Kirjoittaja Aihe: Ongelmia koneen muistienkanssa?  (Luettu 2704 kertaa)

Juharanto

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Ongelmia koneen muistienkanssa?
« : 10.12.05 - klo:11.44 »
Terve,

ostin uudehkon pöytäkoneen käytettynä puolitutultani ja ajattelinkin kysäistä muutaman epäselvän kohdan siitä. Siinä on 2*512 muistia ja niiden pitäisi olla nelisatasia. Kuitenkin koneen käynnistyttyä kone käy muistit läpi ja sanoo jotain että "Memory frequezy is a 200mhz (Dual channel mode)" Dual DDR tuki nyt on kyllä ihan selvä, mutta miksi 200mhz jos kapulat ovat nelisatasia?

Toinen ihmetyksen aihe on, että miksi kone skannaa muistit läpi kohtakohdalta? Kun 1024mt muutetaan tavuiksi, niin siinä on aika iso luku rullattavaksi.. Varsinkin kun se tehdään aina kolmesti peräkkäin. Ei minulla ennen ole noin ollut.. Jos muistien kanssa on leikitty jotain (lisätty, muutettu tms poistettu) niin silloin ne on kyllä käyty läpi, mutta nyt ne käydään aina. Escillä sen saa kyllä keskeytettyä mutta silti tuo vaivaa..

Kieliikö tuo jostain muistien häiriöstä tjsp? Toivottavasti joku tajusi jotain. Tuo rautapuolen tuntemus on minulla hieman heikohko..

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Ongelmia koneen muistienkanssa?
« Vastaus #1 : 10.12.05 - klo:14.30 »
Kyllä mulla ainakin on tossa kotikone 6v vanha joka käynnistyksen yhteydessä tarkistaa muistin.

Siitä pääsee ainakin tossa eroon painamalla esc:iä...

Saattaa olla biosin asetuksissakin jotain tuosta, en tosin ole varma.

Se ainakin kuulostaa hämärältä, jos se aina sen kolme kertaa rullaa läpi.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ongelmia koneen muistienkanssa?
« Vastaus #2 : 10.12.05 - klo:14.51 »
ostin uudehkon pöytäkoneen käytettynä puolitutultani ja ajattelinkin kysäistä muutaman epäselvän kohdan siitä. Siinä on 2*512 muistia ja niiden pitäisi olla nelisatasia.

ok.

Kuitenkin koneen käynnistyttyä kone käy muistit läpi ja sanoo jotain että "Memory frequezy is a 200mhz (Dual channel mode)" Dual DDR tuki nyt on kyllä ihan selvä, mutta miksi 200mhz jos kapulat ovat nelisatasia?

tuosta tulee nyt mieleen ainakin kaksi vaihtoehtoa:

1) muistin nopeushan ei ole se nopeus millä se toimii, vaa nillä se pystyy toimimaan. 400MHz musitipiirit toimivat siis taatusti 400MHz nopeudella, mutta mikään ei estä ajamasta niitä pienemmälläkään taajuudella. muistaakseni muistiväylän nopeus oli prossuväylän nopeuden kerrannainen. muistien todellinen nopeus riippuu siis sitä käyttävän väylän nopeudesta joka puolestaan riippuu prossuväylän nopeudesta.

2) se vaan näyttää nopeuden kummallisesti ja todellinen nopeus on tuo näytetty * 2.

äkkiähän sinä testaan muistiväylän nopeuden ajamalla vaikka memtest86:n, joka taitaa olla ubuntun perusasennuksessa ihan oletuksenakin boottimenussa.

no, joka tapauksessa muistien nopeuteen vaikuttaa väylän nopeuden lisäksi vielä muisteille käytetyt ajoitukset/latenssi.

Toinen ihmetyksen aihe on, että miksi kone skannaa muistit läpi kohtakohdalta? Kun 1024mt muutetaan tavuiksi, niin siinä on aika iso luku rullattavaksi.. Varsinkin kun se tehdään aina kolmesti peräkkäin. Ei minulla ennen ole noin ollut.. Jos muistien kanssa on leikitty jotain (lisätty, muutettu tms poistettu) niin silloin ne on kyllä käyty läpi, mutta nyt ne käydään aina. Escillä sen saa kyllä keskeytettyä mutta silti tuo vaivaa..

Kieliikö tuo jostain muistien häiriöstä tjsp? Toivottavasti joku tajusi jotain. Tuo rautapuolen tuntemus on minulla hieman heikohko..

ei kieli, koneen käynnistyessä kone 'postaa' eli ajaa power on self testin joka tosiaan käy muistit aina kylmäkäynnistyksen (ei siis rebootin tai resetin) yhteydessä läpi ja oletuksena vielä useampaan kertaan. jos toimenpidettä haluaa nopeuttaa, niin biosista pitää asettaa päälle quick power on self test, quick p.o.s.t. tai jotain siihen suuntaan. tälllöin muistit käydään läpi vain kerran. menetelmä on hitusen epäluotettavampi, mutta yleensä sitä kuitenkin kannattaa käyttää.
Janne