Kirjoittaja Aihe: Acerin alsamixer katoaa ongelma yhä auki!?  (Luettu 5538 kertaa)

Kuhitsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 193
    • Profiili
Acerin alsamixer katoaa ongelma yhä auki!?
« : 28.05.07 - klo:20.11 »
EDIT: lisää infoa.
Elikkäs Ubuntu Feisty käytössä

Elikkäs sen jälkeen kun päivitti niin vaihtui volume controlliin jokin Conexant ID 2bfa (OSS MIXER) missä enne oli mielestäni alsamixer.
MITEN JA MISTÄ PYSTYN poistamaan tämän päivityksen tuoman perunan jotta saan äänet taas toimimaan?
feisty tarjos päivityksiä, ja tyhmä kun olen, en katsonut mitä päivitykset tekevät. no, muuta ongelmaa ei tullut kuin että kannettavan acerini omat kajarit menettivät äänet kokonaan ja en saa niitä takaisin. AIkaisemmin homma hoitui helpolla Alsamixerillä mutta nyten en siihen pääse saatikaan pystyisi asentamaan, herjaa että 
Koodia: [Valitse]
alsamixer: function snd_mixer_load failed: Invalid argument
mitä lienee tarkoittaakaan.

olen vielä melkoisen aloittelija joten en tiedä mitä kertoa etc.

tuota tottelemalla sain äänet kajareihin! JIPPII.. meni vaan kauan, että löysin ohjeen jonka ymmärsin.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=205449
« Viimeksi muokattu: 19.08.07 - klo:18.25 kirjoittanut Kuhitsu »
Lukihäiriö vaikeuttaa tekstin tuottoani,

"it spoke to the schizophrenic in me... well... two of them actually."

Kuhitsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 193
    • Profiili
Vs: ÄÄNET HUKASSA
« Vastaus #1 : 01.06.07 - klo:00.39 »


Elikkäs sen jälkeen kun päivitti niin vaihtui volume controlliin jokin Conexant ID 2bfa (OSS MIXER) missä enne oli mielestäni alsamixer.
MITEN JA MISTÄ PYSTYN poistamaan tämän päivityksen tuoman perunan jotta saan äänet taas toimimaan?

aaaapuaaa
Lukihäiriö vaikeuttaa tekstin tuottoani,

"it spoke to the schizophrenic in me... well... two of them actually."

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: ÄÄNET HUKASSA
« Vastaus #2 : 01.06.07 - klo:00.48 »
Elikkäs sen jälkeen kun päivitti

päivitti mitä?

niin vaihtui volume controlliin jokin Conexant ID 2bfa (OSS MIXER) missä enne oli mielestäni alsamixer.

jaa, niin mihin volume controlliin?

MITEN JA MISTÄ PYSTYN poistamaan tämän päivityksen

minkä päivityksen?

tuoman perunan

minkä perunan?

jotta saan äänet taas toimimaan?

jaa, että äänetkö ei toimi jos mikserissä on aktiivisena joku tietty säätö?

sokkona, arvelisin, että sinulla on gnome jolloin saatan arvata, että mikserissä valinta File → Change Device antaisi valita mitä äänilaitetta sillä sillä hetkellä pystyy säätämään.

mistään päivityksestä, paskasta tai äänen toimimattomuudesta minulla ei ole mitään aavistusta. saati sitten siitä mitä ubuntu-versiota käytät, tai mikä työpöytäympäristö sinulla on käytössä tai ylipäätään mitään mikä mahdollistaisi tietoon (tai luotettavaan arvaukseen) perustuvan vastauksen anatamisen
Janne

Kuhitsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 193
    • Profiili
Vs: ÄÄNET HUKASSA
« Vastaus #3 : 01.06.07 - klo:00.54 »

jaa, että äänetkö ei toimi jos mikserissä on aktiivisena joku tietty säätö?

sokkona, arvelisin, että sinulla on gnome jolloin saatan arvata, että mikserissä valinta File → Change Device antaisi valita mitä äänilaitetta sillä sillä hetkellä pystyy säätämään.

mistään päivityksestä, paskasta tai äänen toimimattomuudesta minulla ei ole mitään aavistusta. saati sitten siitä mitä ubuntu-versiota käytät, tai mikä työpöytäympäristö sinulla on käytössä tai ylipäätään mitään mikä mahdollistaisi tietoon (tai luotettavaan arvaukseen) perustuvan vastauksen anatamisen

filessä luki ennen alsamixer ... nyt lukee vain tuo Conexant ID 2bfa (OSS MIXER) ja sillä en saa surroundia takaisin (jostain syystä kannettavan omat kajarit toimii surroundissa). 

