on jotain ihan mahtavaa jota ennen en ole saanutkaan kokea :D

Susea en kyllä suosittelisi ensimmäiseksi distroksi kenellekkään.. (Ei kiistellä nyt näistä jookos? ;) ) Kokeile Ubuntua ja jos et pidä, niin suosittelisin lämpinmästi Xandros Desktoppia! Siitä on myös ilmaisversiot saatavilla.. Hämmästyttävän helppokäyttöinen distro ja on vielä kaikenpäälle Debian-pohjainen!

Firefox alkaa olemaan vakiona jo varmaankin kaikissa suuremmissa distroissa. Minulla onnistuu ainakin ihan suoraan musiikin ja leffojen katselu ubuntulla. Ja hyvin näkyy! Ja pelejähän on.. Ainakin olemattomalla linux-tuntemisellani asentelin suoraan Enemy-territoryn ja America's armyn ihan suoriltaan Ubuntuun! Openoffice on Ubuntussa suoriltaan!

Hmm.. Tulipa vaikeaa tekstiä. Toivottavasti selvensi eikä vain sekoittanut  ::)

Offtopic: Miksei Ubuntu ole mukana DCC Alliancessa? :O

Matias^

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 128
    • Profiili
Re: Asennus?
« Vastaus #3 : 10.12.05 - klo:13.01 »
Mutta käyttötarkoitus olisi: Surffailu firefoxilla (oli susessa vakiona), musiikin kuuntelu, leffojen katselu ja olisi myös loistavaa  jos saisi joitakin tuoreita hyvin käännettyjä pelejä. Oppenofficen saa varmasti myös ubuntulle. Harmi että opiskeluun se ei sovellu, kiitos oppilaitosten ms:n tukemisen :( .

Tulipas pitkä stoori, toivottavasti joku jaksaa vastata  :)

Leffojen katsomiseen vlc sopii ihan hyvin.

Hyviä pelejä ovat tuxracer  :) 

Niin, openofficen saa ladattua linuxille.

------------------------------------------
http://koti.mbnet.fi/mikko75/ohjeet/ubuntuguide/
Tuolta löydät paljon ohjeita ubuntuun.

Ja muita hyviä linkkejä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_Linux
http://www.ubuntu-fi.org/
http://cs.stadia.fi/~kuivanen/linux/
http://www.raja-antura.org/
-I- Toshiba Tecra 8100, Intel Mobile PIII 700 MHz, 256 Mt
 *MYYNNISSÄ* YV:llä viestiä jos kiinnostaa

juuso65

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 195
    • Profiili
Re: Asennus?
« Vastaus #4 : 10.12.05 - klo:13.12 »

Latasin ubuntun esittely cd:n ja pääsin melko pitkälle kunnes tuli virhe että levyltä ei voida lukea. Siis pääsin jo valitsemaan kielen. Mahtaako syy olla että ubuntu ei tue lg:n asemaa vai polttivirhe. Poltin nerolla.

tuossa pisti silmää että tarkistitko imagen md5sum tarkistussumman ennenkuin poltit levylle ja itse poltto kannattaa suorittaa hieman hitaammin ei täysillä :)

allaolevasta linkistä löytyy windowsille md5sum tarkistustyökalu...
http://www.xandros.com/torrent/winMd5Sum-install.exe

CitruS

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Asennus?
« Vastaus #5 : 10.12.05 - klo:14.04 »
Kiitoksia paljon vastauksista! Nyt olen jo hiukkasen viisaampi  :)

Tarkistussumma jäi tosiaan tarkistamatta..
En vielä ole kokonaan siirtymässä xp:stä linuxiin vaan osion sille oman 80gt osion. Ehkä tulevaisuudessa kun peli- ja muu tuki paranee niin päädyn käyttämään pelkästään linuxia :). Päädyin ubuntuun joka löytyy jo cd:ltä jonka juuri poltin. Valitsin uuteen koneeseen sen takia gf näyttiksen koska olin varma että jossain vaiheessa asennan linuxin. XP pro:n asennan uusiksi kokonaan koska se ei jostain käsittämättömästä syystä  tahdo toimia kunnolla vaikka kaikki näyttäisi olevan päällisinpuolin hyvin (osa virheistä viittaa siihen että kovossa voisi olla jotain häikkää mutta epäilen silti suuresti) luulen että xp:n uudelleen asennus korjaa tilanteen . Windows puoli on erittäin hyvin hanskassa joten uuden oppiminen vie varmasti oman aikansa. Uuteen linuxiin totutteleminen vie aikansa mutta uskon että olen tyytyväinen ratkaisuun.

