Asensin ja testailin tuota VectorLinuxia:Asennus sujui muitta mutkitta, kaikki nasahteli lähes kerralla kohdalleen. Ainut mistä tuli miinusta oli resoluutio, joka ei mennyt kohdallaan ei sitte kirveelläkään. Yritin saada 1024 x 768 resoluutiolle, muttei onnistunut asennuksen aikana eikä edes myöhemmin. Kun olin saanut asennuksen loppuun alkoi taistelu resoluution saamiseksi kohdalleen sekä näppäimistön laittaminen suomenkieliseksi.
1. Resoluution kohdalleen laittaminenKokeilin aluksi valikkojen kautta(mikä oli netin keskustelupalstalla kehuttu juttu, että sieltä ne menee kohdalleen), noh vaikoista ei löytynyt kuin 800*600 asti resoluutiot. Tämän jälkeen käynnistin konsolista vasm:in ja kirjauduin sudona sisään. Vasm antoi laittaa resoluution 1024 x 768 kohdallaan, mutta ennen tätä suoritusta piti X tappaa. Olin tyytyväinen ja loggasin ulos ja kirjauduin sisään. Resoluutio ei ollut vaihtunut, eikä vaihtunut myöskään uudelleenkäynnistyksen yhteydessä. Tylsistyin ja ajattelin, että pitääkös tässä alkaa asenteleen nvidian-ajureita...mutta en viitsinyt alkaa värkkään.
2.Näppäimistö suomenkieliseksiNoh, menin taas sinne paljon kehuttuun valikkoon, josta löysin näppäimistön asetuksia. Valikon kautta ei kuitenkaan voinut tehdä mitään kieliasetuksia näppäimistölle, päädyin siis käynnistämään konsolista vasm:in. Vasm antoin muuttaa näppäimistön suomenkieliseksi ja vielä helposti se onnistuikin ja kohta olinkin jo konsolissa kirjottelemassa suomenkielisellä näppäimistöllä. Värkkäilin siinä välissä jotain ja loggauduin ulos ja taas sisälle ja menin konsoliin, näppis oli vaihtunut takaisin US-kieliseksi tai joksikin sellaiseksi, eli vasm ei tallentanut näppäinasetuksia vaikka niin olin tekevinäni.
Tämän jälkeen menin hakemaan skypeä netistä, meni sormi suuhun kun piti alkaa valitseen minkä paketin imuroin. Vector ei ilmeisesti käytä .deb paketteja ja en tiedä mitä olisin tehnyt. Tulin siihen tulokseen, etten jaksa alkaa opettelemaan tämän enempää ja lukemaan nettiä, koska tarkoitukseni oli kuitenkin lähinnä testata kyseistä jakelua.
Mielestäni Vector vaatisi paneutumista hieman enemmän asiaan, ennen kuin sitä kannattaa miettiä vakavasti.
Johtopäätökset: - Nopea, helppo asennus.
- jos olet
ñooß niin kuin minä, elä kokeile
Kaiken tämän jälkeen oli mukava poistaa Vector ja siirtyä tutun ja turvallisen ubuntun pariin