Olen vielä aloittelia ja hyvin väsynyt taistelemaan, juuri sain kaiken toimimaan koneellani ja macista tähän siirtyneenä tottunut että päivityksistä ei ole kuin hyötyä, annoin niiden mennä sen tarkempia katselematta, ja sitten meni äänet. Koska en tunne vielä Ubuntua kovinkaan hyvin, en tiedä mitä tapahtui, mutta jos olisin wintosalla niin sanoisin äkkiä että äänikortille yritettään ängetä vääriä ajureita vaikka edelliset toimivat. Mutta enpä tiedä edes mistä tarkistaa moista.
« Viimeksi muokattu: 01.06.07 - klo:01.02 kirjoittanut Kuhitsu »
Lukihäiriö vaikeuttaa tekstin tuottoani,

"it spoke to the schizophrenic in me... well... two of them actually."

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: ÄÄNET HUKASSA
« Vastaus #4 : 01.06.07 - klo:01.16 »

mä olen ehkä vähän tyhmä, mutta mä en tämän postin perusteella tiedä setupistasi tai ymmärrä ongelmastasi yhtään sen enempää.

filessä luki ennen alsamixer ... nyt lukee vain tuo Conexant ID 2bfa (OSS MIXER) ja sillä en saa surroundia takaisin (jostain syystä kannettavan omat kajarit toimii surroundissa).

niin siis oliko sinulla gnome vai ei ja mistä mikseristä oli kyse?
ja jos oletus oli oikeassa niin onko tuo ainoa vaihtoehto siellä Change Device menuvalinnan alla?

Olen vielä aloittelia ja hyvin väsynyt taistelemaan, juuri sain kaiken toimimaan koneellani ja macista tähän siirtyneenä tottunut että päivityksistä ei ole kuin hyötyä

no, noin se yleensä eri distroissakin menee eikä se aina ihan noin ainakaan meidän mäkillä mene...

Koska en tunne vielä Ubuntua kovinkaan hyvin, en tiedä mitä tapahtui, mutta jos olisin wintosalla niin sanoisin äkkiä että äänikortille yritettään ängetä vääriä ajureita vaikka edelliset toimivat. Mutta enpä tiedä edes mistä tarkistaa moista.

linuxissa ei yleensä vaihdu ajurit muutoin kuin kernel-.päivityksen yhteydessä ja silloinkaan yksittäinen ajuri muuttuu harvoin paljoa jos ollenkaan. lisäksi ajurit ladataan lähes poikkeuksetta dynaamisesti sen perusteella mitä rautaa kerneli koneesta löytää. jos kerneli on päivittynyt, niin 'edellisiä' ajureita ei ole olemassakaan tälle uudelle kernelille.
Janne

Kuhitsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 193
    • Profiili
Vs: ÄÄNET HUKASSA
« Vastaus #5 : 01.06.07 - klo:01.28 »

mä olen ehkä vähän tyhmä, mutta mä en tämän postin perusteella tiedä setupistasi tai ymmärrä ongelmastasi yhtään sen enempää.

niin siis oliko sinulla gnome vai ei ja mistä mikseristä oli kyse?
ja jos oletus oli oikeassa niin onko tuo ainoa vaihtoehto siellä Change Device menuvalinnan alla?

gnome on. ongelmaa en ymmärrä itsekään kunnolla, tietämykseni on, äänet toimi. ubuntu päivitti itseään, äänet ei toimi. Chance Devicen alla ei ole kuin yksi josta ei hyötyä. Päivitys hukkaa tuolta äänenvoimakkuuden säätimistä surround nimisen palkin joka ennen hoiteli näitä kajareita ja nyt ei sitten ääntäkään pihahda. en edes tiedä liittyykö toisiinsa, mutta sanoinpa vain mitä olen huomannut.
Lukihäiriö vaikeuttaa tekstin tuottoani,

"it spoke to the schizophrenic in me... well... two of them actually."