Onneksi on toinen kone millä voin tarvittaessa kysyä neuvoa, jos on tarve :)

Mutta kiitos vielä vastauksista! Suomenkielinen tuki on erittäin hyvä juttu, vaikka osaankin englantia jotenkin.

Nyt vaan asentamaan koko systeemi uusiksi :)

CitruS

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Asennus?
« Vastaus #6 : 11.12.05 - klo:13.30 »
Eilen sain ubuntun sisään ja nyt toimii jotenkin. Muutama juttu pitäisi vielä saada toiminaan jotta voisin sanoa olevani tyytyväinen ubuntuun  :D

Koska olen aloittelija :) kysyisin vielä tälläistä mistä tiedän että lataamani ohjelma tms. toimii tässä? ymmärtääkseni kde softat eivät pyöri ubuntussa? suse:lla samat asiat tuottivat ongelmia joihin en saanut mistään vastausta..

http://koti.mbnet.fi/mikko75/ohjeet/ubuntuguide/
tälläisen tukisivun bongasin ja yritän oppian jotain mutta kun yritän asentaa tukea dvd:lle niin saan tälläisen ja muissaki asennuksissa tulee vastaavaa.. :

Luetaan pakettiluetteloita... Valmis
Muodostetaan riippuvuussuhteiden puu... Valmis
Pakettia libdvdcss2 ei ole saatavilla, mutta toinen paketti viittaa siihen.
Tämä voi tarkoittaa paketin puuttuvan, olevan vanhentunut tai
saatavilla vain jostain muusta lähteestä
E: Paketilla libdvdcss2 ei ole asennettavaa valintaa

Ja sitten vielä pitäisi saada uusia themejä? voisko joku pastee linkin mistä sais? :)

Kiitoksia jo etukäteen!

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Asennus?
« Vastaus #7 : 11.12.05 - klo:13.43 »
Koska olen aloittelija :) kysyisin vielä tälläistä mistä tiedän että lataamani ohjelma tms. toimii tässä? ymmärtääkseni kde softat eivät pyöri ubuntussa? suse:lla samat asiat tuottivat ongelmia joihin en saanut mistään vastausta..

pyörivät, muttavaativat toimiakseen myös kde-kirjastojen asentamista. paketinhallinta kyllä huolehtii niistä.

http://koti.mbnet.fi/mikko75/ohjeet/ubuntuguide/
tälläisen tukisivun bongasin ja yritän oppian jotain mutta kun yritän asentaa tukea dvd:lle niin saan tälläisen ja muissaki asennuksissa tulee vastaavaa.. :

tuota sivua käyttäessä pitää muistaa, että se on ubuntun edelliselle versiolle ja paketinhallinan lähdeosoitteet ovat auttamattomasti vanhoja. uudemman listan löydät vaikka täältä:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=1033.msg6597#msg6597

niiden avulla asentuu dvd-tukikin.

Ja sitten vielä pitäisi saada uusia themejä? voisko joku pastee linkin mistä sais? :)

ensin kannattaa asentaa paketihallinnan themet ja enginet (ladatut themetkin toimivat sitten paremmin). sen jälkeen niitä löytyy sitten netistä. se mistä niitä löytyy riippuu käytetystä ympäristöstä. gnomelle löytyy tavaraa mm. täältä:
http://art.gnome.org/

mutta asenna ne paketinhallinnan kamat oikeasti ensin.
Janne

CitruS

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Asennus?
« Vastaus #8 : 12.12.05 - klo:22.58 »
Kiitoksia taas vastauksista!

pakettien asennus ja säätö on vielä vähän vaiheessa... Nyt on ollut vähän kiireitä enkä ole kerennyt paljoa säätämään. Xp lähti toisesta koneesta koska se rupesi tökkimään liikaa (enkä enään jaksanut vääntää kättä sen kanssa) ja sillä on tarkoitus vain surffata ym. Joten heitin ubuntun sisään ja hienosti sujui koko homma vaikka aluksi vähän epäilin, niinkuin aina :D

Kohta alkaa joululoma ja aikaa on taas. Silloin olisi tarkoitus levätä ja perehtyä vähän enemmän ubuntuun.

Täytyy sanoa että olen melko tyytyväinen, kun vielä jaksan asentaa nvidialle uudet ajurit ja vähän muutakin niin sitten olen tyytyväinen.  :D