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: ÄÄNET HUKASSA
« Vastaus #6 : 01.06.07 - klo:01.48 »
Itsellä Feistyyn päivityksessä ei hukannut mitään ääniä täälläkin ALSA.mix oletuksena Järjestelmä -->äänet 4 kohtaa mistä pääsee säätään + SiS SI7012 ( äänipiiri ) hienosäädöt.
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

Kuhitsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 193
    • Profiili
Vs: ÄÄNET HUKASSA
« Vastaus #7 : 01.06.07 - klo:02.33 »
Itsellä Feistyyn päivityksessä ei hukannut mitään ääniä täälläkin ALSA.mix oletuksena Järjestelmä -->äänet 4 kohtaa mistä pääsee säätään + SiS SI7012 ( äänipiiri ) hienosäädöt.

epäreilua...  :-\  ... mulla jostain syystä päivitys hukkaa alsa.mix kokonaan ja tämä toinen ei sitten vissiin tue mun konee systeemejä.. tai en tiä. eikä jaksa enää miettiä. meen nukkumaan,
Lukihäiriö vaikeuttaa tekstin tuottoani,

"it spoke to the schizophrenic in me... well... two of them actually."

Kuhitsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 193
    • Profiili
Vs: ÄÄNET HUKASSA
« Vastaus #8 : 07.06.07 - klo:10.53 »
toivonpa todella että joku keksisi miten saisin äänet toimimaan... eli lähinnä minusta tuntuisi että ongelmana on alsamixerin puutos ja sen asentamisen epäonnistuminen
Lukihäiriö vaikeuttaa tekstin tuottoani,

"it spoke to the schizophrenic in me... well... two of them actually."

PkT

  • Vieras
Vs: ÄÄNET HUKASSA
« Vastaus #9 : 07.06.07 - klo:11.42 »
Ensin varmaan olis hyvä saada tietoon mikä kone sulla on? Äänikortti ilmeisesti on tynnistettu,kun eikös sulla kuulunut kuiteskin kuulokkeilla.Tsekkasin eilen Googlella olisko kellään muulla mitään vastaavaa ongelmaa ja tuolla Ubuntun enkku foorumilla oli jotain ton tyylistä ongelmaa.Oli valitettavasti niin paljon konsoli hommaa että en tohi mennee eteen päin sen kaa.Eikä linkkiä voi laittaa,kun en muista,muuta siellä se oli. Ite oon kans niin noob näiden Linuxien  kaa (Jo muka 3 vuotta Linuxien parissa) että en taida osata paljoa auttaa.Kannattaa kuiteskin kokeilla sitä jos tajuat Enkkua ja tohit sörkkiä asetuksia.Mitenhän toi alsamixer on ylipäätänsä lähtenyt kävelee?Uus päivitys ei ainakaan iteltä vienyt mitään eikä myös siskon muksujen koneelta,muuta kuin se paska ei sammu oikein joku acpi juttu tai jotain sinne päin.Mutta muuten toimii kuin unelma. Miten ja millä oot yrittänyt asentaa sitä Alsamixeriä? Mitä virhe sanomaa se kokonaisuuksissaan pukkaa?Speelaako soundit kun otat vanhemman kernelin käyttöön?
Olikohan tässä vastauksessa taas mitään selkoa? ha ha ha:)

Kuhitsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 193
    • Profiili
Vs: ÄÄNET HUKASSA
« Vastaus #10 : 07.06.07 - klo:15.21 »
Ensin varmaan olis hyvä saada tietoon mikä kone sulla on? Äänikortti ilmeisesti on tynnistettu,kun eikös sulla kuulunut kuiteskin kuulokkeilla.Tsekkasin eilen Googlella olisko kellään muulla mitään vastaavaa ongelmaa ja tuolla Ubuntun enkku foorumilla oli jotain ton tyylistä ongelmaa.Oli valitettavasti niin paljon konsoli hommaa että en tohi mennee eteen päin sen kaa.Eikä linkkiä voi laittaa,kun en muista,muuta siellä se oli. Ite oon kans niin noob näiden Linuxien  kaa (Jo muka 3 vuotta Linuxien parissa) että en taida osata paljoa auttaa.Kannattaa kuiteskin kokeilla sitä jos tajuat Enkkua ja tohit sörkkiä asetuksia.Mitenhän toi alsamixer on ylipäätänsä lähtenyt kävelee?Uus päivitys ei ainakaan iteltä vienyt mitään eikä myös siskon muksujen koneelta,muuta kuin se paska ei sammu oikein joku acpi juttu tai jotain sinne päin.Mutta muuten toimii kuin unelma. Miten ja millä oot yrittänyt asentaa sitä Alsamixeriä? Mitä virhe sanomaa se kokonaisuuksissaan pukkaa?Speelaako soundit kun otat vanhemman kernelin käyttöön?
Olikohan tässä vastauksessa taas mitään selkoa? ha ha ha:)

eli vanhemmalla kernelillä toimis, mutta muuten toimii kone paremmin tällä uudella joten ei viitsti yhtien kajareiden takia vääntää.
paria eng. forumeilta löytämää jippoa olen tesmannut, vaan vielä en ole toimimaan saanut.
Kone on Acer Aspire 3053wmxl ja ääni korti atin tai realteckin ubuntu sanoo että ati sb, ja acer sivut jotain realteciksta..
Lukihäiriö vaikeuttaa tekstin tuottoani,

"it spoke to the schizophrenic in me... well... two of them actually."

Kuhitsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 193
    • Profiili
Vs: Acerin alsamixer katoaa ongelma ratkaistu!
« Vastaus #11 : 07.06.07 - klo:21.19 »
EDIT: lisää infoa.
Elikkäs Ubuntu Feisty käytössä

Elikkäs sen jälkeen kun päivitti niin vaihtui volume controlliin jokin Conexant ID 2bfa (OSS MIXER) missä enne oli mielestäni alsamixer.
MITEN JA MISTÄ PYSTYN poistamaan tämän päivityksen tuoman perunan jotta saan äänet taas toimimaan?
feisty tarjos päivityksiä, ja tyhmä kun olen, en katsonut mitä päivitykset tekevät. no, muuta ongelmaa ei tullut kuin että kannettavan acerini omat kajarit menettivät äänet kokonaan ja en saa niitä takaisin. AIkaisemmin homma hoitui helpolla Alsamixerillä mutta nyten en siihen pääse saatikaan pystyisi asentamaan, herjaa että 
Koodia: [Valitse]
alsamixer: function snd_mixer_load failed: Invalid argument
mitä lienee tarkoittaakaan.

olen vielä melkoisen aloittelija joten en tiedä mitä kertoa etc.

tuota tottelemalla sain äänet kajareihin! JIPPII.. meni vaan kauan, että löysin ohjeen jonka ymmärsin.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=205449

ELI NOILLA OHJEILLA SAIN TOIMIMAAN, mutta heti kun koneen sammuttaa niin alsa katoaa taas. ELI MITENKÖHÄN SAISIN naulattua kiinni nuo asetukset nyte!
Lukihäiriö vaikeuttaa tekstin tuottoani,

"it spoke to the schizophrenic in me... well... two of them actually."

ToBeGod

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Acerin alsamixer katoaa ongelma ratkaistu!
« Vastaus #12 : 13.08.07 - klo:16.12 »
Olisiko kenelläkään tietoa miten nuo asetukset saisi pysymään?

Sain läppärini äänet toimimaan noilla  "Getting the ALSA drivers from a *fresh* kernel" -ohjeilla, jotka löytyivät tuolta http://doc.gwos.org/index.php/Comprehensive_Sound_Problems_Solutions_Guide -osoittesta. Mutta ongelma tulee takaisin kun käynnistää koneen uudestaan. Mikä avuksi? päivittyykö kernel joka buuttauksen jälkeen? ???

ToBeGod

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Acerin alsamixer katoaa ongelma yhä auki!?
« Vastaus #13 : 06.11.07 - klo:16.31 »
ongelma katosi gutsyn myötä. :)